Jag har en Fresh Intellivent-fläkt i badrummet som jag skulle vilja styra med hemautomationen. Det ser inte ut att finnas något stöd för detta direkt från Fresh så det blir lite begränsat men man borde ju kunna använda ”forcerings-knappen” och koppla upp den på det sättet åtminstone.

Exempel på användning - om inomhustemperaturen är över 25 grader och utomhustemperaturen är under 20 - starta forcerad ventilation.

Jag har ingen sådan fysisk knapp inkopplad idag. Är det någon som skulle kunna hjälpa en som inte kan läsa kopplings-scheman med hur jag skulle koppla in t.ex. nedanstående controller på min Fresh?

https://www.styrahem.se/p/672

Elektriska kopplingsscheman för ventilation med alternativ för fuktskydd och tidsstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den trådlösa brytarens utgång får kopplas till fläktens styringång SL.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…

Bästa svaret

H
Vad har du för hemautomation idag? Tror inte den där pucken har någon funktion för att simulera en återfjädrande brytare men man kan ju fejka det i till exempel home assistant.

Oavsett, Fas och nolla till Lin och Nin på puck. Sedan L_out till SL på fläkt. Du kommer dock få 90 sekunders fördröjning om du inte fejkar återfjädrande brytare.
 
H halj skrev:
Vad har du för hemautomation idag? Tror inte den där pucken har någon funktion för att simulera en återfjädrande brytare men man kan ju fejka det i till exempel home assistant.

Oavsett, Fas och nolla till Lin och Nin på puck. Sedan L_out till SL på fläkt. Du kommer dock få 90 sekunders fördröjning om du inte fejkar återfjädrande brytare.
Jag har en Homey. Finns det någon mer lämplig puck för detta som har funktionen att "återfjädra"? Blir det ens bra med återfjädring? Jag tänker att man vill ha knappen "intryckt" så länge som villkoret gäller (innetemperatur > 25 och utetemperatur <20).

Tack för infon om hur jag ska koppla. 90 sekunders fördröjning är inget problem i de tilltänkta användningen. Tänkte också att CO2-värdet på min Netatmo i sovrummet kunde få öka fläkten om den går över ett visst värde (då kan jag sänka grundventilationen och spara några kronor på värmen).

Jag antar då att jag behöver splitta upp fas och nolla "från väggen" så att de går till både fläkt och puck utöver de kopplingar du beskrivit? Eller har den pucken även utgångar med "konstant" fas och nolla så att jag kan koppla dem i serie (det verkar orimligt att ha det och det ser inte ut så :))?
 
Lite återkoppling. Det blev en Aqara-switch inkopplad enligt ovan som styrs med Homey. Använder CO2-värdet från Netatmon i sovrummet för att starta/stänga av fläkten. Funkar kanonbra. :)
 
Köp en Airthings mini eller en Frient air quality sensor och ha i badrummet så kan du trigga fläkten på lukt (VOC) också, hehe!
 
R rindler skrev:
Köp en Airthings mini eller en Frient air quality sensor och ha i badrummet så kan du trigga fläkten på lukt (VOC) också, hehe!
Haha, bra idé! Dock har min fläkt (Intellivent Sky) faktiskt redan den fräcka funktionen inbyggd. :poop::cool:
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
D
Har du löst styrningen av fläkten?
 
D Derbyboy skrev:
Har du löst styrningen av fläkten?
Japp, Aquara-switch kopplad till min Homey (se tidigare inlägg).
 
D
Men det blir bara on/off? Ingen varvstyrning?
 
D Derbyboy skrev:
Men det blir bara on/off? Ingen varvstyrning?
Ja, eller hos mig lågt konstant eller ett högre varvtal. Har aldrig fläkten helt av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.