Hej,

Vattnet rinner oerhört trögt i duschen så jag behöver rensa golvbrunnen. Men jag lyckas inte få bort vattenlåset eftersom att platsbyggda badkaret ej tillåter det (se bild). Jag har grävt med handen så mycket jag når och fått bort lite skit - men fortfarande väldigt trögt. Någon som vet hur man öppnar en sån här, eller har något supertips på lösning av stoppet?

Ska testa med ett rensband.

Tack på förhand för tipsen :)
 
  • Närbild av en igensatt golvbrunn i duschen med synligt smuts och en delvis demonterad avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn under badkaret med synligt avloppsrör och ansamling av smuts som orsakar avrinningshinder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bronken
Hur ser det ut där röret sitter fast i badkaret?
Brukar vara lätt att skruva bort hela röret bara man kommer åt.
.
 
Bronken
Och får man bort röret ser det inte ut att vara några utrymmeshinder att få ur vattenlåset.

Om det inte finns något litet uppfällbart handtag i vattenlåset kan man bända upp försiktigt med skruvmejsel eller liknande.
 
Bronken Bronken skrev:
Och får man bort röret ser det inte ut att vara några utrymmeshinder att få ur vattenlåset.

Om det inte finns något litet uppfällbart handtag i vattenlåset kan man bända upp försiktigt med skruvmejsel eller liknande.
Finns inget handtag och röret går att flytta. Menar du att jag med skruvmejsel/annat verktyg ska bända upp? Ungefär som på bilden.
 
  • Ett rostigt avloppsrör utan handtag med en skruvmejsel som bänder upp kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Nej du ska ha upp hela låset. Om det inte finns nåt handtag kan du stoppa ner fingrarna i hålet och ta tag om kanten och dra uppåt.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej du ska ha upp hela låset. Om det inte finns nåt handtag kan du stoppa ner fingrarna i hålet och ta tag om kanten och dra uppåt.
Räcker det inte med den delen som jag pekar på med kniven på bilden ovan?

Badkaret är byggt så att jag ej kan få upp hela låset utan att ta av bit av det.
 
Düsseldorff
"Hela låset" är alltså insatsen, inte ramen. Men skippa kniven, i med handen och dra upp.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
"Hela låset" är alltså insatsen, inte ramen. Men skippa kniven, i med handen och dra upp.
testade precis - gick skitbra. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Bronken
Bra jobbat - och tur att Düsseldorff hann komma med handfasta tips.
Men nu räcker det med bilder - vi vet hur det förmodligen såg ut där under ;-)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.