Fina bilder Joukko men hur är det med gräsmattan. Kan vara att när det regnar och snöar samt om tomten lutar mot huset så får du allt vattnet under huset.
 
Det lutar inte, kanske lite grann till huset men även ifrån huset. Hur nära måste en stenkista ligga från huset? Jag skulle vilja även ha en uppsamling brunn så jag kan se om dräneringen funkar och så att man kan komma ner med pump ifall det skulle bli mycket vatten. Men dessa brunnar är ju svindyra. Finns det någor annat sätt att fixa detta?

Jocke
 
tracker skrev:
och varför skulle platon inte andas utåt ?
du har väl lika bra ångvandring som med isodrän, hur skulle ett hus kunna andas bara genom "uttorkning" inåt.
Platon är ett tätt plastskikt som man sätter utanpå källarmurarna. Runt sulan ska man klistra någon sorts asfaltmatta som tätar extra mycket. Tanken med det hela är att stoppa fukt utifrån marken att komma in mot källarväggen. Alltså kan eventuell fukt i väggarna mest torka ut in mot husets insida för på utsidan sitter ett plastskikt.

Isodrän är ihåligt, man kan hälla vatten rakt igenom det. Isodränet förväntas med kapillärkraft suga ut fukten från marken och muren. Alltså kan muren andas både utåt och inåt med Isodrän.

/pinebar
 
Jaha. Ingen som har svar på mina alla frågor? =)
Nu kom jag på en annan sak. Om jag skiter i asfalten på väggarna och kör bara cellplast för att få upp lite mer värme i grunden, skulle detta funka? Väggarna borde ju inte suga åt sig någon fukt direkt eftersom det är bara grus runt om.

Jocke
 
Vilken tjocklek ska jag köra på cellplasten?

Sen undrar jag var jag ska börja någonstans med första röret?

Jocke
 
Hej Joukko

Vad jag förstår har du krypgrund och ej någon källare? hur djupt under marknivån ligger marken i grypgrunden? förstår ej varför du ska behandla grunden med något! Jag har ochså krypgrund, det viktiga för oss var att leda bort allt regnvatten från stuprören. Om huset är står på sand tror jag det blir svårt att dränera bort vattnet. Pump grop i krypgrunden kan kanske vara ide?

Inga svar på dina frågor men prata med dinn komun om det inte fins någon som kann hjälpa dig där med råd innan du börjar lägga ut pengar pånågot som bara "kanske" fungerar.Mvh Johan
 
Vem ska man prata med i kommunen om hur högt grundvattennivån ligger? Jag bor i Vänersborg.

Jocke
 
Jag hade en grävare här idag och kollade lite och det skulle inte vara något problem att gräva.
Nu undrar jag hur jag ska göra med vattnet från stuprören? Han tyckte att man kopplar ihop rören och leder vattnet från stuprör och dränering till en samlingsbrunn och sedan vidare till en stenkista. Är det en bra metod? Blir ju en massa rör.

Jocke
 
Joukko skrev:
Så du menar att jag skita i att det kommer ca 35-40m3 vatten under huset (som ligger kvar ett bra tag) när det regnar mycket eller när snön smälter samtidigt som det regnar??

Huset står på sand. Jag har ingen dagvattenledning i närheten.

Jocke
ja, då är det inte frågan om fukt men om syndafloden :).
har du hål i källarväggar och yttvatten/ smältvatten försar in den vägen?

eller kommer vatten underifrån genom golvet? Hur är det då med grundvattens nivå vid huset?
gaia
 
Varför skulle väggen inte kunna andas utåt med platonmatta? Själva iden med platonmattan är att blockera vatten från marken att nå väggen, visst är det så. Men samtidigt är tanken med den luftspalt som finns, är att fukt ska ånga ut från väggen, kondensera på mattan, och sedan rinna ner till dräneringen.

Det är just därför man måste täta vid foten, annars suger utsticket åt sig det vatten som rinner ner längs mattan. Väggen är oftast varmare än marken omkring, men man kan diskutera om konderseringsprincipen inte fungerar sämre vissa årstider om man isolerar utanför platonmattan.
 
Hur stor måste en stenkista vara på ett ungefär? Jag ska lägga min stenkista till dräneringen ca 20m ifrån huset. Vilken storlek ska jag ha på gruset, både till stenkistan och dränering? Måste jag täcka in gruset med fiberduk?

Hoppas på svar snabbt.

Jocke
 
Ingen som vet?

Jocke
 
Joukko skrev:
För när det regnar mycket eller när snön smälter så blir det en massa vatten i krypgrunden för mig, ca 30m3.

Jocke
här är svaret du vill ha
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.