Tack för er input!

Om jag inte minns fel så isolerades golvet med, enligt byggare, mer än nödvändigt.
Har säkert det i papperna.
Fördelen som jag ser det då är att plattan faktiskt behåller värme på ett annat sätt än om man "bara" värmer upp luften med ett element. Är golvet varmt känns det bra mycket skönare också än varmt i luften och kallt golv.
 
Det du skriver gällande mycket god isolering och hög effekt på golvvärmen gör ju det märkligt att det är så segt att få den att ge effekt..
 
Ja, är det kallt ute (läs vinter), får vi starta den ons/tors för att kunna ha behaglig luft där. Men då värmer den ju all luft också. Dessa gånger har vi inte använt någon extra värmekälla.
Men som jag förstår är detta ganska normalt efter att ha pratat med folk med liknande förutsättningar.
 
Normalt får man en något högre förbrukning med golvvärme än med radiatorer. I ett helglasat uterum med välisolerat golv borde det inte vara så stor del av värmen som försvinner nedåt. Eftersom det är så mycket som försvinner genom glaspartierna minskar andelen som försvinner genom golvet även om den absoluta förlusten genom golvet blir densamma.

Det som kan ställa till det är att golvvärmen är så långsam. Såhär års är det ofta varmt och soligt på dagarna och kallt på nätterna. Golvvärmen hinner inte med att reglera snabbt nog. Det kan bli svängande temperaturer som därigenom ökar förbrukningen och minskar komforten. Dessutom är den olämplig för att värma upp om man plötsligt kommer på att man vill använda rummet. Man måste ha någon dags framförhållning.

Men du har redan golvvärmen installerad. Den slits inte av att användas och det lär inte vara en extrem skillnad i förbrukning mot en radiator. Använd den eftersom du har den. Får du problem med tröghet i regleringen eller något annat kan du fundera över andra lösningar, men varför ta ut problemen i förskott?
 
  • Gilla
Joaquin
  • Laddar…
Vi använder den, men mer när inför helger eller om vi ska ha folk.
Det är det mer spontana jag kan sakna, och då funkar precis som du skriver inte golvvärmen (om man inte kör den konstant).
 
Plockar upp en gammal tråd då vi inte löst detta riktigt än :)

Tagit in offerter på luft/luft (fått tänka om i placeringen). Ok pris men dels har vi redan en luft/luft i vardagsrummet vilket innebär två utedelar bredvid varandra, vilket inte är speciellt snyggt.
Sen har vi också kommit över ett element som var tänkt att kopplas till det befintliga värmesystemet (frånluftspump IVT). Installationen av detta skulle mellan tummen och pekfingret gå på ca hälften av värmepumpen.

Behöver ventilera vad som är bäst här. Är oerhört kluven...
 
Tänk på att luftvärmepumpen i uterummet kan kyla på sommaren också. Det är värt en slant. Speciellt om man har sommarfest och det regnar ute samtidigt som det är varmt. Jag har själv luftvärmepump i uterummet och ångrar det inte för en sekund.
 
S s97danl skrev:
Tänk på att luftvärmepumpen i uterummet kan kyla på sommaren också. Det är värt en slant. Speciellt om man har sommarfest och det regnar ute samtidigt som det är varmt. Jag har själv luftvärmepump i uterummet och ångrar det inte för en sekund.
Japp, det är ju ett plus, men jag tror ärligt talat inte det kommer användas jättemycket av oss. Vi älskar värme :)
Men visst är det ett plus att möjligheten finns.
 
B
Skulle satt en luft luft, alla dagar i veckan. Snabb effekt, enkelt. Möjlighet till kyla.

Drar du ut vattenburen värme till uterummet så måste du alltid hålla frostfritt där, annars riskerar man ju sönderfrysning. Ofta brukar man därför ha glykolvatten och en värmeväxlare mot husets värmesystem, om man har vattenburen värme i uterum. Ett element eller 2 kommer inte ge samma effekt som en luft luft vp gör, om inte elementen överdimensioneras.

Sen hade ju du flvp, förmodligen har den inte väldigt mycket effekt över heller? Blir nog en hygglig andel direktverkande el i det nya elementet.
 
B BSOD skrev:
Skulle satt en luft luft, alla dagar i veckan. Snabb effekt, enkelt. Möjlighet till kyla.

Drar du ut vattenburen värme till uterummet så måste du alltid hålla frostfritt där, annars riskerar man ju sönderfrysning. Ofta brukar man därför ha glykolvatten och en värmeväxlare mot husets värmesystem, om man har vattenburen värme i uterum. Ett element eller 2 kommer inte ge samma effekt som en luft luft vp gör, om inte elementen överdimensioneras.

Sen hade ju du flvp, förmodligen har den inte väldigt mycket effekt över heller? Blir nog en hygglig andel direktverkande el i det nya elementet.
Tack för svar.
Det fryser aldrig där ute men det med effekten kan säkert stämma.
Vi fick ett långt element av svärfar som var tänkt att sitta där ute, men saker kom emellan och det står kvar i garaget. Min tanke var att sätta det där som lite backup men det blir ju lite samma sak med effekten. Kanske bara dumt.
 
B BSOD skrev:
Ofta brukar man därför ha glykolvatten
Inte glykol , den är fet och seg , går in mellan rotor och stator på pumpen och har en tendens till att klibba/sega till sig så pumpen inte snurrar. Vanlig KB ( köldbärare ) är bättre och tål ner till - 15 C med 30 % blandning.
 
B
Vilken kb tänker du då? Menar du etanolbaserad kb?
 
Jepp vanlig sprit-vatten blandning som används till bergvärme, hittar inte nu men det är en annan som sttae glykol till utrum och pumpen byttes för att den inte snurrade. Blev lika med ny, togs isär och rotorn seg, rann ut glykolblandning och då snurrade rotorn lätt. inte många mm mellan rotor och stator, segt var det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.