Mats-S
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Min trappas steghöjd ska vara 174 cm va? (Om stegdjupet är 283 cm.)
milimetrar är måttenheten :)
Höjden brukar bli en viss kompromiss, men ligger den runt 18-19cm och djupet kring 29-30 så blir det en bra trappa att gå i :)
 
HOBBY ARCHITECT
Mats-S Mats-S skrev:
milimetrar är måttenheten :)
Höjden brukar bli en viss kompromiss, men ligger den runt 18-19cm och djupet kring 29-30 så blir det en bra trappa att gå i :)
:giggle:

En annan sa sähär:
B BSOD skrev:
Läste för fort, och blandade ihop djup o höjd.
17-18 höjd blir lagom, och passar fint till ditt planerade djup 28cm.
 
HOBBY ARCHITECT
2,61 m höga blir väggarna med trappan jag gjort. Räcker det för ett lyxhus?
 
Vad är ett lyxhus för dig?
Hänger det på takhöjden för att sticka ut så räcker inte 261cm.
Standardhöjden i svenska bostäder är 240 cm och många vanliga standardhustillverkare erbjuder extra höjd som tillval till en rätt låg kostnad. 270 cm är nog rätt vanligt.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
H Hasse C skrev:
Vad är ett lyxhus för dig?
Hänger det på takhöjden för att sticka ut så räcker inte 261cm.
Standardhöjden i svenska bostäder är 240 cm och många vanliga standardhustillverkare erbjuder extra höjd som tillval till en rätt låg kostnad. 270 cm är nog rätt vanligt.
På första inlägget ser du planlösningen, det är på över 800 kvm.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
På första inlägget ser du planlösningen, det är på över 800 kvm.
Du får nog försöka vara mer uppmärksam på det här med enheter. @Hasse C pratar om takhöjd, inte boarea.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
2,61 m höga blir väggarna med trappan jag gjort. Räcker det för ett lyxhus?
Du tänker omvänt. Trappans utformning ska vara ett resultat av önskad takhöjd, inte tvärtom.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
splinter splinter skrev:
Du får nog försöka vara mer uppmärksam på det här med enheter. @Hasse C pratar om takhöjd, inte boarea.
splinter splinter skrev:
Du tänker omvänt. Trappans utformning ska vara ett resultat av önskad takhöjd, inte tvärtom.
Jo, men jag trodde det var ok att ha "normal" takhöjd i ett lyxhus, men någon här tyckte inte det.

Dock kom jag på att golvet har ju en tjocklek som man måste räkna in också. :(
 
HOBBY ARCHITECT
H Hasse C skrev:
Standardhöjden i svenska bostäder är 240 cm och många vanliga standardhustillverkare erbjuder extra höjd som tillval till en rätt låg kostnad. 270 cm är nog rätt vanligt.
Jag trodde 250 cm var standard?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
…Dock kom jag på att golvet har ju en tjocklek som man måste räkna in också. :(
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag trodde 250 cm var standard?
Det märks att du är hobbyarkitekt och inte yrkesarkitekt. ;)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vad är ett ”lyxhus” för dig? Och varför är det viktigt med den benämningen?
Är du nöjd med huset/ytan/takhöjden? Då är det väl strunt samma vad som är standard och inte.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Att bygga en bekväm trappa är ibland lite knepigt. En speciell trappa är den i blå hallen i Stockholms stadshus. Den har väldigt djupa steg och det sägs att Ragar Östberg byggde flera varianter av den som hans hustru fick provgå i tills han hittade en som var bra.
Det är ju lite lustigt, för just den trappan är en av de mest obekväma trappor jag någonsin satt mina fötter på. Man skulle kunna försöka förklara det med att tanken är att man ska skrida nerför trappan i balklänning, men inte ens då funkar det bra (jag har gått luciatåg där, och staffanssärk kan i gånghänseende likställas med balklänning). Tar man ett trappsteg i taget måste man trippa nerför/uppför trappan (de är djupa men låga), och tar man två steg i taget blir det jättekliv.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jo, men jag trodde det var ok att ha "normal" takhöjd i ett lyxhus, men någon här tyckte inte det.

Dock kom jag på att golvet har ju en tjocklek som man måste räkna in också. :(
Stora rum närmast kräver högre takhöjd. Byggnader och rum är tredimensionella. Sällskapsutrymmena i din planlösning lär upplevas på ett helt annat sätt med säg 3 meter mellan golv och tak än standardmåttet 2,4 meter.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Mats-S
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag trodde 250 cm var standard?
Det finns nog ingen allmän standard på höjden, men minst 2.40 ska det vara på bottenvåningen i alla fall. Takhöjden är mycket upp till hustillverkaren, som ofta kan erbjuda högre höjd mot tillägg.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/rumshojd/
Rumshöjden ska vara minst 2,40 meter i bostäder i rum som är avsedda att vistas i mer än tillfälligt. I småhus, det vill säga en- eller tvåbostadshus, får dock rumshöjden vara minst 2,30 meter i vinds- och souterrängvåningar samt i källare. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. Men där ståhöjd behövs ska rumshöjden vara minst 2,10 meter under horisontell del av tak eller 1,90 meter under snedtak. Del av rum som inte behöver ståhöjd och därför kan ha lägre rumshöjd behöver inte delas av med vägg eller liknande från den del av rummet som har högre rumshöjd.
 
HOBBY ARCHITECT
B b8q skrev:
Det märks att du är hobbyarkitekt och inte yrkesarkitekt. ;)
Ja, nåt annat vore ju konstigt.

tveksamt tveksamt skrev:
Vad är ett ”lyxhus” för dig? Och varför är det viktigt med den benämningen?
Är du nöjd med huset/ytan/takhöjden? Då är det väl strunt samma vad som är standard och inte.
Jag tänkte inte på det först, men så var det någon här som pratade om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.