Planerar att bygga ett stenhus. Är det någon som känner till detta fabrikat? Kan de vara något att ha? Vilka fabrikat är bra att rekommendera annars? man läser så mycket att företag gått i konkurs köpt upp varann osv.
 
Det går väl inte att köpa i Sverige ?
Eller är det något som importerar och säljer dyrt ?

Det är ett Polskt lokalt fabrikat i alla fall, finns många lokala polska lättbetongtillverkare.

Mvh
 
jo de fanns att köpa i swe, el ja via blocket. En som importerar, inget att ha eller? me tanke på att det e lokalt. Kanske bättre att satsa på de iso godkända så att säga
 
Är priset rätt så finns det ingen anledning att inte köpa ett mindre känt fabrikat.
Verkar kvaliten bra så varför inte ?

Men de flesta som köper i Polen brukar köpa Ytong, det är ju ändå billigt.

Vad kostade prefbet ?
 
Tror inte du får tag på Ytong i Polen om du vill bygga till sommaren. Byggboomen har medfört brist på i stort sett allt material till stommen. Beställer du idag får du dina Ytong-block i mitten på september.
 
jag har inte bråttom me huset. allt är under planeringstiden fortfarande. prefbet fick jag för 250kr kvm... Och även de hade lång levtid. Augusti ungefär. Vad kostar de andra fabrikaten? Prefbet kan jag ju inte kolla ngn kvalle på föränn jag får grejorna o då har jag ju redan beställt dem.
 
makmaz skrev:
prefbet fick jag för 250kr kvm... Och även de hade lång levtid. Augusti ungefär. Vad kostar de andra fabrikaten?
Med eller utan transport ?
Dimension - tjocklek ?

Mvh
 
600mm x 240mm x 360mm jag har för mig att det är dessa måtten. Han sa i alla fall att dem är 360mm breda eller djuba el vad man ska kalla det..
utan transport. en bil från polen kostar väl cirka 10 000 och enligt honom behövdes det 3 bilar ungefär till ett hus. Huset är på 150kvm väggarean har jag inte räknat på... innerväggarna bör jag kunna ha 150mm kanske och onavför fönstren hade man ubalk men armering som man skulle gjuta i. dem fick jag inget pris på.
 
Hur gör du för att lösa det framtida kravet om energivärde - eller behövs inte detta för de tunga väggarna?
 
framtida krav om energivärde?
 
250kr/kvm är ett ganska bra pris, men som yonna påpekar, Boverkets nya enegrikrav som börjar gälla fr o m 1 juli 2007, tvingar en till att i praktiken använda 40cm tjocka block om man inte tänkt sig att tilläggsisolera.

Listpris för 40cm tjocka Ytong-block är numera 424kr/kvm inkl polsk moms. Chockerande prisutveckling. Då kan man lika gärna snegla på något som heter Twinstone, från tyska Greisel.

Twinstone, som namnet antyder är två block som limmats ihop till ett. Det ena huvudsakligen isolerande i lättbetong, och det andra bärande i kalksten. Vid 40cm tjocklek fås U-värde 0,156 W/m2K, att jämföra med 'varmaste' Ytong-block som har 0,23 W/m2K.

Dessutom är blocken 'spåntade' runt om, något som underlättar byggprocessen samt eliminerar eventuella springor. Vanliga lättbetongblock har oftast spår endast på sidorna. Senast jag ringde till Greisel kostade Twinstone 130€ per kubik.
 
tack isolde, det visste jag inte att de fanns ngn ny lag om energivärde och att man måste ha minst 40cm..
hmm hur många kubik kan det gå till ett hus?
 
Du måste inte ha 40 cm block för att klara energiförbrukningskrav.
Det blir avsevärt bättre med 30 cm block och 7cm cellplast.

En del upplever det dock som att det inte känns "rätt" med cellplastisolering trots att det blir ett mycket energisnålare hus.

En annan grej att tänka på är att ett 40cm block väger typ 40 kilo.
Vem ska hantera det ? Det går inte att mura 40-kilos klossar en hel dag, alldeles för tungt. Du måste mer eller mindre sätta vartenda block med en liten kran.
Har för mig att Solbet slutar tillverka 37,5 cm block i år pga EU-regler som begränsar maxvikt på det byggarbetare får hantera till 30 kg.

Det finns alldeles utmärkta system för cellplast på Leca/Lättbetong/Betong.
Detta byggsätt används vid större fastigheter bla.

Mvh
 
Siporex 375x200x600 väger 23,4 kg.....
 
tar man cellplats på insidan av huset eller utsidan? puttsar man på cellplasten sen eller? jag hade tänkt mig bara ha lättbetongblock och sedan puts men där rök den planeringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.