P Mattiaz skrev:
skulle hellre vilja ansluta det via en anslutningsdosa. Vore det feltänk?
Bägge varianterna fungerar väl? Vilken effekt har elementet? Ju högre effekt desto lämpligare är nog dosa. Många verkar mena att Schuko inte alltid fungerar långsiktigt pålitligt när man börjar närma sig "gränserna" även om dessa element naturligtvis ska fungera med "normala kvalitetsuttag".
 
B
Förmodligen är kabeln inte godkänd för fast montage, så ska man göra det rätt och riktigt så bör man(elektrikern...) byta anslutningskabel om man gör anslutningen fast.

Jag håller med för övrigt. Ett element som står på fötter tillfälligt känns väl valet av stickpropp rätt, men skruvar man fast elementet på väggen kan jag tycka att man bör göra det som en permanent elinstallation.
 
B BSOD skrev:
Förmodligen är kabeln inte godkänd för fast montage
Finns det anslutningskablar som är OK med stickpropp men som inte får kopplas till en anslutningsdosa?
 
Som sagt är det inte så stor effekt kan du ansluta elementet med en stickpropp, men visst är det "snyggare" med en fast anslutning i en dosa med dragavlastning. Nått problem att fast ansluta den kabel som sitter på elementet ser jag inte.
 
Det går alldeles utmärkt att ansluta en Adax radiator med fast anslutning, det som krävs är en anslutningsdosa med dragavlastning, din installator vet vad som gäller!
 
B
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det anslutningskablar som är OK med stickpropp men som inte får kopplas till en anslutningsdosa?
Jag hade för mig att vissa anslutningskablar, t.ex. av gummi ej var godkända för fast installation, men jag hittar inte nån bra källa till det.
 
Är väl skillnad på olika.........man använder ju inte gummikabel i fasta installationer normalt sett men naturligtvis måste man kunna ansluta en apparat med gummikabel om det så behövs. Är väl inte direkt ovanligt?
 
Jag vill påstå att det är vanligt, tänk på alla maskiner som "rör sig".
 
B BSOD skrev:
Jag hade för mig att vissa anslutningskablar, t.ex. av gummi ej var godkända för fast installation, men jag hittar inte nån bra källa till det.
Menar du fast anslutning eller menar du fast förlagd?

Tex många motorer är fast anslutna via gummikabel.
Vid många tillfällen är även gummikabeln fast förlagd en bit innan den når tex motorn.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Elementet är på 800W så det är väl ingen jättebelastning. Men fast installation känns ändå lite bättre.

Tack för hjälpen!
 
Duger det inte med en vanlig anslutningsdosa ala tvättmaskin?
 
Valfri anslutningsdosa med dragavlastning fungerar.
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.