Hej!

Jag sitter och känner att det börjar bli dags att uppgradera hemmets "IT".
Har idag en router (Asus RT-N66U) centralt placerad (Gul ring) med förhållandevis god täckning på hela tomten (dock inte garaget). Har även en egenbyggd NAS som kör OpenMediaVault.
Huset är 1plans i vinkel med källare under större delar (röd markering).
Satellitbild av ett hus med röd markering på källaren, gul ring för routerplacering och gröna ringar för tänkta WiFi-punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har egentligen två funderingar:
1. Vill förbättra Wifi-täckningen så att den når även till garaget.
Här tänker jag mig att gå på Unify 6 Lite eller liknande, och placera en uppe på vinden i varje husända (Grön ring).
Funderar då på att passa på att byta Routern till exempelvis en Ubiquity Dream Machine Pro.
Jag är egentligen inte superintresserad av nätverksteknik, vill ha möjligheten att konfigurera (exempelvis köra tre seperata trådlösa nätverk; privat, gäst samt hemautomation) men det ska vara förhållandevis enkelt att göra och sedan i princip sköta sig själv.

2. Jag är för dålig på att hantera linux-system, jag verkar alltid träffa på något problem som ingen annan fått, och jag är för dålig för att lösa dem själv. Tänker mig att köpa en NAS för att för slippa strula så mycket själv.
Avsikten med NASen är:
- Att kunna lagra och synka personliga filer
- Att kunna lagra och titta på filmer.
- Synka bilder från mobiltelefonerna.
Och jag har kikat på typ en Synology 920+ som då har lite mer prestanda för att framtidssäkra, samt plats för fyra diskar (Tänker att det är praktiskt att spegla två för de personliga filerna)

Tänkar, funderingar och rekommendationer tas tacksamt emot =)
 
Vad gäller wifi så tror jag unify funkar ok. Kör det inte själv men har hört att det brukar funka bra hemma. Tipset är att dra kablage till respektive ap och inte försöka bygga mesh. Kör du en unifyrouter också sån kanske det blir enklare att hantera.

Själv kör jag överdrivna prylar hemma då jag har det som yrke. Har funderat på att köpa googles mesh för att förenkla lite, men efter att ha läst på hur deras lösning fungerar så dömde jag ut den och kör kvar på min krångliga setup :)
Det finns nog möjlighet att få googles lösning att fungera, fast inte i mitt fall.

nas vet jag inte, kör en prenumeration på dropbox sedan länge. Har förvisso en replika på ett dlink-nas också, men inget jag underhåller. Dlinken är rätt kass för övrigt i guit så den kan jag inte rekommendera ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det blir trådat till accesspunkterna, därför de hamnar på vinden :)
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det blir trådat till accesspunkterna, därför de hamnar på vinden :)
Japp, det kan funka. Men om du sätter en UniFi i "takläge" så täcker den inte jättebra på "djupet", så det kan bli värre i källaren. Fundera på om du behöver en där. (Jag har bra täckning i min källare, ja, de rummen vi använder, men mina AP:ar sitter på väggen, så loberna ger bra täckning i djupled. Jag har också två AP:ar i var sin ände av L-formade-huset).

Vad gäller garaget så är det svårare (om det är det nere till höger i bild). Frågan är vad som finns i närheten? ISM-banden är ganska fulla idag, så det kan bli en del störningar. Jag har exv. problem i min övernattningslägenhet. Trots att det är betong, och trots att jag har line-of-sight inte ens sju meter mellan AP och TV, så hackar det till ibland ändå pga störningar.

Så det säkra svaret är kabel. Som i "gräv ner en". Det fungerar bra med en vanlig kabel i en PEM-slang. Eller så får man lägga några tusenlappar och dra fiber. (Det är inte de senaste/billigaste grejjorna, men är en bra start.)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp, det kan funka. Men om du sätter en UniFi i "takläge" så täcker den inte jättebra på "djupet", så det kan bli värre i källaren. Fundera på om du behöver en där. (Jag har bra täckning i min källare, ja, de rummen vi använder, men mina AP:ar sitter på väggen, så loberna ger bra täckning i djupled. Jag har också två AP:ar i var sin ände av L-formade-huset).

