Hej!

Nu är det så att jag och sambon var och kollade på ett hus i fredags som passade oss perfekt förutom själva tomten som endast var 1400 kvm, knappt så man fick plats med en altan på baksidan då det var på baksidan tomten var såpass liten. På den andra sidan går E14 i hastighet 100 så där vill man gärna inte bygga en altan. Men nu var det så att även gården bredvid var till salu som samma ägare också ska sälja så vi kollade på det samtidigt. Och där ingår skog och tomt på 16,5 HA med ett gammalt slitet hus som har stora renoveringsbehov och inget avlopp då det tagits bort. En ny infiltration behövs till brunnen då det huset vi var intresserad av har servitut på brunnen på den andra gården. Pratade med mäklaren idag och dom har inte bråttom att sälja gården bredvid förens till sommaren så vi kunde betala handpenning på båda fastigheterna nu, flytta in i det nyare huset om 3 månader och betala resten för den andra gården till sommaren. Och ja det är ju perfekt för tanken är att svärföräldrarna ska sälja deras hus till sommaren och flytta till gården isåfall. Och dom kommer få ut cirka 2,6 miljoner för deras hus.

Men nu är det så att vi funderar lite på priset, det huset vi är intresserad av är ute för 600000kr och gården för 1,4 miljoner. Så sammanslaget 2 miljoner. Det är en liten by 7 mil från östersund där hus och gårdar är ganska billiga jämfört med inne i stan. Dom vill självklart sälja till en och samma då många spekulanter tvekat till det nyare huset med liten tomt. Är 1,4 eller 1,5 miljoner ett skambud att buda för allt? Vad är det värt om vi köper båda två? Gården är som sagt inte bebolig än på ett bra tag och kostnad för ett nytt avlopp kommer bli ganska dyrt till det äldre huset.
 
Hej!
Den frågan är enormt svår att svara på, utan att vara lokalt närvarande och veta alla förutsättningar.
I grunden så är ju svaret beroende på utbud och efterfrågan. Finns det inga fler intressenter, och de vill sälja, så finns ju goda förutsättningar för en prisförhandling. I en sådan är det ju alltid bra att lägga fram några "orsaker" till det låga budet, som att ni anser att det finns stora renoveringsbehov och avloppsfrågan.
 
C
M maarii91 skrev:
Är 1,4 eller 1,5 miljoner ett skambud att buda för allt? Vad är det värt om vi köper båda två?
Jag tror inte det är värt att skänka bort det lilla huset iallafall, vilket ju i princip blir fallet om du bjuder 1,4 för båda. Men det kanske inte finns någon annan som är beredd att lägga utgångspris på gården heller?

När vi bjudit på fastigheter har jag använt taktiken att aldrig lägga första budet om det finns fler spekulanter i leken. Bara att fråga mäklaren om det finns några andra spekulanter, och om svaret är ja, säga att man är väldigt intresserad men att man inte vill lägga första budet. Så fort någon annan lägger ett bud så har man ju något att förhålla sig till och slipper göra bort sig med ett alltför lågt eller högt bud.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Huset och gården har legat ute över 40 dagar och ingen är intresserade som det verkar på mäklaren. Dels är ju tomten för liten på det beboliga huset och tvärtom på själva gården, att man får massa mark men inget beboligt hus istället. Så jag vet inte riktigt hur vi ska göra :thinking:
 
GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Den frågan är enormt svår att svara på, utan att vara lokalt närvarande och veta alla förutsättningar.
I grunden så är ju svaret beroende på utbud och efterfrågan. Finns det inga fler intressenter, och de vill sälja, så finns ju goda förutsättningar för en prisförhandling. I en sådan är det ju alltid bra att lägga fram några "orsaker" till det låga budet, som att ni anser att det finns stora renoveringsbehov och avloppsfrågan.
Nej ingen verkar intresserad och dom vill sälja så fort som möjligt :thinking:
 
Gårdens värde ligger trolige i skogsmarken. Det är det värdet som du behöver bedöma om du skall lägga ett realistiskt skambud.
För en skigsköpare är värdet av den dåliga byggnaden negativt.
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
C
M maarii91 skrev:
Huset och gården har legat ute över 40 dagar och ingen är intresserade som det verkar på mäklaren.
Då skulle jag säga som det är. Jag vill köpa båda fastigheterna men priset är lite för högt, kan ni ge mig ett bra paketpris? Och om de då svarar t.ex. 1,9 så säger man - ok, kan ni acceptera 1,7? Eller nåt sånt.

Poängen är att få till mer av en dialog kring priset istället för att lägga ett konkret bud. Så man kan känna av läget lite och få en bättre uppfattning om hur lågt man kan gå utan att bli idiotförklarad av säljaren.

Sen får man fundera på vad du får summan 1,4-1,5 ifrån? Är det vad du objektivt sett anser att fastigheterna är värda baserat på din uppfattning av marknaden (och att de alltså är ute för ett kraftigt överpris) eller är det den prutmånen du tänker dig är rimlig utifrån utgångspriset?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tråkigt läge så nära vägen (hittade dom på hemnet), jag förstår att inga bud har kommit. Leta vidare är mitt råd...
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tråkigt läge så nära vägen (hittade dom på hemnet), jag förstår att inga bud har kommit. Leta vidare är mitt råd...
Ja visst är det tråkigt. Hade det ingått lite mer mark ner mot vattnet hade det varit perfekt men nu är inte så fallet och man får ett hus som är in princip nyrenoverat med nytt tak, fönster, altan ja allt typ för 600000 i den lilla byn
 
Rött hus med svart tak nära en fyrfilig väg med höstfärgade träd och busk som markerar tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där vägen går är det 100 km/h. Busken som sticker fram bakom huset slutar tomtgränsen
 
  • Gilla
Johanryd12345
  • Laddar…
M maarii91 skrev:
[bild]Där vägen går är det 100 km/h. Busken som sticker fram bakom huset slutar tomtgränsen
Där hade jag aldrig velat bo med barn åtminstone, och det ständiga bullret är ingen höjdare det heller..
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Nä där vill man inte bo frivilligt....
 
Kör på fint med skog och vatten sätt upp buller plank bara, 1,7 låter rimligt då ingen annan kommer vilja köpa det
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KristinaRT
Det finns en enda sak man aldrig kan ändra på med ett hus och det är placeringen. Precis bredvid en stor väg är inget höjdarläge och det innebär att evt framtida köpare kommer att tänka likadant. Huset kommer alltså vara ytterst svårsålt och detta påverkar självklart värdet på huset och därmed priset. Banken kan ha något att säga om detta!

Visst kan man förbättra m bullerplank etc, men närheten till vägen kan man inte bygga bort. Du måste fråga dig själv om läget är OK för er. Klarar ni av ljudet från vägen etc. Det kan bara ni svara på. Om planen är att svärföräldrarna skall ta över - är DE verkligen intresserade av ett hus m det läget?
 
Läge, läge, läge! Och framförallt husets läge på tomten, i förhållande till sol och eventuella vägar….
Som redan sagts, svårt att flytta på huset. Buller från trafiken påverkar också hur mycket man kommer nyttja trädgården…Ingen köpare nu, sannolikt ingen köpare i framtiden heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.