C
Är totalt rudis på detta med hemautomation. Men nu har jag enklast tänkbara problem att lösa, typ kapitel 1A i grundkursen, och jag behöver hjälp!

Har en gårdsbelysning, en strålkastare, som jag vill kunna tända och släcka med en fjärrkontroll från t.ex. bilen och från en knapp innanför dörren.

Inga problem tänker ni, bara att köpa en Nexa RF reläpuck + fjärrkontroll. Så tänkte jag också, och det är kanske något sånt det i slutänden blir.

Men så börjar jag fundera på om det inte vore najs att kunna styra den från mobilen också, och då funkar ju inte RF om man inte skall börja blanda in bryggor, controllers och grejor. Sen funderade jag på om det inte vore trevligt om det var något standardprotokoll så jag hade lite mer valfrihet vad gäller fjärrkontroller och sånt.

Och så landar jag i BLE + ZigBee som borde gå att direktstyra både med mobilen och diverse fjärrkontroller, inklusive Philips Hue, IKEA?

Hittar bl.a. Schneiders Wiser-puck. Dokumentationen lämnar dock tyvärr en hel del att önska, så jag har ingen aning om det går att få det att fungera som jag tänker mig.

Funkar denna puck med både BLE/appstyrning och ZigBee parallellt, eller måste man välja antingen eller?
Hur parar man enheter med pucken när pucken sitter otillgänglig och inte har någon fysisk tändtråd?
 
B
Finns wifi i det område där du tänker använda fjärrkontrollen + där knappen innanför dörren sitter och där matningen till belysningen är?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
B BSOD skrev:
Finns wifi i det område där du tänker använda fjärrkontrollen + där knappen innanför dörren sitter och där matningen till belysningen är?
Tveksamt om det är täckning där.
Vill inte heller ha något beroende till någon molntjänst för att det skall fungera.
 
C cpalm skrev:
Hittar bl.a. Schneiders Wiser-puck. Dokumentationen lämnar dock tyvärr en hel del att önska, så jag har ingen aning om det går att få det att fungera som jag tänker mig.

Funkar denna puck med både BLE/appstyrning och ZigBee parallellt, eller måste man välja antingen eller?
Hur parar man enheter med pucken när pucken sitter otillgänglig och inte har någon fysisk tändtråd?
Den fungerar i antingen zigbeeläge eller bluetoothläge, inte båda samtidigt. När man nollställer den kan man välja i vilket läge man vill ha den. Den paras genom att man klickar på pucken eller genom att man trycker på inkopplad strömbrytare, så verkar knepigt för dig att lyckas para den. Möjligt att den går direkt i parningsläge om den är oparad och man bryter/sätter på strömmen i elcentralen men är tveksam på det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
R rindler skrev:
Den fungerar i antingen zigbeeläge eller bluetoothläge, inte båda samtidigt.
Okej, vilken skit :(

Inte så enkelt som jag trodde det här. I och för sig inget problem att fixa en tändtråd. Problemet är att det redan sitter en tvåvägs strömbrytare i den enda lämpligt placerade apparatdosan. Att slippa klämma in ytterligare en trådad strömbrytare var en del av poängen.

Lutar nog åt att skrota idéerna om fjärrstyrning och sätta dit en trevägs strömbrytare istället.

Om ingen har några bra idéer då :)
 
P
Hej

Det du vill kunna göra går att lösa med en Telldus enhet.
Till den så kan du koppla strömbrytare, knappar, fjärrkontroller mm som antingen har 433Mhz stöd (enkla och billiga knappar/sensorer) eller Z-wave,
Man kan sedan styra det via Telldus appen eller via en hemsida.
Du kan göra så att om du trycker på en knapp i huset så tänds gårdsbelysningen, eller via en fjärrkontroll.. eller via en knapp i garaget.. eller om någon rör sig i garaget.. eller om det blåser mer än 10m/s och det är kallare än 10 grader ute..
Man kan sätta vilka villkor man vill helt enkelt och man behöver inte kunna programmera för att göra det.

Hmm detta låter som en massa reklam för Telldus men man kan göra samma saker med fler olika hem system.

