Jag för larm från kompressorn om hög temperatur. Fläkten går inte beror det på att kompressorn larmar eller blir kompressorn varm för att inte fläkten går. Ska fläkten alltid gå ? Tacksam för svar.
 
Fläkten ska alltid gå när kompressor går, utom då den avfrostar, går inte fläkten när kompressorn går , så blir inte den av med värmen och larmar/stoppar.
 
Tack för snabbt svar! Då innebär det troligtvis att min fläkt inte fungerar längre. Pannan är "bara" 6 år, är det vanligt att fläkten ger upp så snabbt ? Är det en växelströmsmotor i fläkten ?
 
Om du öppnar upp VP och känner på motorn, är den varm eller kall är den varm och hjälper igång den så den börjar snurra själv, så är det troligtvis kondensatorn som saft upp sig, ( måste fungera ) går att byta själv. Är den kall så blir det mäta om den får spänning, med spänning till den, grovt fläktfel byte. Ingen spänning får man leta på ktaftkortets plintar, kan var ett relä där som bråkar eller kortfel. Fläkten är en 230V
 
Fläkten är kall och snurra inte. Det är 150 V på stiften så det är tyvärr bara att beställa en ny pump. Tack för bra tips!
 
Då är den transformator styrd 230v 150, 80 tror jag det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.