Hej
Har fått en offert på bergvärme pump installerad och ett hål på 180m borrat för ca 170tkr.

Skulle jag istället välja jordvärme skulle det landa på 130, då står de för material och inkoppling men jag får gräva ner slangen.

Förutsättningarna är att jag har en tomt på ca 3000kvm(lerjord) plus åkermark(lerjord) i anslutning till tomten som jag också äger samt att jag äger en liten 2 tons Volvo minigrävare.
Jag behöver alltså gräva över 400m dike och 1m djup i lera som fastnar i skopan i tid och otid.
Jag bor på en ö i Jönköpings kommun.

Vad hade ni valt? Varför? För och nackdelar?
Tack på förhand
//Marcus "Beslutsamhetsångesten"
 
Vad kostar luftvattenpump?
 
120tkr men då måste jag ha en utedel som står och surrar lite, har ingen jättebra plats att placera den.
 
Bergvärme alla dagar i veckan....
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B
Är det nära till sjön kan ju det vara ett alternativ att lägga kollektorn där.

Tycker det låter dyrt med 130kkr för jordvärmen exkl. Grävning. Vad är det för värmepump? Har du tagit in offert från mer än 1 firma?

Gällande arbete så beror det väl lite på din arbetssituation. Det är ju en del arbete som krävs för 400m grävning, och en del som blir söndergrävt i trädgården med.
 
Kollektorn i sjön behövs tillstånd till och en massa skyltar om ankringsförbud.
 
B BSOD skrev:
Är det nära till sjön kan ju det vara ett alternativ att lägga kollektorn där.

Tycker det låter dyrt med 130kkr för jordvärmen exkl. Grävning. Vad är det för värmepump? Har du tagit in offert från mer än 1 firma?

Gällande arbete så beror det väl lite på din arbetssituation. Det är ju en del arbete som krävs för 400m grävning, och en del som blir söndergrävt i trädgården med.
Det är 360m till sjön och äger marken där med, men lite väl långt att för att lägga för sjövärme.

Bara offerter från en firma än så länge.
 
Med så stor tomt, och dessutom lerhaltig, så är jordvärme ett mycket bra alternativ.
Kosta på dig två parallella slingor t ex 2*300m så får du betydligt bättre verkningsgrad på systemet.
Ett alternativ till grävning är att plöja ner slangen vilket går betydligt fortare och smidigare.
Över året får du minst lika bra verkningsgrad som ur en borra (ytjorden är bättre på hösten och sämre på våren medan borrhål är mer jämna över säsongen)
 
G
Luft VP ska du verkligen inte ha, el-effekt när det blir kallt ute kommer kosta. För dej verkar jord vara ett bra alternativ och som tidigare skrev, 2 slingor parallellt. Inte speciellt svårt att installera själv om man vill, tex en Nibe S eller F 1255 i lämplig storlek.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det hela hamnar på om du vill leja bort hela rasket (bergvärme) eller spara lite pengar och göra endel själv (då gräver du och kör jordvärme)

Personligen skulle jag valt jordvärme om jag hade dina förutsättningar
 
I Skåne kommer en luftvattenpump ha nästan samma fina effekt som berg eller jordvärme.
 
Med egen grävare och en 1 meter bred skopa skopa så kan grävandet gå fort.
Men med en smalare skopa så kan du lägga dom längre ifrån varandra....
- Pick your poison...

Lite avgörs frågan också av hur djupt du har till berg.

Om du vill installera frikyla och nyttja brinen som kyla
på sommaren så är bergvärme vägen att gå.
 
Jag hade valt att plöja ned slangen. Det är mycket enklare om jordmånen så tillåter. Vi plöjde ned vårt bredband i lerjord utan några större bekymmer, jag tror den plöjda sträckan blev runt en mil totalt.

Vi hade lite bekymmer i en sluttning där höstregnen i kombination med lerjorden gjorde att vi var tvungen att lägga en till traktor framför den första för att få tillräckligt med fäste, men det var det enda problemet.

Plöjaggregatet svetsades ihop av en av bönderna i området.
 
Vill man spara pengar kan man göra även installationen själv. Jag gjorde det omvända - lejde bort plöjningen och installerade allt vad det gäller pumpen själv. (en Nibe 1230 år 2006 så det är väl snart dags att göra om, men den får gå tills den ger upp)
 
Om du plöjer i egen regi tänk på att inte göra för skarpa svängar så att slangen viker sig. Plugga först ändarna (den ena med ventil) och fyll den med tryckluft upp till maxtryck som brukar vara PN 6,3
 
  • Gilla
viktorfredriksson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.