Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Grejen är ju att OM något blir galet och maskinen löper amok så kan du inte dra ur sladden på ett enkelt sätt om den sitter bakom maskinen.
Sitter den i skåpet brevid så är det enkelt gjort.

Med det sagt så tror jag risken är minimal.. men förstår om företag inte vill installera maskinen "felaktigt"
Hmm ... jag skulle få försöka rycka ur hela sopskåpsinredningen för att nå kontakten om den satt i skåpet bredvid diskmaskinen. Nej, då är säkringsskåpet lättare att nå.

Jag har uttaget bakom maskinen, installerat av ELON, som också varit och lagat maskinen vid fler tillfällen och aldrig nämnt något om att det skulle vara ett problem. Försäkringsbolaget har också varit här och gjort en "besiktning" av hela huset och nämnde heller inget om det. Så, jag tror att elgiganten försöker slippa undan att jobba.
 
  • Gilla
MarcusOhl och 1 till
  • Laddar…
A
B Bassrunner skrev:
Hmm ... jag skulle få försöka rycka ur hela sopskåpsinredningen för att nå kontakten om den satt i skåpet bredvid diskmaskinen. Nej, då är säkringsskåpet lättare att nå.

Jag har uttaget bakom maskinen, installerat av ELON, som också varit och lagat maskinen vid fler tillfällen och aldrig nämnt något om att det skulle vara ett problem. Försäkringsbolaget har också varit här och gjort en "besiktning" av hela huset och nämnde heller inget om det. Så, jag tror att elgiganten försöker slippa undan att jobba.
det finns riktiga elektriker som vägrar att installera en disk om uttaget är bakom då det inte är tillåtet att installera uttag bakom disk idag. det finns fyskiska nackdelar med uttag bakom då det ibland är för trångt och uttaget skadas av diskmaskinen eller vice versa
 
electroluxaren skrev:
det finns riktiga elektriker som vägrar att installera en disk om uttaget är bakom då det inte är tillåtet att installera uttag bakom disk idag. det finns fyskiska nackdelar med uttag bakom då det ibland är för trångt och uttaget skadas av diskmaskinen eller vice versa
Där ser man! Uttaget installerades för c:a 10 år sedan. Av vad jag förmodar var en riktig elektriker, men säker kan man ju inte vara...
 
A
B Bassrunner skrev:
Där ser man! Uttaget installerades för c:a 10 år sedan. Av vad jag förmodar var en riktig elektriker, men säker kan man ju inte vara...
Vet ej när denna bestämmelse infördes
 
I ingen av de lägenheter och hus jag köpt med diskmaskin redan på plats har det funnits ens en aning om vem som installerat den.

Att en diskmaskin löper amok är väl relativt ovanligt och den som är rädd för det bör väl stänga vattenkranen efter varje disk.
 
Man kan ju alltid dra ur säkringen, eller om det är panik huvudbrytaren.
 
Jag undrar var rekommenderad position för uttaget till diskmaskinen är? Vanligt är att man har diskho i skåpet bredvid, är det verkligen lämpligt att sätta där så att det är bredvid? I mitt fall ska diskmaskinen sitta till vänster om diskhon och el finns till höger om diskhon. Ska man då t.ex dra en kabel till vänster om diskmaskinen hellre än under diskhon? Jag menar, det är mycket om vad man inte får göra men jag ser inte någon tydlig rekommendation på hur det bör göras.
 
C
Andreas Sylvan Andreas Sylvan skrev:
Vanligt är att man har diskho i skåpet bredvid, är det verkligen lämpligt att sätta där så att det är bredvid?
Det skall sitta åtkomligt, och i skåpet under diskhon får nog anses vara praxis. Och praktiskt i och med att även vatten och avlopp går den vägen.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det skall sitta åtkomligt, och i skåpet under diskhon får nog anses vara praxis. Och praktiskt i och med att även vatten och avlopp går den vägen.
Ja då får det bli så, men jag tänker att även det borde vara "farligt" då vatten skulle kunna rinna in i uttaget. Dock lär det antagligen bara smälla säkringen och att en maskin "löper amok" kanske får anses värre då.
 
Andreas Sylvan Andreas Sylvan skrev:
Ja då får det bli så, men jag tänker att även det borde vara "farligt" då vatten skulle kunna rinna in i uttaget. Dock lär det antagligen bara smälla säkringen och att en maskin "löper amok" kanske får anses värre då.
I normalfallet rinner det inte vatten i skåpet under diskbänken. Det är det normala fallet man tar hänsyn till.
 
  • Gilla
Rickard. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.