Det enda jag är osäker på är blåtand.. fast det skulle nog gå om man pillar lite med Raspberry Pi.. fast då är vi på en annan nivå.

Det enda man får tänka lite på med dessa hemautomationssystemen är räckvidden på sensorerna mm. är det för långt så får man installera bättre antenner eller signal förstärkare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
P P.O. skrev:
Det enda jag är osäker på är blåtand..
Hur skulle annars mobilen snacka med pucken?
 
Jag skulle kika på plejd…….
Håller på med ett liknande scenario men utan strömbrytare…… verkar som plejd är mest lämpligt att styra från mobilen…..
Har själv inget wifi-nät att använda…… så det blir att blåtandstyra
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T Taxture skrev:
verkar som plejd är mest lämpligt att styra från mobilen…..
Jo, jag har kikat på Plejd också, men om jag förstår det rätt är då problemet istället det omvända - att det inte finns någon fjärrkontroll. Vilket är mitt huvudscenario.
 
Då får man nog montera dubbla styrningar….
Jag kommer nöja mig med telefonen som ”fjärrkontroll”……….
Kanske använda astrouret i framtiden
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
T Taxture skrev:
Då får man nog montera dubbla styrningar….
Jo visst, om man krånglar till det finns det ett antal olika sätt att lösa problemet.

Nu hade jag tänkt hålla det på en enkel nivå. Det är trots allt bara en gårdsbelysning.
Och om jag ändå måste ha en tändtråd och en traditionell strömbrytare för att kunna para enheter utan att fysiskt komma åt att trycka på en knapp på pucken känns det som att en traditionell strömbrytare är "good enough".

Men jag slänger upp en dosa som har utrymme för en puck om det skulle komma några smidigare lösningar i framtiden.
 
C cpalm skrev:
Men så börjar jag fundera på om det inte vore najs att kunna styra den från mobilen också,
Passa dig, du balanserar farligt nära kanten och det är lätt att trilla dit! :surprised:

Fullkomligt vansinnigt overkill för detta men det finns risk att du vill ha mer och då kanske det redan nu är lika bra att sätta upp en (virtuell) burk med Home Assistant. Det finns appar till Android och iOS så du kommer åt din "server" från godtycklig plats bara "mobilen" har nät. Ingen extern server/moln krävs alltså.

Hårdvarumässigt behöver du någon form av kompatibel "switch" och någon/några kompatibla tryckknappar. Här finns det massor. Gissar att ställen som IKEA/Classe har mer än tillräckligt att erbjuda. Någon annan har säkert bra dagsaktuella råd.

Antar du sett tråden om Home Assistant här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Fullkomligt vansinnigt overkill för detta men det finns risk att du vill ha mer och då kanske det redan nu är lika bra att sätta upp en (virtuell) burk med Home Assistant.
:rofl:
Jorå, jag är där och nosar lite. Framför allt vill jag ha loggning och styrning av värmepumpen och lite integrationer med larmet. Så någon gång i framtiden kanske jag har en HA-controller med app-gränssnitt och hade jag haft något sånt idag hade man så klart integrerat gårdsbelysningen med detta.

Icke desto mindre kvarstår ju utmaningen med teknikval och de olika alternativens för- och nackdelar och krav på förutsättningar. Man kan ju förvisso mixa olika tekniker, men någonstans får man ju sansa sig.

Men det är som du säger kraftigt overkill för den här enkla fjärrstyrningen jag hade tänkt mig och i nuläget har jag det bara i bakhuvudet på så sätt att t.ex. ZigBee skulle kunna snacka med både en fjärrkontroll och en eventuell framtida HA-lösning.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Jag kan styra samtliga enheter i stugan med mobilen, använder mig av Telldus app (
Telldus Live! mobile)
Kan sitta hemma i lägenheten 12 mil från stugan och tända belysningen om jag vill det.
 
C
P P.O. skrev:
Kan sitta hemma i lägenheten 12 mil från stugan och tända belysningen om jag vill det.
Vilket gör frågan hur mobilen snackar med pucken än mer relevant :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.