Hej,
"Högtryckspressostaten" (E21.RHP) har löst ut 20 gånger på min bervärme?
Får detta larm:

Displayvisning av larmlogg med utlöst högtryckspressostat E21.RHP och datumstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I Installatörshandledningen står följande att läsa under rubriken 17.9.3 Utlöst högtryckspressostat E2x.RHP

Funktion: Kompressor stoppas pga för högt tryck i köldmediekretsen. Aktiveras vid öppen kontakt på högtryckspressostat.
Larmtimer startas: Ja
Återställnigskrav: Sluten signal över pressostaten
Kategori: A
Larmlampa/summer: Ja
Återstart: Kvittering krävs

Hur löser man detta problem???
Mycket tacksam för hjälp :)
 
Löser högtryckpressostaten brukar det bero att pumpen inte blir av med sin värme till värmekretsen dvs radiator eller golvärme. Felet kan bero på dåligt flöde som orsakas av tex igensatt filter, trasig cirkulationspump eller för många stängda termostater.
Prova att se vad värmebärardetat ligger på.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Idag bytte jag min pump i köldbäraren, fick samma kod. Började förra v. Beställde en 75w på nätet, men ja märkte att den gammla pumpen stog i vatten, de va fullt innanför isoleringen, när jag tog bort isoleringen gick pumpen ytterligare en vecka tills ja bytte idag.men kolla vilka temperaturer du har på köld och värmebärare. Där kan du avgöra om de flödar, å självklart kolla filter så dom inte är täta. Ny pump installerad i köldbärarsystem med synliga isolerade rör och elektriska kablar i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig och skadad pump från köldbärarsystem som står på ett golv med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här är beskymmer tekniker kan inte komma förrän 19/10 och jag har inte varmvatten...:worried::seenoevil:

Nya felmeddelanden
Display på en varmvattenberedare visar felmeddelande "Fel på eltillskott E21E2" med tidsstämpel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmepump som visar felmeddelande "Tillfälligt värmepumpsstopp E21.RHP" med datum och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på värmepump med felmeddelanden och temperaturvärden, omringad av kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets kontrollpanel med temperaturinställningar och felmeddelanden på skärmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det vara igensatt filter?

Tacksam för hjälp :D
 
  • Gilla
Tobias Nilsson4
  • Laddar…
Ventil med röda handtaget märkt "BALL VALVE" inställt på OFF, kopplad till rör med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leta upp din sånhär, stäng av pump, vrid handtaget 90grader, skruva upp 6 kanten å plocka ut filtret
 
Isolerad köldbärarens filterhållare med tänger och skarvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
du får ut filtret med hjälp av tången som sitter på köldbärarens filter hållare,
Du kan oxå dela denna frigolit så sitter ett likadant filter där innanför till köldbäraren.
 
När nu även elpatronen löst ut, så är det ju ganska säkert något fel på flödet i värmebärarkretsen, cirkulationspump eller filter är gissningen. Har du provat att återställa överhettningsskyddet eller automatsäkringen till elpatronen?
 
Har trådskaparen kollat att radiatorer etc är öppna ? Att rensa filtret klarar alla.
 
C
I InsidersUnited skrev:
Att rensa filtret klarar alla.
Om locket till filtret sitter så pass hårt att man inte får loss det med handkraft finns det dock anledning att fixa nya o-ringar till filterna innan man ger sig på dem. Hade sönderdragna o-ringar på båda mina filter och då är det kört att få det tätt igen.
 
En ide: Om inte växelventilen funkar o fastnat på varmvatten, så borde väl felyttringarna, som TS har, kunna uppstå?
 
C cpalm skrev:
Om locket till filtret sitter så pass hårt att man inte får loss det med handkraft finns det dock anledning att fixa nya o-ringar till filterna innan man ger sig på dem. Hade sönderdragna o-ringar på båda mina filter och då är det kört att få det tätt igen.
Att byta o-ringar klarar alla. (y)
 
C
I InsidersUnited skrev:
Att byta o-ringar klarar alla. (y)
Absolut, det är jätteenkelt!
Men inte så kul om man inte har passande o-ringar liggande och inte kan dra igång pumpen.
 
Har du testat norsk reset?Din pump blir inte av med värmen och göra rent smutsfiltret och kolla så cirkulationspumen fungerar är nog läge för det.
 
Redigerat:
Efter sju sorger och åtta bedrövelser har servicetekniker varit och tittat på min bergvärme HE E6-11. De har bytt ut cirkulationspumpen och konstaterat att jag måste byta plintkort, bas I/O kort.

Beräknad kostnad är 15 800 kr

Det två och ett halvt år sedan jag bytte ut PSU kort, köldbärarpump med lagerfel, expansionsventil, torkfilter, köldmedium kostnad 19 647 kr

Nu ifrågasätter jag kraftigt IVT HE E11 tillverkningsår 2012 med anledning att ytterligare två personer i mitt område som byggt hus samma år har haft liknande problem.:worried:

Är det rimligt att servicetekniker mäter el i kretskort och där efter konstaterar att det behövs ett nytt kort? :thinking:
Finns det inte företag som kan laga dessa kretskort?

Vill också passa på och tacka för hjälp och alla svara jag fått på mina otaliga frågor :rolleyes:
 
Låter inge vidare.35000 inom 6 månader :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.