Hej!

Vi bor i ett hus sedan ett par år tillbaka.
Vattnet är allt som oftast bra i både smak, lukt och färg. Men ett par ggr per år händer något (tycker mig se ett mönster när det regnat mycket) vattnet blir missfärgat brunt och en av duschblandarna (enda stället i huset detta händer) Sätts igen på nolltid.

Jag vet inte vad vi ska göra och undrar således om någon kanske kan förstå vad problemet är samt ev till och med har en lösning?

Senaste vattenprovet (det jag bifogar) tog vi under en dålig period.


Vi har en djupborrad brunn -86 samt en hydropress -18.
Inga filter eller liknande.
Brunnen är under en betongring samt betonglock.

Oerhört tacksam för hjälp

/Mikael
 
  • Gilla
swirve
  • Laddar…
jag är ingen expert men låter ju som ytvatteninträngning
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
S Sandwich11 skrev:
Hej!

Vi bor i ett hus sedan ett par år tillbaka.
Vattnet är allt som oftast bra i både smak, lukt och färg. Men ett par ggr per år händer något (tycker mig se ett mönster när det regnat mycket) vattnet blir missfärgat brunt och en av duschblandarna (enda stället i huset detta händer) Sätts igen på nolltid.

Jag vet inte vad vi ska göra och undrar således om någon kanske kan förstå vad problemet är samt ev till och med har en lösning?

Senaste vattenprovet (det jag bifogar) tog vi under en dålig period.


Vi har en djupborrad brunn -86 samt en hydropress -18.
Inga filter eller liknande.
Brunnen är under en betongring samt betonglock.

Oerhört tacksam för hjälp

/Mikael
Utan att komma med några tankar kring varför så är ju en lösning på problemet att sätta en enkel filterlösning på inkommande vatten innan hydropressen. Händer detta enbart sporadiskt och inte så ofta lär filterbytet inte behöva ske så ofta.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
jag är ingen expert men låter ju som ytvatteninträngning
Hej!

Ja, jag skulle med tro detta. Läst att en möjlig lösning skulle vara att i så fall täta borrhålet på något sätt.
Kan vara en lösning kanske.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Utan att komma med några tankar kring varför så är ju en lösning på problemet att sätta en enkel filterlösning på inkommande vatten innan hydropressen. Händer detta enbart sporadiskt och inte så ofta lär filterbytet inte behöva ske så ofta.
Ja det känns som en bra idé kanske.
Dum fråga men varför filter innan hydropress?

Den står nämligen halv-dumt till i krypgrunden. Dvs mindre roligt att ha koll på filtret där nere..
 
S Sandwich11 skrev:
Ja det känns som en bra idé kanske.
Dum fråga men varför filter innan hydropress?

Den står nämligen halv-dumt till i krypgrunden. Dvs mindre roligt att ha koll på filtret där nere..
Tänkte bara att filtrera bort så tidigt som möjligt i systemet innan någon utrustning, men funkar fint att sätta efter hydropressen också. Hur går det att komma åt för att kontrollera hydropressen där den sitter förresten?
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Skulle satsa på tätning, partiklarna vi pratar om lyckas i varje fall inte vi rena bort med filter av allra finaste sort. Dessutom får du sämre flöde med filter. Hade satsat på tätning som sagt. Ta dit ett proffs som kan hjälpa er. Ofta gratis med konsultation i samband med offert. Det skall vi göra nu.

Bästa hälsningar Jonas
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Men jösses!

Du bör dubbelkolla så det inte rinner över ytvatten ner i borrhålet. om det rinner in i betongringarna så kan det rinna över in ner i borrhålet. speciellt om det bara sker vid nederbörd.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Men jösses!

Du bör dubbelkolla så det inte rinner över ytvatten ner i borrhålet. om det rinner in i betongringarna så kan det rinna över in ner i borrhålet. speciellt om det bara sker vid nederbörd.
Hej!

Jag ska kolla detta idag!
Kan man täta runt borrhålet? Eller är det tätning av betongring samt lock man ska göra?


Tack för svar
 
Är det grundvattnet så kan det komma underifrån och stiga upp så det rinner ner.

Antingen tätar man borrhålet med borrhålstätning, alt. så dränerar man runt ringarna.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Är det grundvattnet så kan det komma underifrån och stiga upp så det rinner ner.

Antingen tätar man borrhålet med borrhålstätning, alt. så dränerar man runt ringarna.
Jag har tagit lite bilder och har svårt att tro att det är grundvatten då det ligger djupare på andra sidan huset.

Hur kan man täta detta?
Ser att föregående ägare försökt täta med någon plast typ.. Bild av en grävd grop med synliga kablar och rep, vatten på botten och tecken på tidigare tätningsförsök med plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inuti en brunn med kablar och en hoprullad rep, synliga försök till tätningsarbete med plastmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är vattnet bra nu, du får avvakta tills det regnar mycket och se hur det ser ut i gropen. Kommer det vatten så botten fylls så får du gräva upp på nersidan om gropen, ca 20 -25 cm under bottennivå, borra hål eller gräva under för att dränera gropen.
 
Plasten är nog för att inte få råttor i borrhålet.
Foderröret ligger väldigt låg, får du ner vatten så rinner det snabbt ner i brunnen.

Repet ser vi väldigt suspekt ut, går det ner i brunnen? Du ska undvika organiska ämnen där, det ska vara en rostfri stålvajer. Annars är risken stor för bakterietillväxt. Vänta till ett rejält regnväder och lyft på locket.
 
J jonaserik skrev:
Är vattnet bra nu, du får avvakta tills det regnar mycket och se hur det ser ut i gropen. Kommer det vatten så botten fylls så får du gräva upp på nersidan om gropen, ca 20 -25 cm under bottennivå, borra hål eller gräva under för att dränera gropen.
Nej, vattnet är fortfarande rätt rejält missfärgat.. Kan vattnet på något sätt läcka in längre ner?
 
M mogge_73 skrev:
Plasten är nog för att inte få råttor i borrhålet.
Foderröret ligger väldigt låg, får du ner vatten så rinner det snabbt ner i brunnen.

Repet ser vi väldigt suspekt ut, går det ner i brunnen? Du ska undvika organiska ämnen där, det ska vara en rostfri stålvajer. Annars är risken stor för bakterietillväxt. Vänta till ett rejält regnväder och lyft på locket.
Ja det går ner i brunnen. Det ska jag ta bort givetvis

Jag inväntar regnet!

Tack för input
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.