Hej jag har en tomt full av 1-2kubik stenar jag tänkt borra hål i och spräcka med kilar först tänkte jag hyra av tex Cramo å borra

Men tidsbrist samt att jag gillar att kunna jobba lite då och då fick mig att fundera på å köpa eget hittade den här någon som har erfarenhet av företaget och främst maskinen, borr vet jag att det går åt

https://xn--sten-sprckning-dib.se/butik/paket-1-stensprackning-kit-stor-el/
 
Bör gå, betänk bara att det 5 kilar och beroende på hur stora stenarna är kanske behövs fler, 10 cm mellan kilarna, då finns det kraft att spräcka. Ett foto på någon är bra. Är dom riktigt stora får du knäcka en del i taget.
Kilarna slås in och knackas en i taget på tills blir en riktigt studs baklänges, efter kanske någon timma så går det knacka igen, sprickan kan ge sig sakta och i bland är det bra stumt, men ger sig till slut.
 
J jonaserik skrev:
Bör gå, betänk bara att det 5 kilar och beroende på hur stora stenarna är kanske behövs fler, 10 cm mellan kilarna, då finns det kraft att spräcka. Ett foto på någon är bra. Är dom riktigt stora får du knäcka en del i taget.
Kilarna slås in och knackas en i taget på tills blir en riktigt studs baklänges, efter kanske någon timma så går det knacka igen, sprickan kan ge sig sakta och i bland är det bra stumt, men ger sig till slut.
Okay tack
Kilar tänkte jag köpa fler vid behov
 
Vart lite fel med knack, 2 knack på första sen andra OSV , sen ett varv till, tills det ev blir tvärnit och helt stumt
 
  • Gilla
CCGDE
  • Laddar…
Jag har handlat av honom. Var där för ca 3 år sen och köpte 4 kilar för 20 mm borr.
Har fungerat ypperligt. Tips är att ha motorsågsolja i en burk vid sidan och hela tiden smörja kilen innan du bankar i, då glider det så fint och spräcker snabbt.
Och inget tryck på borrmaskinen......
 
  • Gilla
CCGDE
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Och inget tryck på borrmaskinen
Jepp och dra upp borren i mellanåt så den får svalna av lite, även går det att kyla av den lite lätt med vatten, men då ska den ha svalnat lite.
 
J jonaserik skrev:
Jepp och dra upp borren i mellanåt så den får svalna av lite, även går det att kyla av den lite lätt med vatten, men då ska den ha svalnat lite.
Hur ofta ska man kyla ungefär en gång per hål?
 
För att det ska fort och bra att borra dina hål.. Med 20 mm direkt så kommer det att lång tid, borren ska gnaga på 20 mm och det tar tid. Borra först med en 12 mm och 4 ståls i nosen ( biter bättre ) sedan 20 mm, det blir som en styrning med på den grova och det frestar inte så mycket och blir inte så varmt. Att kyla kommer du att märka själv, borra tex 5 - 8 cm upp och svalna + kyl av , trycker man på som en del gör, blir nosen blir bra varm. För varmt så kan nosen bli blå och då kan skäret även släppa. Men som sägs inte stort tryck på maskinen , den ska jobba själv ner med mindre tryck
 
  • Gilla
CCGDE
  • Laddar…
Jag använder två borrstål, ett som borrar och ett som svalnar. Då slipper man pausa arbetet för svalning. Och så kan man testa två olika borrfabrikat, olika egenskaper märks tydligt då.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering köpte paketet med några extra spräckkilar och testkörde lite idag tycker själv det gick smort även om det är första gången
Tackar för alla svar och tips

Mossbelagd sten med påbörjad spräckning genom vit spräckkil, i gräsmark med några småstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor sten delad av spräckkilar med en slägga och ytterligare kilar på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor sten med spricka efter användning av spräckkilar i ett trädgårdsprojekt, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
wildeside
C CCGDE skrev:
Uppdatering köpte paketet med några extra spräckkilar och testkörde lite idag tycker själv det gick smort även om det är första gången
Tackar för alla svar och tips

[bild]
[bild]
[bild]
Jag brukar använda en 2 kg enhands slägga, mindre risk att slå sönder kilarna.
 
  • Gilla
CCGDE och 1 till
  • Laddar…
Ja, mer finess än kraft till detta brukar ge resultat.
 
  • Gilla
CCGDE
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Jag brukar använda en 2 kg enhands slägga, mindre risk att slå sönder kilarna.
Jepp det är inte den stora kraften som gäller, att knacka på dom när dom tajta så blir det kanske bara någon 100 tals mm som gåt in tills stopp och sedan vänta ett tag med nya knack.
 
  • Gilla
CCGDE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.