Hej!

Finns det någon statistik när det är som bäst (mest betalt och flest köpare på visningar) att sälja bostadsrätt eller hus?
Sommar, höst, vår, vinter?
Finns det någon dokumenterad skillnad eller är det bara uppskattningar/gissningar man hör ute på marknaden?

Mvh
 
Mäklare och hemnet har ju statestik, frågan är om man som privatperson kan komma åt dessa.

Men enl min förra mäklare så var det i slutet på februari man skulle sätta ut annonsen iaf. (det är tydligen många som vill flytta innan/början av semestern )
eller just där i slutet juli ( för att att fånga de som behöver nytt boende pga ny skola, nytt jobb efter semester etc etc )
Hur väl det stämmer har jag dock ingen aning om
 
Det undersökte jag i september.

Generellt sett är bästa tiden att sälja huset mars, april och maj. Under pandemin var även sommaren bra säljmånader. Dock så finns det vissa lägen det det kan vara lika bra att sälja direkt efter nyår t ex. Sedan beror det också på vilka konkurrerande objekt som ligger ute för stunden. Mäklaren på orten brukar ha koll på vad som funkar bäst.

Läs mer här: https://www.byggahus.se/da-ar-det-bast-att-salja-huset-tajma-din-husforsaljning
 
M MrDizzy skrev:
Mäklare och hemnet har ju statestik, frågan är om man som privatperson kan komma åt dessa.

Men enl min förra mäklare så var det i slutet på februari man skulle sätta ut annonsen iaf. (det är tydligen många som vill flytta innan/början av semestern )
eller just där i slutet juli ( för att att fånga de som behöver nytt boende pga ny skola, nytt jobb efter semester etc etc )
Hur väl det stämmer har jag dock ingen aning om
Tack för ditt svar Dizzy! Det är samma som ja fått höra så det ligger väl något i detta påstående.

Mvh
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det undersökte jag i september.

Generellt sett är bästa tiden att sälja huset mars, april och maj. Under pandemin var även sommaren bra säljmånader. Dock så finns det vissa lägen det det kan vara lika bra att sälja direkt efter nyår t ex. Sedan beror det också på vilka konkurrerande objekt som ligger ute för stunden. Mäklaren på orten brukar ha koll på vad som funkar bäst.

Läs mer här: [länk]
Tack så mycket Marlen för ditt svar och länken!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Mäklaren på orten brukar ha koll på vad som funkar bäst.
Fast, där skall man vara lite vaksam på svaret.

Mäklare brukar som regel inte hålla med om att sommaren är en dålig säljmånad, fram till mäklarens semester. Men just de veckorna som mäklaren har semsester är helt värdelösa veckor att sälja. Mäklarna vill ha objekt att sälja även under sommaren. Oftast blir det sämre priser då.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.