Hej alla, jag är i startgroparna att bygga fritidhus. Just nu har vi kikat på en tomt i Orsa med följande detaljplan:

"På tomt som omfattar med F betecknat område får endast en huvudbyggnad och ett uthus eller annan gårdsbyggnad uppföras. Bebyggelse på tomt som omfattar med F betecknat område får icke uppta större byggyta än 80kvm."

Den är ju tydlig i att den totala BYA får vara max 80kvm. Exempel: 50kvm 30kvm uthus. Vi hade gärna byggt en huvudbyggnad om 80kvm plus 25kvm uthus.

Någon som vet om det är överhuvud taget möjligt att få igenom en sådan avvikelse? T.ex. med grannarnas medgivande? Förstår att det supersvårt att ge något något definitivt svar, men kanske har någon gjort något liknande? :)
 
Det skall inte vara möjligt med så stor avvikelse. Ofta kan man få igenom 5-8% överyta som mindre avvikelse. Men det finns inga garantier för så mycket heller.

Däremot så kan du ju bygga en attefallsstuga på 30kvm utöver vad planen tillåter. Och bygga ut huvudbyggnaden 25 kvm. Och bygga en friggebod på 15 kvm.

De bygglovsfria byggnaderna går enligt helt andra regler.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Borde vara möjligt att bygga ett attefallshus, då kan ni maxa 80kvm bya sen ett attefall på det.

Kan inte reglerna men värt att kolla upp.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Bygg först dina 80m2 och sen kan du även göra en attefallsutbyggnad på huset som då får vara 15m2. Inte heller det kan kommun eller annan instans stoppa och kräver endast ett startbesked.
När ni bygger så se till att ha en plan redan då vart de sista 15m2 ska vara.

Min tomt i ett bostadsområde i Västerås är överbyggd från början och jag hade inga problem med att bygga ut en attefallsutbyggnad.

Läs på så att det inte raderar möjligheten att bygga ett attefallshus om du nu vill ha det också. Du kan alltid kontakta kommunens bygglots men är de som i min kommun så kanske det inte ger så mycket, vissa här är väldigt snorkiga och inte värst hjälpsamma.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skall inte vara möjligt med så stor avvikelse. Ofta kan man få igenom 5-8% överyta som mindre avvikelse. Men det finns inga garantier för så mycket heller.

Däremot så kan du ju bygga en attefallsstuga på 30kvm utöver vad planen tillåter. Och bygga ut huvudbyggnaden 25 kvm. Och bygga en friggebod på 15 kvm.

De bygglovsfria byggnaderna går enligt helt andra regler.
H hempularen skrev:
Det skall inte vara möjligt med så stor avvikelse. Ofta kan man få igenom 5-8% överyta som mindre avvikelse. Men det finns inga garantier för så mycket heller.

Däremot så kan du ju bygga en attefallsstuga på 30kvm utöver vad planen tillåter. Och bygga ut huvudbyggnaden 25 kvm. Och bygga en friggebod på 15 kvm.

De bygglovsfria byggnaderna går enligt helt andra regler.
hmm. ok så du menar att det går att bygga 80kvm huvudbyggnad, 30kvm attefalls, 15kvm bod?

Det skulle ju vara toppen isåfall

Fattade inte det där med 25kvm utbyggnad av huvudbyggnad?
 
L Lutte skrev:
Borde vara möjligt att bygga ett attefallshus, då kan ni maxa 80kvm bya sen ett attefall på det.

Kan inte reglerna men värt att kolla upp.
Ok, funkar det så är ju problemet löst!
 
Stefflo Stefflo skrev:
Bygg först dina 80m2 och sen kan du även göra en attefallsutbyggnad på huset som då får vara 15m2. Inte heller det kan kommun eller annan instans stoppa och kräver endast ett startbesked.
När ni bygger så se till att ha en plan redan då vart de sista 15m2 ska vara.

Min tomt i ett bostadsområde i Västerås är överbyggd från början och jag hade inga problem med att bygga ut en attefallsutbyggnad.

Läs på så att det inte raderar möjligheten att bygga ett attefallshus om du nu vill ha det också. Du kan alltid kontakta kommunens bygglots men är de som i min kommun så kanske det inte ger så mycket, vissa här är väldigt snorkiga och inte värst hjälpsamma.
Vår tanke från början var ju att få in attefallaren i samma bygglovsansökan som huvudbyggnaden och börja med attefallaren som vi sedan kan bo i under byggtiden.

Har fått för mig att det är max 30kvm för attefallare?

Jag har pratat med kommun men ingen som hade koll. Dock trevliga, Ska prata med byggavdelningen i veckan och se vad dom säger.
 
O oswim skrev:
Vår tanke från början var ju att få in attefallaren i samma bygglovsansökan som huvudbyggnaden och börja med attefallaren som vi sedan kan bo i under byggtiden.

Har fått för mig att det är max 30kvm för attefallare?

Jag har pratat med kommun men ingen som hade koll. Dock trevliga, Ska prata med byggavdelningen i veckan och se vad dom säger.
En attefallsbyggnad får vara max 30 kvm. Den kräver inte bygglov utan en separat anmälan. För att du ska få startbesked för ett attefallshus krävs att det finns en huvudbyggnad på fastigheten (och den måste ha fått slutbesked). Du får mao inte bygga attefallaren före stugan.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
En attefallsbyggnad får vara max 30 kvm. Den kräver inte bygglov utan en separat anmälan. För att du ska få startbesked för ett attefallshus krävs att det finns en huvudbyggnad på fastigheten (och den måste ha fått slutbesked). Du får mao inte bygga attefallaren före stugan.

[länk]
Ok. Tack för bra och hoppfulla svar! Jag ska prata med kommun i veckan och se vad som säger. Gjorde en snabb googling nu och såg att någon hade fått ok från kommun att bygga attefallare först så länge det ingick i samma bygglovsansökan som huvudbyggnaden. Men antar att det är lite special för den kommunen :)
 
O oswim skrev:
hmm. ok så du menar att det går att bygga 80kvm huvudbyggnad, 30kvm attefalls, 15kvm bod?

Det skulle ju vara toppen isåfall

Fattade inte det där med 25kvm utbyggnad av huvudbyggnad?
Du får göra attefallstillbyggnad/utbyggnad på 15 kvm (var tidigare skribent fått 25 kvm från vet jag inte).

Har du kollat i DP så att det inte finns någon max storlek på huvudbyggnad respektive uthus? Står det endast att totala byggrätten är 80 kvm och får fördelas hur du vill?
 
Inte vad jag har kunnat itläsa iaf. Här är ett utdrag.
 
  • Skärmdump av dokument med byggregler och signaturer, text på svenska, visar lagtext med ändringshistorik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oswim skrev:
Ok. Tack för bra och hoppfulla svar! Jag ska prata med kommun i veckan och se vad som säger. Gjorde en snabb googling nu och såg att någon hade fått ok från kommun att bygga attefallare först så länge det ingick i samma bygglovsansökan som huvudbyggnaden. Men antar att det är lite special för den kommunen :)
Jag vet att en del kommuner som ”slirat” lite på bestämmelserna i fall liknande ditt för att underlätta för sökanden (bl a min kommun :))
Sen saken blivit prövad i högre instans där en kommun ansågs gjort fel har kommuner i allmänhet blivit hårdare vad gäller attefallsreglerna. Du får fråga hur din kommun ställer sig till saken.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.