Hej!
Hur skulle ni placera hus - och vilken typ (ca 170 kvm) på den här tomten, ca 20-30 m bred.
Brant slänt i väster (suterräng som grannar). Skog i norr.
Gata i öster.
Granne i söder.
Utsikt i nordöst.
Tacksam för idéer!
 
  • Tomtkarta med mått, kompassriktning och markeringar för slänt, grannar och gata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk uteplatser och närhet till kök. Nära köket=enkelt att käka frulle osv precis utanför.
Var går solen ned? Ofta är det rätt mysigt att ha uteplats med huset i ryggen med n-v läge som utsikt.
Kanske ett L-format hus längs granne i söder och granne/tomt i väster. Uteplats i vinkeln på huset som då får sol nästan hela dagen.

Om placeringen skulle bli bäst med någon del av huset mot gatan så finns det välisolerade fönster som dämpar ljud väldigt effektivt.
 
Om du dessutom lägger ett L-hus på det sättet som jag skrev så hade jag lagt det parallellt med gränsen till vänster/väster och lämnat några meter till grannen. Då får du en trekantig uppfart. Kanske går att stoppa in tre bilar och lite cykelskjul längst in. Bra om man får besök :)
 
  • Gilla
Äppelskrott
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Om du dessutom lägger ett L-hus på det sättet som jag skrev så hade jag lagt det parallellt med gränsen till vänster/väster och lämnat några meter till grannen. Då får du en trekantig uppfart. Kanske går att stoppa in tre bilar och lite cykelskjul längst in. Bra om man får besök :)

Ha! TACK! Just den varianten var nog det enda som inte trillat genom huvudet!
Risk att huset skuggar gården?
 
KristinaRT
Jag hade placerat huskropp längs gatan (förutsätter att det är en villagata och inte genomfartsled), men med vardagsrum i vinkel mot norr om det är där utsikten finns. Då har man en mysig vinkel med sol eftermiddag och kväll.

Typ så här;
Skitsteckning av husplacering i förhållande till tomten, gatan och grannen, med vardagsrum i vinkel mot norr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle aldrig placera huset längs södersidan, även om det finns grannar där. Söderläge i en trädgård är väldigt trevligt och något som är eftertraktat av en anledning. Har själv valt bort flera hus pga hus i söder och trädgård mot norr……
 
  • Gilla
Äppelskrott och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.