Hej
Funderar på att sätta en dubbeldörr från köket ut mot altan.
Den ska vara 120 cm bred så jag letar efter något märke där det är enkelt att öppna båda dörrarna. Man ska inte behöva öppna en spärr både i överkant och nederkant varje gång man vill öppna båda.

Några tips?
 
Leksandsdörren vet jag att har låsningen i bra höjd, handikappanpassat.

Den kan du få med både symmetrisk och asymmetrisk (två lika stora dörrar eller en stor och en liten)
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Varför inte bara sätta en bredare dörr? (M12)
 
T Tinototem skrev:
Varför inte bara sätta en bredare dörr? (M12)
Jag har inte plats för bredare än 120 cm.
Skulle vilja ha dubbeldörr av flera anledningar istället för en enkeldörr.
 
  • Gilla
Tinototem
  • Laddar…
Då bör välja en pardörr med spanjolett i båda dörrar.
Alltså även en mötande spanjolett i den passiva dörren så du enkelt kan öppna även den med ett handtag.

Illustration av olika modeller av spanjoletter för pardörrar märkta med modellnummer från Assa Abloy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till en pardörr rekommenderas spanjoletter med hakregel (säkerhetsspanjolett) t.ex
Spanjolett S4451 i den aktiva dörrbladet och S4452 i det passiva dörrbladet
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Traryd har parfönsterdörrar som är enkla att öppna fast de har andra spanjoletter är dom jag visade i föregående inlägg.
Elitfönster har även de parfönsterdörrar med mötande spanjolett.
Om du frågar de olika tillverkarna så kan troligtvis många erbjuda den typ av lösning du söker.
 
1 123abc skrev:
Traryd har parfönsterdörrar som är enkla att öppna fast de har andra spanjoletter är dom jag visade i föregående inlägg.
Elitfönster har även de parfönsterdörrar med mötande spanjolett.
Om du frågar de olika tillverkarna så kan troligtvis många erbjuda den typ av lösning du söker.
Tack för info.
Snickaren rekommenderade Tanumfönster så jag får väl kolla om även de kan fixa något smidigare än vad som är deras standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.