Stämmer men förhindrar att det tränger in med, vad är alternativet när dränering inte är möjligt pga berg. Är så klart möjligt men inte ekonomi rimligt. Redan avlägsnat berg som var i hålet och nog gått åt 7-8 tusen för det lilla jag tagit bort + några veckors hårt jobb. Att gräva 60-70 meter över tomten och 1,5 m djupt för att kunna leda bort vattnet.
 
H
Enda som är att göra en pumpgrop och hålla vatten borta för alltid, eller dränera.

Jag skulle inte vilja ha grunden stående under vatten, finns risk för frost sprängning i betongen då?
Vad händer med vatten som kan tränga ned uppifrån om du har plast den blir stående över plasten mot betongen.
 
wildeside
S svante33 skrev:
Stämmer men förhindrar att det tränger in med, vad är alternativet när dränering inte är möjligt pga berg. Är så klart möjligt men inte ekonomi rimligt. Redan avlägsnat berg som var i hålet och nog gått åt 7-8 tusen för det lilla jag tagit bort + några veckors hårt jobb. Att gräva 60-70 meter över tomten och 1,5 m djupt för att kunna leda bort vattnet.
Varför skulle inte dränering vara möjligt?
Räcker att dränera runt grunden leda det till en pumpbrunn.
Förlägga slangen 1,5 meter djupt behöver du inte göra räcker att gräva ner den någon decimeter med fall.
Visst kostar det någon krona extra, jämfört med kostnaden för växthuset.
Jobbigt att senare komma på att det inte blev bra.
 
Ska du ha golvet under grundvattennivå? Det låter inget vidare alls.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Grundvattennivån är normalt inte så högt är extremt våt för stunden. Ska ha gjuten pump grop inne i växthuset och för att den ska ner behövs 150+ 70 minst djupt hål för att den ska gå ner. Tänker att det ska bli som en omvänd pool typ som håller ute vattnet. En pool har ju vatten både över och under betongen borde inte vara någon skillnad
 
En pool har man dränering runt så den står torrt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Förstår kanske inte riktigt hur djupt du ska ner med grundplattan men med höga grundvattennivåer och en försänkt grund med täta väggar i betong kan du komma att få uppleva fenomenet uppflytning om du inte har ständig pumpning eller leder bort grundvattnet....
Vatten kan lyfta oväntat tunga konstruktioner! (Arkimedes princip)
 
Färdig betongplatta ska ligga ca 1-1,1m under marknivån ca. Måste dränering ligga brevid plattan eller går det bra under plattan? Är nämligen berg på dom Flästa sidorna så att göra hålet bredare för att få plats med dränering bli svårt. Under skulle kunna gå
 
Det är framför allt under du behöver den. För att inte få ett vattentryck underifrån.
 
Ok då ska jag lägga ner dränering under och försöka göra hål i pump gropen och ansluta dräneringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.