Hej,

jag funderar att sätta upp solceller på vårt hus men har lite tankar om var växelriktaren ska placeras. Saken är att vi har ett fristående garage där den hade kunnat sitta bra skyddad från väder och vind, samt mindre störande ljud, men det är inte på denna byggnad som jag ska ha solpanelerna på. Det är inte heller denna byggnad som har elcentralen eller där elen kommer in från gatan.

Har det någon betydelse om den sitter längre bort? Hade man kunnat placera en växelriktare direkt på taket där panelerna sitter (vi har ett plåttak med 6 graders lutning)

Se bild här för att se hur jag tänkt.
Schematisk planritning som visar placering av solpaneler på tak och möjlig plats för växelriktare och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bäst är väl att utgå från de förutsättningarna fastigheten/huset har.

Förlägga kablarna både likspänningen från panelerna och nätspänningen 400V ut till garaget är onödiga kostnader om det går att placera omvandlaren i huset på lämpligt ställe.

Placeras den inne i bostadshuset kommer ju förlustvärmen huset till godo.

Placerade min i tvättrummet på lite distanser och relativt nära frånluftsutsuget, detta gör att den interna fläkten inte behöver start för att kyla den då den går på maxeffekt. Den Låter lite när den går på max men tystare än tvättmaskin o tumlaren. Kopplad direkt till fasadskåpet där brytaren och säkringarna är placerad, ca. 4 meter kabel dit. Matar man direkt till mätarskåpet får man färre kopplingspunkter med risk för varmgång eller felkällor.
 
  • Gul solcellsomvandlare monterad på en vägg intill en vit elcentral och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja det finns som alternativ att stoppa den där inne bredvid vår luftvärmepump. Bara orolig för ljudet men det kanske inte är så farligt.
 
Min sitter i källaren men idag är det ju få förunnade att ha en källare. Min Solaredge är överdimensionerad (till ingen extrakostnad) och fläkten går inte ens vid fullast. Bara när den stänger ned sig om kvällen pyser den lite någon minut.
 
  • Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Hakar på tråden lite.

Jag har inkommande el och central/elmätare på ett gästhus, sedan går el kabel delat från elskåpet till gästhus, och annan kabel till huvudbyggnaden.

Solceller är tänkta på huvudbyggnaden hur gör jag för och koppla in mig till elmätaren.

Tittar på bifogad bild, där är ”allt” på samma byggnad, måste jag gräva ny returkabel till elmätaren? Eller går det och ha solceller på ett hus och elmätaren på annat?

Jag kommer inte göra något, allt görs isf. av behörig personal och firma, vill bara veta förutsättningarna.
 
  • Illustration av ett hus med solcellspaneler och elanslutningskomponenter märkta A till D.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gljung och 1 till
  • Laddar…
Solcellerna ja du koppla i var du vill i anläggningen. Något som kan vara värt att tänka på är så att undercentralen de kopplas in i ska ha tillräcklig storlek på säkringen. Vill man ha en egen elmätare som mäter producerad/förbrukad el för hela huset bör den sitta i mätarskåpetoch då kan det behövas kommunikationskabel mellan den och växelriktaren.
 
Efter diskussion med vår montör så kommer vi ha växelriktaren i garaget. Enda viktiga var att man grävde ner dubbla kabelrör, ett för likströmmen och ett för växel.
 
  • Gilla
Onkel Sam och 1 till
  • Laddar…
Det låter som jag behöver gräva alltså för och kunna ha solpaneler på huset och kunna dra nytta för elförbrukning från solpanelerna till alla hus så långt det räcker?
 
  • Gilla
dgrewer
  • Laddar…
Lägger till lite till tråden. Som jag har förstått så måste det finnas en brytare, dc på utsidan av huset mellan paneler och växelriktare. Sen måste det finnas samma för AC , dvs en utvändig brytare efter växelriktaren.
Samtidigt ska ledning mellan paneler och omvandlare vara kort, pga de höga strömmar som blir.
 
Falo01 Falo01 skrev:
Det låter som jag behöver gräva alltså för och kunna ha solpaneler på huset och kunna dra nytta för elförbrukning från solpanelerna till alla hus så långt det räcker?
Panelerna och växelriktaren kan du koppla in i vilken undercentral du vill. Enda gången du behöver gräva är om du vill ha någon form av kommunikation mellan växelriktaren och huvudmätarskåpet.

K Nils Andersson1 skrev:
Lägger till lite till tråden. Som jag har förstått så måste det finnas en brytare, dc på utsidan av huset mellan paneler och växelriktare. Sen måste det finnas samma för AC , dvs en utvändig brytare efter växelriktaren.
Samtidigt ska ledning mellan paneler och omvandlare vara kort, pga de höga strömmar som blir.
I min växelriktare sitter det inbyggda AC- och DC-brytare. Det är rekommenderat men inte tvunget att ha separata DC-brytare. Mätarskåpet ska vara uppmärkt att den finns en produktionsanläggning. Då jag har min växelriktare brevid Mätarskåpet sitter det ingen separat brytare där förutom den som sitter i Mätarskåpet. Grannen däremot som har sin växelriktare på andra sidan huset har en arbetsbrytare brevid växelriktaren.
 
  • Gilla
gimmok och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.