Håller på att bygga ett nersänkt växthus grävningen är klar men trycker upp väldigt mycket vatten. Har dränkbar pump att tömma hålet med hur håller jag vattnet borta under tiden jag gjuter och betongen stelnar? Hur gör man med liknande problem vid gjutning av källarpattan?

Är bara under själva gjutningen problem är kommer ha åldersbendig plast under plattan och uppvikt på sidorna + pump grop i färdigt växthus
 
  • En grävd håla för ett växthus fylld med vatten, behovet av vattenavrinning synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Kan du gräva en liten grop vid sidan om den tänkta plattan och placera dränkpump där? Antar att du ska ha en grusbädd under betongen. Om gropen är lägsta punkten borde vattnet ta sig till gropen genom grusbädden, utan att störa under gjutningen?
 
Tack för svar. Inte grus men ett bärlager 0-90 stenkross ska ja ha ha men borde fungera liknande. Jo skulle kunna gräva men får bli typ 2,5m djupt då hålet är ca 150 nu. Dock berg under så inte alls säker det går att komma djupare
 
B
Räcker med att du gräver några cm djupare än betongens nedre gräns. Det kommer rinna vatten genom bärlagret.
 
Fast är ganska mycket vatten fyller sig några dm på någon timmar om.jag tömmer hålet. Men ska kolla om din idé är något jag kan använda mig av
 
wildeside
Kanske en ide att fixa till en markdränering för grunden
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tyvärr skulle det innebära ett stort jobb då jag skulle få gräva 1,5m djupt och kanske 60-70 m tvärs över tomten för att leda bort vattnet + att det är berg under så inte säkert att det går att gräv där
 
Excel
Sug ut vattnet och häll i betongen. Betongen som du häller i är väl tyngre än vattnet?
 
Tror inte det, betongen skulle väl riskera att bli utspädd när det efter någon timma står 2 dm med vatten i hålet
 
Finns tillsatser så man i princip kan gjuta under vattnet, men det är dyrt.
 
Gör som tidigare förslag att du gräver en liten pumpgrop på sidan av för att hålla nere vattnet vid gjutningen.

När sulan brunnit så den blivit hård, en halvdag-dag eller liknande beroende på temp, vct osv kan du med fördel plocka bort pumpen och låta betongen fortsätta mogna i fred under vatten.
 
Det är ju inte strömmande vatten...

Om du nu vill ha en så tjock platta är det bara att pumpa ur vattnet och fylla med betong.

vattentrycket kommer inte att försvaga din betong.

/ATW
 
Mikael_L
Dränera först. En grund som står under grundvattennivån kan väl aldrig bli lyckat.
Eller så gräver du en pumpgrop och har en pump där för all framtid.
 
Bli nog att försöka göra en grop brevid hålet. Då dränering blir ett allt för stort jobb. Ska lägga ålders beständig plast under och på sidorna som ska hindra vatten från att tränga igenom den färdiga betongen är tanken
 
Excel
Jag skulle inte använda mig av plast, det förhindrar fuktvandringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.