Budar på ett hus med gammal oljepanna de installerat pelletsbrännare på (dvs dålig verkningsgrad och mycket jobb med uraskning). Fnular på om man köper huset vad man då ska göra. Byta ut till modern pelletspanna eller byta värmesystem till typ bergvärme eller luft/vatten?
 
Ja, det är den ständiga frågan..

Nuvarande utveckling av elpriset pekar väl mot en pelletsanläggning. Sett ur rent krass ekonomi.
Sedan ska ju krav på bekvämlighet vägas in. Finns ekonomin så välj båda.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, det är den ständiga frågan..

Nuvarande utveckling av elpriset pekar väl mot en pelletsanläggning. Sett ur rent krass ekonomi.
Sedan ska ju krav på bekvämlighet vägas in. Finns ekonomin så välj båda.
Jag har inget emot att bära säckar. En modern panna verkar ju inte behövas askas ur särskilt ofta.
Om man slänger in solceller i kalkylen? Taket behöver bytas inom 5 år, tanken är att även slänga upp solceller då. Bergvärme + solceller eller pellets + solceller?
 
Glöm inte lägga till ventilation om du tar bort pannan.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Faktorer som var i landet huset står, hur husets värmesystem är uppbyggt (krav på hög framledningstempertur?) påverkar ju också.

Solceller beroende på husets vinkel
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Prova pellets över vintern så har ni chansen att se om det är något för er.
Som sagt springer elen iväg i pris framåt eller sjunker den tillbaka.
Till våren ser man kanske vart det barkar iväg och då har ni haft ett halvår på er att titta och ta in anbud oavsett vad ni sen väljer.
Nytt hus så är det aldrig bra att ha för bråttom utan låt det ta lite tid;)
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Glöm inte lägga till ventilation om du tar bort pannan.
Läst lite om det också, därav tanken att eventuellt fortsätta med pellets men med en modern anläggning
 
GoForIt GoForIt skrev:
Faktorer som var i landet huset står, hur husets värmesystem är uppbyggt (krav på hög framledningstempertur?) påverkar ju också.
Göteborg, systemet är uppbyggt för oljepanna från början.
Solceller beroende på husets vinkel
Tak i söderläge så känns som lämplig vinkel
 
A Argastesnickaren skrev:
Prova pellets över vintern så har ni chansen att se om det är något för er.
Som sagt springer elen iväg i pris framåt eller sjunker den tillbaka.
Till våren ser man kanske vart det barkar iväg och då har ni haft ett halvår på er att titta och ta in anbud oavsett vad ni sen väljer.
Nytt hus så är det aldrig bra att ha för bråttom utan låt det ta lite tid;)
Jag är väldigt osugen på att behöva jävlas med en gammal skitpanna första vintern i ett hus. Fördelen är dock att vårt tänkta tillträde är april så man kanske kan leva med den gamla pannan som du skriver.
 
Sen är frågan detta med förråd, har inte plats för bulkförråd utan skulle bli säckar. Har kikat på Mafas 730 liters förråd, det skulle få plats i källaren. Hur stort inbyggt förråd har en pelletspanna?
 
B bjorsi skrev:
Sen är frågan detta med förråd, har inte plats för bulkförråd utan skulle bli säckar. Har kikat på Mafas 730 liters förråd, det skulle få plats i källaren. Hur stort inbyggt förråd har en pelletspanna?
I de flesta inget alls.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Du klarar en vecka på en normalvilla på en MAFA Mini på 300 liter..
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Mafa Midi 730 liter är ju ett feltänk. Du gör av med värdefull plats och får ändå bära säckarna. Mafa Mini räcker normalt en vecka.
Vad är det för panna du inte gillar? Om den blir bra beror mycket på om den får en effektmässigt anpassad, lättskött brännare. En oljepanna med anpassad brännare har knappast sämre verkningsgrad än en pelletspanna med asklåda.
Mycket beror också på om det blir en normal eller mild vinter. Riktig svensk vinterkyla leder till mycket höga elpriser. Har du möjlighet så välj en nyare panna för pellets som också kan hjälpeldas med ved.
Mycket tunnsått med bra pelletsbrännare och pannor jämfört med tidigare år indikerar att folk idag inte byter sin pellets mot el.
.









+
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Jag tycker det där låter som en utmärkt möjlighet att börja elda med ved i vedpanna.

Pellets är betydligt mer beroende av andra energipriser än man tror. Jag var in i en pelletsfabrik en gång och där stod en stor sexcylindrig lastbilsmotor och gick på full gas och drev pelletspressen som det smulade litet pellets ut. Jag är illa rädd att halva värmevärdet på pelletsen gick åt i dieselolja för att pressa och leverera den.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Rent kasst sett så behöver man aska ur en konverterad oljepanna väldigt ofta jämfört med en modern pelletspanna. Detta är oftast på grund av att brännaren sitter långt ned och har väldigt lite ask utrymme på gamla oljepannor och inte gjorda för att askas ur så ofta, medan på en modern pelletspanna sitter brännaren högre upp och har betydligt mer utrymme att samla aska i samt är gjorda för smidig tömning av askan.

Ang verkningsgraden så visst är en lägre på en konverterad oljepanna + brännare mot en ny panna.
Men frågan är om man kan räkna hem att byta i förtid. Tveksamt.

Men har man pengar och en lite större tomt så är bergvärme bäst.

Personligen hade jag en panna som redan var konverterad till pellets och står och fungerar skulle jag köra på med den och lägga undan pengarna till dess nuvarande lösning går sönder.

Sen ang pelletsföråd så kan man ju bygga ett själv till nästan ingen kostnad. Det är inte svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.