Hej!

Hittade inget lämpligt ämne att lägga in min fråga på, men lite tak-relaterat är det.

Jag har under en tid observerat att det suttit fåglar uppe på skorstenen och igår klättrade jag upp och kikade ner i rökkanalerna...Ståendes på nocken tittar jag ner och tycker att det rör sig lite där nere. Och mycket riktigt kommer en skata farande som skjuten ur en kanon. Lite skakis blir man, även om jag misstänkte att det kunde vara nåt där nere.

Nu till min fråga... Finns det någon som har tips på hur man ska få upp boet som är ca 1,5-2m ner i kanalen? Jag vill få upp så mycket som möjligt av boet innan jag sätter galler över hålet.

Det ligger 6 ägg i boet och jag tänker vänta tills ungarna vuxit till sig och lämnat skorstenen innan jag lägger över hålet...

Mvh
/Php
 
Kanske skulle duga med en båtshake eller liknande uppfiskanordning?
 
Jag har problem med det oxå, men iår så har jag klarat mej undan det.
Dom petade ner pinnar i skorstenen fasten det var galler så nu så är det finmaskigt galler på skortstenen =)

Jag har fått med hjälp av min far och byggt ihop ett långt plaströr med "hullingar" så ja kan få ruskat upp boet så det inte är så tätt för att få igenom lite syre att kunna elda i den sen, De pinnar jag kan ta uppifrån tar jag bort men det brukar inte räcka i mitt fall så efter det så eldar jag upp allt nerifrån.Dvs att jag får ta papper och föra in rakt under boet, får man bara eld på det så brinner det som bara den och är borta på några sekunder.

Bra att du låter deras ungar kläckas och bli stora innan du tar bort boet :)

Lycka till!
 
Enligt en murare jag anlitade för att rensa pipor från fågelbon finns risk för överhettning av skorstenen om man eldar upp bona, detta på grun av att det blir väldigt bra drag och en mycket snabb temperaturökning i pipan=sprickor i murstock.
Detta kanske bara är en teori av en murare som vill göra ett jobb men det verkar vettigt.
/H
 
  • Gilla
Carlback365
  • Laddar…
Jag som studerar till sotare vet ju att man kan slå sönder boet, med en sån kallad kajjvajer.

Du kan kontakta din lokala sotare, så gör han det snabbt. men det kanske inte är det billigaste. Det kan skilja mellan 500-1000kr.
Vi går upp på taket med en borrmaskin så har vi kopplat på en vajer på kanske 6-7 meter, som sedan slår runt ett par kedjor som tar sönder boet.

Fast du kan också prova med en lina och tungt lod om boet inte är så stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.