Attefalls hus på 25 kvm utan VA.

Hade lite bråttom och dåligt med plats när jag satte byggfolie för isolering av takbjälklag (kallvind). Gjorde om, den första av två längder, men fick tillslut skarva längd 2 och har en mängd veck i folien. Överväger att riva ner allt ännu en gång men men utan fler händer så är risken att resultatet blir det samma. Det är ett Attefalls hus som utan VA och kommer på sikt användas som kontor/boende, Med LVP. Jag är lite för petig i bland speciellt när jag vet att jag kan bättre.

Så nu min fråga ska jag vara bekymrad över alla veck?

De är både "i taket" och i övergång mellan tak och vägg.


Jag tejpar skarvar och veck som möter skarvar. Viker även veck och skjuter klammer där det går. Sträcker även om och tejpar gamla klammerhåll på några platser. Jag skall sätta gles och sedan gips eller takplattor.

tacksam för inputs
 
Mikael_L
Nä, veck skulle inte bekymra mig, folien är lika tät ändå.
 
Tack för svar.

utöver att man får ett släng av perfektionism som ett par järn kan bota så, hade jag svårt att förutse om det skulle bli problem med efterföljande moment. Eller om fickor som uppstår skulle vara ett problem ovan eller underifrån. Fånga kondens/motsvarande.
 
Mikael_L
Folien ligger ju på varma sidan av isoleringen, så det lär ju inte hända att det kondenserar fukt där. Skulle det hända är något annat allvarligt fel, och det är inte vecken på plasten som då är det allvarliga.

Om vecken är så svåra eller besvärliga att det försvårar isoleringsarbetet så är det förstås lite illa, just för det arbetsmomentets skull, och eventuellt för slutresultat också då ..
 
  • Gilla
Mickedala
  • Laddar…
Tack för resonemangen, tror inte att de skall vara ett problem men behövde någon att bolla det med för att kunna gå vidare/släppa perfektionisten i mig (du ska skulle se när jag mjukfogar::).

Tack igen och ha en grym dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.