N Nikoneer skrev:
Vi har Silver Shadow (helt säkert) och Volcanic Ash (ganska säkert), och Silver går lite åt grågrönt/gråblått. Bilderna är inte riktigt rättvisande, färgbalansen blir tokig...
Bra med vitt som kontrast, och golvet är riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Nikoneer
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag har varit sugen på Marmoleum själv och var nära för 10 år sen. Har läst igen och var några som var riktigt missnöjda med att golvet i kök blir väldigt fult med tiden av normalt slitage. Någon som har 4-5 års erfarenhet av golvet i kök och med barn hemma som drar stolar, spiller och tappar saker osv. Och vi också då.

Vårat 7 år gamla var i nyskick då vi sålde, hade det i kök bland annat.

Inga svällda skarvar eller liknande fast vi spillt vatten och dylikt.

Vid matplatsen så såg man Inga större tecken på slitage trots barn som drar omkring på stolar och grejar.

Klart mer nöjd med marmolium click än vad var med vinylklick.

Vi funderade på det i nya huset men det föll på att vi inte hade tid med att vänta på leveranstiden.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
W worgen skrev:
Ska lägga nytt golv i köket och har landat i att det blir ett Marmoleum Click efter mycket läsande på nätet.

Tyvärr verkar Forbo ha brist på just Cloudy Sand och Barbados som var de två alternativen vi tänkte använda till det mörka Volcanic Ash. :(

Är det någon här som lagt ett schackrutigt golv med antingen Moon eller Silver Shadow som skulle kunna visa bilder på hur det blev? Har kikat på varuproverna men tycker Moon ser lite grön ut i tonen och Silver Shadow var närmare grå än vit på det varuprovet vi fick hem.

Tack!
Nu finns 30x30 Cloudy Sand att få tag i igen om du inte redan hunnit lägga annan kulör. Jag fick precis hem en laddning själv från Bygghemma.
 
Tack för tips! Var dock tvungen att köpa det tidigare eftersom snickaren började för två veckor sen.
 
W worgen skrev:
Tack för tips! Var dock tvungen att köpa det tidigare eftersom snickaren började för två veckor sen.
Vilket blev det till slut? La ni under eller fram till kök?
 
Det blev Barbados och Volcanic Ash. :)

Det ska läggas idag (var massa annat fix först), kan ladda upp bild efter!

Mejlade Forbo och de rekommenderade att det lades fram till bänkskåpens ben (så att det fortfarande kan röra på sig).
 
  • Gilla
Martin_jkpg
  • Laddar…
W worgen skrev:
Det blev Barbados och Volcanic Ash. :)

Det ska läggas idag (var massa annat fix först), kan ladda upp bild efter!

Mejlade Forbo och de rekommenderade att det lades fram till bänkskåpens ben (så att det fortfarande kan röra på sig).
Blir det nivåskillnad mellan nytt golv och befintligt under skåpen? Blir vattnet stående vid eventuell läcka? Eller är du förberedd med larmdetektor?
 
M Martin_jkpg skrev:
Nu finns 30x30 Cloudy Sand att få tag i igen om du inte redan hunnit lägga annan kulör. Jag fick precis hem en laddning själv från Bygghemma.
Alltså TACK för ditt tips!! Snickarna sköt upp läggningen en dag (tills idag) så då åkte jag och bytte så vi fick rätt färg till slut!!!
 
W worgen skrev:
Alltså TACK för ditt tips!! Snickarna sköt upp läggningen en dag (tills idag) så då åkte jag och bytte så vi fick rätt färg till slut!!!
Härligt!! Och vilken tur att butiken hade lager! Dela gärna bild sen hur det blev. Hoppas lägga på lördag men hade köpt ett för mjukt mellan/undergolv så försöker få fatt i ett hårdare men med liknande tjocklek.
 
K Kjell_G skrev:
Blir det nivåskillnad mellan nytt golv och befintligt under skåpen? Blir vattnet stående vid eventuell läcka? Eller är du förberedd med larmdetektor?
Det blir en nivåskillad på ca 10mm. Klipper in lite citat från Forbos tekniska support som jag mailade smma frågor:

"Det är ett flytande golv och bör kunna ligga fritt så mycket det går. Ska inte läggas under fast monterad inredning. Lägg fram till skåpsbenen, det blir bra."

När jag frågade om riskerna med vatten fick jag svaret:

"Om man är rädd för läckage från vask kan man lägga en bit matta under, bara som ett skvallerskydd bara. Många vaskskåp är klädda med läckageskydd idag också."

Men larmdetektor är nog ingen tokig ide. Har du tips på någon?
 
W worgen skrev:
Det blir en nivåskillad på ca 10mm. Klipper in lite citat från Forbos tekniska support som jag mailade smma frågor:

"Det är ett flytande golv och bör kunna ligga fritt så mycket det går. Ska inte läggas under fast monterad inredning. Lägg fram till skåpsbenen, det blir bra."

När jag frågade om riskerna med vatten fick jag svaret:

"Om man är rädd för läckage från vask kan man lägga en bit matta under, bara som ett skvallerskydd bara. Många vaskskåp är klädda med läckageskydd idag också."

Men larmdetektor är nog ingen tokig ide. Har du tips på någon?
Inget eget men en kollega fick/köpte via sitt försäkringsbolag. Kollar med honom.
 
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
M Martin_jkpg skrev:
Härligt!! Och vilken tur att butiken hade lager! Dela gärna bild sen hur det blev. Hoppas lägga på lördag men hade köpt ett för mjukt mellan/undergolv så försöker få fatt i ett hårdare men med liknande tjocklek.
Som utlovat kommer lite bilder på hur det blev med Cloudy Sand och Volcanic Ash. (Saknar lite luckor från IKEA, därav hålen i köksinredningen) :)
 
  • Kök med vit inredning och träbänkskiva, svartvit rutigt golv, och några luckor som saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvita schackrutiga golvplattor i nyanserna Cloudy Sand och Volcanic Ash, med person i randiga och prickiga strumpor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
W worgen skrev:
Som utlovat kommer lite bilder på hur det blev med Cloudy Sand och Volcanic Ash. (Saknar lite luckor från IKEA, därav hålen i köksinredningen) :)
Blev kanon!
 
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.