Fotografen skrev:
Detta är ett växande problem, personligen tror jag att det kommer leda till någon form av differentierade nätavgifter, dyrare när det är kallt ute...
Det finns det ju redan. I alla fall årstidsberoende som sommar/vintertariff för överföringen. Men du kanske menar att nätavgiften skulle vara styrd av den faktiska utetemperaturen?
 
Pellefant:bergvärme/jordvärme som är dimensionerad för att klara 100% av värmebehovet för ett hus behöver inte ngn tillskottsel. En 7kw pump tar cirka 2kw och ger huset värme motsvarande 7kw. så om alla dimensionerade som de borde skulle detta inte vara ngt problem då hälften av de som konverterar till värmepump har haft elpanna eller direktverkande el innan.
 
pefo skrev:
Det finns det ju redan. I alla fall årstidsberoende som sommar/vintertariff för överföringen. Men du kanske menar att nätavgiften skulle vara styrd av den faktiska utetemperaturen?
Något åt det hållet, därmed INTE sagt att jag tycker att det skulle vara så...
 
men luftvärmepumparna ger inte så mycket när det blir kallare,oavsett hur dom är dimensionerade. sen så brukar man väl inte i normalfallet dimensionera en vp för 100%?
finns det sommar/vintertariff, mer än jag visste?
 
Många nätbolag har sommar/vintertariff, som fördyrar elen hela vinterhalvåret, men det är ju inte en lösning på problemet, bara ett sätt för dem att berika sig lite extra.

Det som skulle behövas är dels taxor baserade på timme, dels en taxekonstruktion där man betalar mycket mer för den konsumtionen man har utöver normal förbrukning. Det är nämligen den som är intressant i sammanhanget.

Jag kan se hur merförbrukning av el mellan 8-10 en vardgasmorgon med 26 minusgrader då kostar 8kr/kWh. Då, om inte förr, kommer människor att börja fundera över vad som egentligen är igång i sin utrustning.

Vill man få en ännu bättre effekt kan man ha kontrakt med el som alla förbrukare tecknar, och om man istället för att använda sin del föredrar att sälja den, så kan man få betydligt lägre förbrukning än idag. Då kan det bli lönsamt för alla att släcka adventsljusstaken och julgranen eftersom man får betalt för den ickeförbrukningen.
 
Jävla trams, starta ett kärnkraftverk till eller två! =)
 
pellefant skrev:
men luftvärmepumparna ger inte så mycket när det blir kallare,oavsett hur dom är dimensionerade. sen så brukar man väl inte i normalfallet dimensionera en vp för 100%?
finns det sommar/vintertariff, mer än jag visste?
Luftvärmepumparna kommer att knäcka det nordiska elnätet, nätägarna och kraftproducenterna måste ha kapacitet och beredskap för 100 % direktverkande el när luftvärmepumparna når ner i COP 1. Samtidigt får de bara en tredjedel betalt då alla värmepumpar under gynnsamma förhållanden sparar 2/3. Elpatroner borde vara förbjudna i värmepumpar (lägg skatt på elpatroner), Spetseffekten kan ordnas på annat sätt (något som brinner)

PHL "Jävla trams, starta ett kärnkraftverk till eller två! =)"
Om PHL betalar för stilleståndet en 300 dagar per år så kör vi på den linjen.

Prototypen
 
Iofs bättre köra reaktorer året runt och spara på förbränningsverken istället.
Skogsavfall och dylikt kan vi lagra och elda i kraftvärmeverken vid behov. De ger då både mer fjärrvärme och el när det behövs.
 
tyvärr uppstår det ju då och då "problem" med evighetskärnkraftverken då dom måste ställas pga bla brister i säkerheten.
när kärnkraften började byggas i sverige så fanns det inte avsättning för all el som skulle komma att produceras, därför styrdes bostadsuppvärmningen över till direktel. tydligen så sker samma miss igen......
 
Konstigt att det vore bättre för miljön att jag med direktverkande el går över till en att värma 50-60% med en luft/luft pump. För det är ju det många gör. Att däremot gå från ren olja till bara luft/luft eller luft/vatten är ju dumt i det stora hela för nätägaren men för miljön måste det ändå vara bra.
 
Det är bättre att elda där man behöver värmen än att elda ett kondensverk med en verkningsgrad runt 30% och sedan transportera energin via el till din elpatron. Nu finns kraftvärmeverk med en bättre totalverkningsgrad men när fjärrvärmen är utbyggd så finns inte avsättning för mer värme.

Prototypen
 
mats_o skrev:
Iofs bättre köra reaktorer året runt och spara på förbränningsverken istället.
Skogsavfall och dylikt kan vi lagra och elda i kraftvärmeverken vid behov. De ger då både mer fjärrvärme och el när det behövs.
Det betyder att vi ska bygga större kraftvärmeverk som står halva året (typ).

MatsO och PHL kan kanske dela på kostnaden.

Prototypen
 
Mjae, mitt elpris går upp, elbolagens miljardvinster bara ökar. Det står ett oanvänt kärnkraftverk några kilometer härifrån. Samtidigt konstateras det elbrist lite då och då. För mig ter det sig som märklig logik, tryck på Play för böfveln!

Fast nu lägger vi ner den diskussionen, för den har inte direkt med tråden att göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.