Var får ni sådana mängder spillolja ifrån? Jag får ihop max tre liter om året från motorcykeln och det räcker inte så långt för att värma ett hus. Byter ni olja på bilen varje vecka eller har ni tio bilar?
 
Finns en marknad för spillolja, säljs för ett par kronor litern och ger lika mkt värme som dyr diesel. Finns hur många youtube filmer som helst om enkla brännare baserade på en liten fläkt, en brännarpanna instoppat i en vanlig kamin.
 
R
Det går att elda datorer och gamla skrivare, rester läggs i soptunnan:)
 
R
Lundsberg!?? haha det stället har bara skolat uppstoppade attribut till tänkande fria människor...
 
B
Redaktionen Redaktionen skrev:
Spillolja klassas som miljöfarligt avfall och att elda spillolja är ett miljöbrott som i värsta fall kan straffas med fängelse. Vi talade med kammaråklagare Jan Andersson om varför du inte får elda spillolja och vad som kan hända om du gör det.


Du kan läsa artikeln här: Olagligt att elda med spillolja
Gammal tråd men blir aktuell när staten tar moms på skatten och driver upp elpriserna till hemska nivåer, lägger ner kärnkraft och straffar befolkningen hårt med skatt på drivmedel.

När priser på el och energi skenar och staten bestraffar folket med hemska skatter är det början på landets förfall. Är det något som omvälvar samhällen är det när makten straffar befolkningen med skatter och elpriserna.

Därför blir frågan om spillolja aktuell igen :)
Det finns mängder med olika oljabrännare från Kina. S.k. allt i ett paket.
Och spillolja är gratis.
Vad jag vet tar staten betalt för att lämna in spillolja för företag. Således får man den gratis :)
Spillolja och ved således:)

Jag är för all skattefri energi, därför har jag införskaffat en mindre oljebrännare till garaget.
Kan verkligen rekommendera det.
Finns på nätet för dryga tusenlappen. Går under namnet diesel heater eller all oil burner/wasteoil burner.

Med 2-3 deciliter i timmen värmer man utan problem ett dåligt isolerat uthus/garage till 20c.
Fungerar bra i källare och andra utrymmen oxå.
 
  • Gilla
jkdsfsuoh och 1 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Gammal tråd men blir aktuell när staten tar moms på skatten och driver upp elpriserna till hemska nivåer, lägger ner kärnkraft och straffar befolkningen hårt med skatt på drivmedel.

När priser på el och energi skenar och staten bestraffar folket med hemska skatter är det början på landets förfall. Är det något som omvälvar samhällen är det när makten straffar befolkningen med skatter och elpriserna.

Därför blir frågan om spillolja aktuell igen :)
Det finns mängder med olika oljabrännare från Kina. S.k. allt i ett paket.
Och spillolja är gratis.
Vad jag vet tar staten betalt för att lämna in spillolja för företag. Således får man den gratis :)
Spillolja och ved således:)

Jag är för all skattefri energi, därför har jag införskaffat en mindre oljebrännare till garaget.
Kan verkligen rekommendera det.
Finns på nätet för dryga tusenlappen. Går under namnet diesel heater eller all oil burner/wasteoil burner.

Med 2-3 deciliter i timmen värmer man utan problem ett dåligt isolerat uthus/garage till 20c.
Fungerar bra i källare och andra utrymmen oxå.
Och naturligtvis håller du stenkoll på vad oljan innehåller för restprodukter och fixar en riktig rökgasrening på det - eller...?
Det är ett ovanligt korkat förslag att, som privatperson, elda med spillolja !:mad:
 
  • Gilla
a.o.f och 5 till
  • Laddar…
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och naturligtvis håller du stenkoll på vad oljan innehåller för restprodukter och fixar en riktig rökgasrening på det - eller...?
Det är ett ovanligt korkat förslag att, som privatperson, elda med spillolja !:mad:
mindre korkat av ett företag eller företagare?
Varför skulle detta vara korkat överhuvudtaget?

Vill staten straffa sina medborgare... Så är det upp till medborgarna att finna andra lösningar.. jag ser inga fel i detta alls...
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
jkdsfsuoh och 6 till
  • Laddar…
Utan rökgasrening så är det lika korkat av privatpersoner som företag, det behöver man inte fundera på särskilt länge på för att inse. Sedan så verkar folk föreslå det mera av politiska orsaker snarare än att de anser det vara en bra lösning.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Byron har fullständigt spammat forumet med det inlägget. Så något vill han åt. Är det seriöst eller ängar han sig åt trolling?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Verkar ju vara någon form av politiskt "hot": "Om ni inte sänker skatten så börjar jag elda med spillolja"
 
  • Haha
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
mindre korkat av ett företag eller företagare?
Varför skulle detta vara korkat överhuvudtaget?

Vill staten straffa sina medborgare... Så är det upp till medborgarna att finna andra lösningar.. jag ser inga fel i detta alls...
Spillolja + diesel är bra när man eldar rishögar
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Spillolja + diesel är bra när man eldar rishögar
Jajemän.
diesel, spillolja, lite etanol så får man ett riktigt fint bränsle för brasor...

Man får akta kottarna bara.. alltså igelkottar.. Inte de som någon snaskade på ;):crysmile:
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
B
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och naturligtvis håller du stenkoll på vad oljan innehåller för restprodukter och fixar en riktig rökgasrening på det - eller...?
Det är ett ovanligt korkat förslag att, som privatperson, elda med spillolja !:mad:
Vadå. Röken försvinner iväg. Jag andas inte in från skorstenen. Staten straffar oss skoningslöst. Då får man söka andra vägar
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Byron har fullständigt spammat forumet med det inlägget. Så något vill han åt. Är det seriöst eller ängar han sig åt trolling?
Svarade i en tråd. Och startade en ny på samma tema.

Frågan om billig energi är högaktuell, lika så bestraffning av skattebetalare
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Vadå. Röken försvinner iväg. Jag andas inte in från skorstenen. Staten straffar oss skoningslöst. Då får man söka andra vägar
Med den inställningen om gifter, så har du väl inget emot att flygplansbespruta ditt hus med t.ex. homoslyr eller asbestdamm heller, för piloten kommer ju inte att andas in ämnena.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.