Vi har kollat på en villa som vi eventuellt vill köpa men planlösningen är inte optimal. Hur hade ni möblerat vardagsrummet? Det är i två delar och den vänstra delen är tillbyggnad med en liten nivåskillnad mellan. Vi funderar på vart man skulle placera tv/soffa och större matbord för gäster. Vi kommer ha ett litet runt matbord i köket i så fall. Tacksam för input!
 
  • Planritning av en villa med två vardagsrum i olika nivåer, kök, matplats och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rotber01
  • Laddar…
Svår plan. Ser ut som att möbleringen blir en halvbra kompromiss oavsett hur man gör. Den stora öppningen mellan vardagsrummen var troligtvis ett fönsterparti innan tillbyggnaden men nu har ju vardagsrummet närmast köket knapp något fönster. Måste vara väldigt mörkt där inne.

Jag antar att det är en öppen spis där i det nya vardagsrummet? Hade blivit en halvbra TV-hörna utan den.
 
splinter splinter skrev:
Svår plan. Ser ut som att möbleringen blir en halvbra kompromiss oavsett hur man gör. Den stora öppningen mellan vardagsrummen var troligtvis ett fönsterparti innan tillbyggnaden men nu har ju vardagsrummet närmast köket knapp något fönster. Måste vara väldigt mörkt där inne.

Jag antar att det är en öppen spis där i det nya vardagsrummet? Hade blivit en halvbra TV-hörna utan den.
Hmm, jag upplevde det inte som så värst mörkt på visningen.. jo det är kamin där i hörnan, på sin höjd får det väl plats två fåtöljer där. Nu tänker vi om TVn skulle placeras mot väggen längst upp i bild på högra delen. Soffa skulle i så fall hamna mitt i rummet.. verkligen specialfall denna planlösningen..
 
BirgitS
Elampi Elampi skrev:
Soffa skulle i så fall hamna mitt i rummet.. verkligen specialfall denna planlösningen..
Det är helt normalt i öppna planlösningar att soffan står mitt i rummet. Men kan ju bygga igen halva öppningen och ha soffan där och så TV mittemot på väggen mot köket.

Om den vänstra delen är avskiljd med dörr, dubbeldörr eller vikdörr så går det att använda den som ett allrum för barnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.