Hej, jag bor på andra våningen i ett hus från sekelskiftet (1908). I ett rum om 18 kvadratmeter ska vi ha nyårsmiddag och efterföljande dans/kalas (samma rum). Jag räknar med att mina gäster väger 1,6 ton. Utöver det räknar jag med att ytterligare möbler i rummet väger 250 kg. Klarar rummet den belastningen?
 
R
Hmmm om en person väger i medeltal 60 kg så är det 30 personer, om medelvikt en är 80 kg så är det 20 personer... Ryms ni ens med alla möbler.....
 
Cheesen
R rasse123 skrev:
Hmmm om en person väger i medeltal 60 kg så är det 30 personer, om medelvikt en är 80 kg så är det 20 personer... Ryms ni ens med alla möbler.....
Kanske har tjocka släkten på besök.....

Nog tror jag golvet håller.. gästerna ska väl inte stå på samma bräda?
 
R rasse123 skrev:
Hmmm om en person väger i medeltal 60 kg så är det 30 personer, om medelvikt en är 80 kg så är det 20 personer... Ryms ni ens med alla möbler.....
Vi är 23 personer personer. Efter middag ställs bord undan och de blir dansgolv i det rummet. Vikten om alla står stilla blir ca 100 kg per m2. Om alla hoppar tillsammans (vilket vid en lyckad tillställning det blir vid ringdanser osv) så blir det mer? Men det är kanske inga problem alls?
 
Cheesen
F Fredrik1112 skrev:
Vi är 23 personer personer. Efter middag ställs bord undan och de blir dansgolv i det rummet. Vikten om alla står stilla blir ca 100 kg per m2. Om alla hoppar tillsammans (vilket vid en lyckad tillställning det blir vid ringdanser osv) så blir det mer? Men det är kanske inga problem alls?
Ja nog blir det trtångt med ringdans om ni är 23 pers på 18 kvadrat.... (Det är ju bara just äver 4X4 meter... vårt sovrum är större och jag skulle då inte vilja klämma in 23 pers för å dansa därinne.... Vem ska få luft?

Det här är ju ett intressant mattematikproblem.....
Om man säger att varje ringdansdeltagare behöver 60 cm (Då står man axel mot axel) så blir cirkelns diameter 4,4 meter.... men man står ju inte så mycket axel mot axel när man dansar? säg att varje dansare behöver 1 meter så blir diametern på cirkeln 7,3 meter... eller om man så vill 42 kvadratmeter
 
Kanske är något större rum en så. Men min fråga kvarstår, hur mycket tål ett golv?
 
Cheesen
F Fredrik1112 skrev:
Kanske är något större rum en så. Men min fråga kvarstår, hur mycket tål ett golv?
Det beror på hur golvåsarna ser ut... och konstruktionen. Vårt husgolv kan man köra in en stor traktor på medans golvet i stugan gungar när sonen springer på det... (Det golvet håller säkert också för en traktor men en mindre en bara)
 
Okidoki då hoppr vi nog inte in hos grannen
 

Bästa svaret

I bostäder räknar man med en nyttig last (dvs människor och inredning tillsammans) på ca 200 kg/kvm. I princip har man räknat på det sättet sedan den första riksgemensamma byggnormen kom 1946 (BABS 46). Dessförinnan fanns Byggnadsstyrelsens bestämmelser om material och arbete vid statliga husbyggnadsarbeten. Den tog mer fasta på lämpliga bjälkdimensioner vid olika spännvidder. Den senaste upplagan jag har är från 1937 men den har nog rätt gamla anor och bör ha fungerat som norm. Jag tror nog att ert rum ska tåla den aktuella lasten, i synnerhet som den blir fördelad över hela ytan. Vad som är sämre i de flesta äldre (de behöver inte vara särskilt gamla) hus är motståndet mot svikt. Räkna att det kommer att bli lite svajigt när alla hoppar runt. Det beror givetvis också på valet av dans. Gammal dans typ Hambo är säkert en utmaning för de flesta golv, men det lär väl inte vara aktuellt...
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Bara att prova, glöm inte att köpa med gevalia när ni besöker grannen under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.