Jag undrar vad man bör tänka på att förbereda när man vill bygga pool. Vi bygger ett nytt hus nu och vill gärna ha en pool.
Vad bör vi förbereda redan nu inför poolbygget för att underlätta både jobb och plånbok?
 
Milkshaken
En tanke jag lekar med, om jag hade byggt nytt, det är att:
När jag ändå har byggnadsarbetare på plats, varför inte bygga en gjuten pool, sätta klinker, och ha ett riktig klinker/stendeck...

Kan inte bli så mycket dyrare då ju maskiner, redan finns, kunnade vad gäller betongform,... odyl...
Material går att köpa nere i Polen.....
Bara en tanke alltså.
Glöm inte att fråga vvs Johan om det går att intergrerar värmesystemet till poolen oxå...
 
Jag hade nog byggt en pool av EPSblock (dorocell block) Dorocell Dorotherm
Då är pollen även isolerad, Kostar inkl betong 500:-/m2
Skulle även göra som en kompis tänkt med "ingjuten golvvärme" i poolen..
 
Hur mycket kan man räkna med i kostnader på ett sådant bygge tror du? Exkl. allt arbete då alltså.
 
Om du tänker på dorocell blocken så sa dom på nolia -06 att väggblocken kostar Ca 500:-/m2 inkl betong, Sen så behövs liner mm mm..
 
Milkshaken
men vad kostar betongen? Ska väl räcka med 200mm tjocklek. och om du lägger isolering i form av cellplast utom + att du kanske har möjlighet att dra rör från berg/Luft-vatten pump under botten så har du ju en bra förutsättning.
Liner kostar för en 8x4x1,5m runt 11.000:- kanske kan vara värt att kolla på klinker i Polen och veta att det är underhållsfritt sen... bara skura ibland.
 
Betong kostar ca 1150:- inkl moms här i v-botten exkl frakt, 1m3 betong räcker till 6,5-7 m2 väggblock så det går ca 5-5,5 m3 betong till väggarna på en pool av måtten 8x4 meter..

Då man har isolerade väggar bör man köra med isolerad botten samt gjuta den oxå vilket gör att det går 8-10 m3 betong totalt beroende på hur tjock botten man gjuter..

Som kompisen tänkt med ingjuten golvvärme slang i plattan för uppvärmning så funderar han på att gjuta plattan närmare 20 cm tjock för att ha mycket lagrad energi i plattan vid lite sol, Poolen ska värmas med solfångare..

Gjuter man plattan 17 cm i en pool på 32 m2 (8x4) går det ca 5,5 m3 betong dit + 5,5 m3 till dorocell blocken vilket gör 2 betongbilar..
 
Vi ska också bygga pool samtidigt som huset. Man tjänar ju en hel del på att gräva ur samtidigt som man gräver på huset, med tanke på vad det kostar att ta dit en grävare efteråt. Det svåra är att veta var man vill ha den någonstans på tomten bara genom att titta på en betongplatta....

Lycka till!
 
Hur har det gått med betong blocken och golvvärme i poolen ? Har funderingar på ett liknande bygge.
 
Eftersom jag har haft pool under åren 1978 - 2008 kan jag komma med några tips:

Snåla inte på isolering. Den kan man bara tjäna på. Till- och frånledningarna skall också vara väl isolerade. Tänk på att alla slangkopplingar skall vara lätt åtkomliga. Vid kopplingarna uppstår läckor ofta. Placera poolen i förhållande till huset så att det nu eller senare går att glasa in altan och pool i ett svep.

Rekommenderar Poolguard som poolskydd. Krångla inte till formen på poolen. Det försvårar täckningen. Satsa direkt på solfångare. Egen pool är det helt oslagbart dyraste sättet att bada på.

Avråder från kakel och klinker. Vi har fortfarande vintrar i gamla svedala.
 
Kakel skall inte användas i pool. Däremot är pool-klinker,glasmosaik eller motsvarande ett utmärkt material i pooler både ute och inne.
 
(Gammal tråd ser jag, men kanske kan vara till nytta för någon annan...)

Fundera på var reningsverket ska stå. Vi har vårt i garaget och såg till att dra vattenrör därifrån genom betongplattan och under mark till den tänkta placeringen av poolen. I utrymmet i garaget bör man i så fall också ha golvbrunn! (både för backspolning och vid eventuella läckage)

Se till att ha tillgång till el där reningsverket ska stå. Kanske 3-fas till pumpen?

Dra ut el till poolen också när du ändå gräver.

Hur ska poolen värmas? Förbered. Bergvärme? Överväg att borra lite djupare än du annars tänkt. Solvärme? Var ska slangarna gå och hur ska de kopplas till cirkulationssystemet?

Var ska du ha alla "poolprylar" - allt från kemikalier till baddjur och sittgrupper? Tänk på att ha utrymme i garaget, i ett eget litet poolhus med omklädningsmöjlighet, eller någon annanstans.
 
Kolla in solläget, vart kommer solen att befinna sig mestadels av dagen. Poolen ska ju ha så mycket sol som möjligt (anser jag i detta land iaf)
Ska poolen integreras i ett trädäck i samband med huset så behöver man ju inte gräva ner den helt utan ytan ska vara i höjd med husets början (ovan grund så att säga)
Visst finns det uppenbara fördelar med att låta gräva ur för poolen under husbygget fast det är rätt bra att ändå vänta, bo in sig och känna efter vart man naturligt skulle lägga den och där man naturligt är i trädgården. Kanske fundera redan nu på ett litet poolhus eller utedusch/toalett. Vet MÅNGA som svär sig gul och blå för att när barnen ska på toaletten/duschen så springer de genom halva huset med blöta/grusiga/gräsiga fötter...ok, lite off-topicmen ändå värt att änka på.

Ligger det andra hus som kan ta sol ge skugga åt er tomt där ni planerar poolen?
Vindskydd/lä?
En sådan grop får inte bara lämnas, någon kan trilla ner däri. Se till att ha något fullgott skydd under byggtiden!

mvh
 
Visst gammal tråd, men håller med Jessica Pessica till fulla.

Vad jag tänker på om man köper en vanlig "villatomt" och har massa grannar som också ska bygga. Du vet ofta inte hur, vad och var grannarna ska bygga. Det kan riskera att skugga din pool en hel del... SÅ bygg huset först, ... kolla ett år hur solen står, var ni är någonstans på altan osv, .. och sen sätta spaden i jorden igen.

Min känsla är att poolen är det sista projektet man ska göra på husprojektet, ... sen ska man ju bara ligga i poolen med en GT och inte husjobba nåt mer... ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.