Vad gäller garaget så är det svårare (om det är det nere till höger i bild). Frågan är vad som finns i närheten? ISM-banden är ganska fulla idag, så det kan bli en del störningar. Jag har exv. problem i min övernattningslägenhet. Trots att det är betong, och trots att jag har line-of-sight inte ens sju meter mellan AP och TV, så hackar det till ibland ändå pga störningar.

Så det säkra svaret är kabel. Som i "gräv ner en". Det fungerar bra med en vanlig kabel i en PEM-slang. Eller så får man lägga några tusenlappar och dra fiber. (Det är inte de senaste/billigaste grejjorna, men är en bra start.)
Nja, ubiquiti brukar ha ganska bra spridning åt alla håll förutom rakt "bakom" så en takmonterad AP borde nå ner lika bra i källaren som en väggmonterad.

Här finns radio patterns för de flesta (alla?) deras accesspunkter.

Edit, glömde länken: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-Antenna-Radiation-Patterns
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nja, ubiquiti brukar ha ganska bra spridning åt alla håll förutom rakt "bakom" så en takmonterad AP borde nå ner lika bra i källaren som en väggmonterad.

Här finns radio patterns för de flesta (alla?) deras accesspunkter.

Edit, glömde länken: [länk]
Japp, jag var precis påväg att klistra in den! :) Och ja. de är inte horribla i vertikalplanet (förutom "bakom" som du säger). Jag får hyffsad täckning även med en väggmontering, utom just på en balkong som tyvärr blir bakom AP:n.

MEN, om det är ett bjälklag i vägen, eller som här tom två, (och kanske även en källarvägg, i betong) då skulle jag inte blint lita på att det blir bra täckning. Det behöver man pröva, och man bör inte bli förvånad om det inte fungerar bra, eller tom direkt oanvändbart dåligt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Japp, det kan funka. Men om du sätter en UniFi i "takläge" så täcker den inte jättebra på "djupet", så det kan bli värre i källaren. Fundera på om du behöver en där. (Jag har bra täckning i min källare, ja, de rummen vi använder, men mina AP:ar sitter på väggen, så loberna ger bra täckning i djupled. Jag har också två AP:ar i var sin ände av L-formade-huset).

Vad gäller garaget så är det svårare (om det är det nere till höger i bild). Frågan är vad som finns i närheten? ISM-banden är ganska fulla idag, så det kan bli en del störningar. Jag har exv. problem i min övernattningslägenhet. Trots att det är betong, och trots att jag har line-of-sight inte ens sju meter mellan AP och TV, så hackar det till ibland ändå pga störningar.

Så det säkra svaret är kabel. Som i "gräv ner en". Det fungerar bra med en vanlig kabel i en PEM-slang. Eller så får man lägga några tusenlappar och dra fiber. (Det är inte de senaste/billigaste grejjorna, men är en bra start.)
Det är mitt garage nere i högre hörnet.
Vi bor ganska glest (stora tomter), får in något enstaka annat nätverk där nere, och om jag har tur får jag täckning när jag lägger en mobil i fönstret.
Det ligger en PEM-slang förberedd sedan förra våren när vi ändå grävde kors och tvärs, men det är en del jobb att få ut kabeln jämfört med att hoppas på bättre wifitäckning. (Kabeln ska upp på vinden, sedan ner till en gammal teledosa, sedan vidare till nästa för att tillslut hitta ut där telekabeln kommer in). Men det är reservlösningen ifall täckningen inte räcker.

Gällande täckningen i källaren skulle jag påstå att den funkar okej även om jag inte skulle klaga på att kunna få upp överföringshastigheten. Grön i bilden nedan är tänkt position av AP i relation till respektive plan, detsamma gäller befintlig placering av router (monterad hängandes på vägg i rött)

Ritning av husplan med markerade platser för router i rött och accesspunkter i grönt för WiFi-täckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såg att Unify släppt en Unify Dream Router nu, känns spontant som att den borde räcka för mina behov. :thinking:

Edit: fort gick det, nu är den slutsåld.
 
Redigerat:
Inet rear ut Synology DS920+ så slog till på en sån.
Sen får jag väl köpa några nya diskar för att komplettera den. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.