T
Jag har precis köpt en luftvärmepump som jag fått installerad i garaget. Just nu har jag den på 10 grader. Läste någonstans att man minst ska ha luftvärmepumpar inställda på 16 grader, annars kan de inte avfrostas.

Vad har ni era luftvärmepumpar inställda på?
 
Det beror på pumpen vilken lägsta temperatur som rekommenderas. Många av de lite billigare budgetvarianterna går inte lika långt ner som andra.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Du får testa dig fram. Kör på en låg innertemperatur och se hur pumpen hanterar det.

Du märker om den inte kan avfrosta ordentligt men då gäller de även att de är ordenligt kallt ute

Misslyckas den med avfrostningen så har den is överallt och i värsta situationen sprider de sig in i själva fläkten. Förhoppningsvis har du avbrutit testet innan dess
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
kör 17-18 grader, kommer inte vara desto större skillnad i uppvärmningskostnad, och så har du en pump som jobbar bra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
T Ejmelie skrev:
Jag har precis köpt en luftvärmepump som jag fått installerad i garaget. Just nu har jag den på 10 grader. Läste någonstans att man minst ska ha luftvärmepumpar inställda på 16 grader, annars kan de inte avfrostas.

Vad har ni era luftvärmepumpar inställda på?
beror på fabrikat och luftfuktighet. runt nollan är det mest risk för mycket påslag av is och därmed svårast att avfrosta. en del "billiga" pumpar har har bristfälliga algoritmer för avfrostning.
16C är ingen jätteskillnad i kostnad, man säger 5% per grad. kostar dig det 50.- att hålla 10 så kan det bli så kanske det blir 70.- istället. däremot finns det mycket annat att tjäna på 16C såsom behagligare temp när man kommer dit samt att en ökning av tempen går snabbare och är billigare
 
T
Jag har en Daikin Comfora 25 så den är nog hyfsat bra.
Men det skiljer inte så mycket i uppvärmningskostnad mellan 10 och 16 grader eller?
 
Jag har min Daikin till garaget inställd på 14,5 grader och termometern där inne visar på 17-18 grader oftast. Jag körde 14 grader med elradiatorer förut. Vill inte ha lägre för då är det lätt hänt med ytrost på handverktyg och så.
 
K
Har inställd på 18-19 grader. Då funkar pumpen bäst verkar det som. Har experimenterat en del tidigare med lägre temperaturer. Nu har jag ju en nibe och den pumpen är inget vidare bra men just nu 19 grader då har den lyckats hålla jämn temperatur och löst avfrostningen bra än så länge. Inte heller märkt någon drastisk ökning på elräkningen mellan 16 och 19 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.