C
Hur gör ni som har fordon som inte körs så ofta, i synnerhet på vintern, med underhållsladdning?

Laddar ni med batteriet inkopplat? Har ni i så fall riggat något ladduttag eller laddar via ciggkontakten?
Låter ni laddaren stå på permanent, eller laddar ni då och då (och hur vet ni när det behövs)?

Om man skall gå strikt efter instruktionsboken för bilen och laddaren "skall" ju batteriet kopplas bort och laddningen ske under övervakning. Vilket för vissa bilar innebär en hel del meckande.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hur gör ni som har fordon som inte körs så ofta, i synnerhet på vintern, med underhållsladdning?

Laddar ni med batteriet inkopplat? Har ni i så fall riggat något ladduttag eller laddar via ciggkontakten?
Låter ni laddaren stå på permanent, eller laddar ni då och då (och hur vet ni när det behövs)?

Om man skall gå strikt efter instruktionsboken för bilen och laddaren "skall" ju batteriet kopplas bort och laddningen ske under övervakning. Vilket för vissa bilar innebär en hel del meckande.
Laddar mina batterier med C-tek, det funkar bra
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Underhållsladdar vid behov, dvs när jag får upp en varning för låg batterispänning när jag slår på tändningen. Ingen instruktion om att batteriet ska kopplas bort vid laddning, men däremot så ska laddning ske via anslutningarna i motorrummet, och inte direkt på batteriet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
Jag använder väl iofs bilen rätt ofta, men eftersom det blir många lite kortare sträckor så underh¨llsladdar ajg med jämna mellanrum. Jag tar aldrig ur batteriet ur bilen (bilarna). Jag har en CTEK-laddare och har dragit fram kabel med färdigt uttag som passar laddaren (länk). När jag vill ladda kopplar jag bara dit laddaren med snabbanslutning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag kör CTEK via polerna som ofta finns under motorhuven om man har batteriet längst bak i bilen. Samma procedur när jag laddat tidigare BMW's och nuvarande Audi.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har en CTEK-laddare och har dragit fram kabel med färdigt uttag som passar laddaren (länk). När jag vill ladda kopplar jag bara dit laddaren med snabbanslutning.
Najs, har funderat på något liknande. Batteriet sitter i en lucka under golvet, så inte så praktiskt... Såg CTEK:s Comfort Connect-kablar (även om min laddare har den "gamla" kontakten). Trist bara att själva kontaktdonet inte verkar anpassat för fast montering. Hade helst velat skruva fast den i grillen eller annat lämpligt ställe där den är lätt åtkomlig på utsidan av bilen.

Vilket får mig att fundera på att jag skall kolla att det inte redan finns en laddare monterad i bilen då den har motor- och kupévärmare och jag sett diverse skumma kablar till batteriet.
 
Jag bryter strömmen (om den inte bryts när man slår av tändningen och laddar vid behov, i många fall, om batteriet är fräscht behövs inget laddning.

I mitt fall handlar det om åkgräsklippare, traktor, skylift, fyrhjuling och minigrävare som är "sällanfordon" men samma gäller bilar och motorcyklar.

Vill man ha strömmen på, t ex för larm är regelbunden underhållsladdning med smart laddare, typ ctek att rekommendera.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Trist bara att själva kontaktdonet inte verkar anpassat för fast montering. Hade helst velat skruva fast den i grillen eller annat lämpligt ställe där den är lätt åtkomlig på utsidan av bilen.
Det finns förlängningskabel för detta om du vill.
Länk.
Sen får du skruva fast den själv eller fästa med buntband. Jag tror inte motorvärmare och kupevärmare normalt är kopplade till batteriet.
 
I ena bilen har jag en ctek-snabbkoppling fastsatt med buntband. Upp med huven och koppla in snabbt och lätt. Satte det där då det är för meckigt på just den bilen att komma åt en bra kopplingspunkt för minuspolen annars.

På den andra har biltillverkaren tänkt till och har en ypperlig kopplingspunkt för minuspolen precis bakom batteriet, så där har jag ännu inte orkar med att dra fast en snabbkoppling, även om jag har en extra liggande. Kopplar bara på ctek-laddaren när jag tycker det gått ett tag sedan sist så får den ladda över en natt eller så. Brukar vara någon gång i månaden kanske (gjorde misstaget att låta ena bilen stå ganska länge och bara köras korta sträckor under tiden och batteriet totaldök).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns förlängningskabel för detta om du vill.
Länk. Sen får du skruva fast den själv eller fästa med buntband.
Ja, precis, det är de där kablarna jag menar. Men ser inte ut att gå att fästa in dem på lämpligt sätt. Ett buntband blir nog lite för rappligt för att det skall hålla i längden.

Jag tror inte motorvärmare och kupevärmare normalt är kopplade till batteriet.
Nä, inte normalt, men jag ser att både Defa och Calix eller vad de heter har batteriladdare som tillbehör som kopplas på värmaruttaget. Och någon tidigare ägare av bilen verkar varit lite teknikfreak.
 
Jag har en Calix laddare inkopplad ihop med motorvärmaren. Funkar utmärkt. I jobb-bilen sitter det en motsvarande från Defa. Funkar bra den också.

Tunga fordonen på jobbet har permanent monterade Ctek laddare. Dessa tycker jag har en tendens att ladda sönder batterierna efter ett par år på laddning.

Skotern har laddkontakt för Ctek-laddare utdragen under motorhuven.

Elegantaste lösning tycker jag dock att jag har i båten som underhållsladdas via solpanel.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Ett buntband blir nog lite för rappligt för att det skall hålla i längden.
Nu förstår jag inte?! Ett buntband är väl läsningen på det mesta? ;)
Jag har inte dragit fram något till grillen. Jag öppnar motorhuven, ansluter, lägger laddaren i motorutrymmet och sänker ner huven över natten när jag laddar. Vacker är det kanske inte men fullt funktionellt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.