Kan ju också vara en risk hyra ut när man vill sälja, andra människor är inte kända för att vara varsamma med andras prylar.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Kunden? Det är säljaren som är mäklarens uppdragsgivare. Och även om mäklaren ska hålla sig neutral mot båda parter så är det uppdragsgivarens ekonomiska intresse som ska prioriteras enligt lagen. Av samma anledning begår en mäklare fel om bud inte blir framförda till säljaren bara för att budgivaren vägrat visa kopia på lånelöftet. Och av samma anledning bör en köpare inte visa sina kort för mäklaren.
Jetkokos Jetkokos skrev:
Kunden? Det är säljaren som är mäklarens uppdragsgivare. Och även om mäklaren ska hålla sig neutral mot båda parter så är det uppdragsgivarens ekonomiska intresse som ska prioriteras enligt lagen. Av samma anledning begår en mäklare fel om bud inte blir framförda till säljaren bara för att budgivaren vägrat visa kopia på lånelöftet. Och av samma anledning bör en köpare inte visa sina kort för mäklaren.
Jag har förståelse för din säkert välgrundade uppfattning men jag vidhåller alltjämt att man kan vara trygg med att mäklaren inte använder informationen lånelöftet i ett syfte att trissa upp priset. Däremot händer det säkert en och annan gång att mäklaren ger en försiktig vägledning till säljaren, om det står och väger mellan två budgivare med ungefär samma bud och den ena köparen har inte kunnat visa upp ett lånelöfte eller budar över sitt lånelöfte och den andra har visat upp ett lånelöfte som har goda marginaler. Det ligger i säljarens, mäklaren och även köparens intresse att affären kan löpa på smidigt efter vunnen budgivning. Jag förstår att det råder ett visst misstroende mot banker och mäklare men det är bara de dåliga erfarenheterna man kommer ihåg, den absoluta majoriteten av mäklare sköter sitt jobb exemplariskt. De bygger sin framtida försäljning och inkomst på att bygga förtroende för köpare och säljare. Jag är inte intresserad av att ”omvända” din uppfattning men jag finner det nödvändigt att stävja din uppfattning som jag inte delar. All due respect.
 
  • Gilla
DLo och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan ju också vara en risk hyra ut när man vill sälja, andra människor är inte kända för att vara varsamma med andras prylar.
Såsant och även om man hittar en hyresgäst som är skötsam och försiktig är det ingen framkomlig väg. Vare sig banken eller föreningen har ett intresse att godkänna upplägget.

Banken har gett sitt löfte att hjälpa till med ett överbryggnadslån under förutsättning att du kan visa ett säljkontrakt. I vissa fall, där kalkylen visar ett klart överskott (mycket sällsynt) att bära alla kostnader för båda bostäderna kan banken göra undantag.

Men bara under en begränsad period sen vill banken komma till ett avslut. Banken finansierar inte ”spekulation”. Att köpa en bostad för att bo permanent och behålla sin nuvarande för att hyra ut faller inom ramen för spekulation.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var ligger bostaden? Vi tänkte kanske köra på brygglån för att slippa krånglet. Men jag räknar med att få min lgh såld på nolltid. Ser du bor i Stockholm så man blir lite orolig. Vår ligger i Vasastan
Lite offtopic men det börjar gå rätt segt även innanför tullarna för större lägenheter... Jag bor ute på Ekerö och trafiksituationen p.g.a. vägarbetena för förbifarten är fruktansvärd... Kan ta upp till 2 timmar ena vägen till Söder på jobb så kollade runt efter övernattningslägenhet inom tull på grön linje.

Tänkte det som investering och kikade på "billigare" slitna tvåor och små treor men tänkte sen om med tanke på prisutvecklingen de senaste åren och köpte en lite större etta med balkong istället eftersom ettor ju inte gått upp så mycket de senaste åren.

Det gick fort på många ettor, +10-15% redan efter första rundan budgivningar men större tvåor eller treor ringde mäklaren två-tre gånger och frågade om vi ville buda så det var helt klart segare med de lite större lägenheterna...

Skönt att det ordnade sig @The_Andy_Pandy , Kan kan rekommendera SBAB!
De har varit kanon att ha att göra med för att bolla villa+brf lån!
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
P Paul64 skrev:
Min erfarenhet är dock att de allra flesta mäklare begär in lånelöfte innan de släpper in en kund i budgivningen.
Släpper in? Mäklaren är väl skyldig att framföra alla bud till säljaren?
 
  • Gilla
Jetkokos och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Släpper in? Mäklaren är väl skyldig att framföra alla bud till säljaren?
Jepp, de har skylldighet att göra det , både enl FMI (FastighetsMäklarInspektionen) och mäklarsamfundet.
Det gäller även om en spekulant inte har lämnat sitt bud på det sätt som har bestämts.
Har tom för mig att de kan bli av med licensen om de inte gör det.

Däremot finns det inget som säger att de inte för upplysa Säljaren om att budgivare X inte har kunnnat visa på att X har löst detta med finansiering.
 
redarn redarn skrev:
Banken vill inte att ni faktiskt blir rökta, det är inte gratis för banken (i tidsåtgång för personalen och kreditrisk) att via kronkalle och exekutiv auktion driva in pengar.

Banken kommer så klart göra detta till slut, men det är ingen lösning som gör banken glad. Banken vill att ni ska ha ett lån precis under ert "tak" och betala ränta livet ut.

Banken vill dock att ni ska vara livrädda. Banken har uppenbarligen lyckats.

Fråga banken kort om problemet är löst om ni skaffar fram pengar för att lösa lägenhetslånet.

Om banken frågar om det är via släkt och vänner så motfråga om det skulle vara ett problem.

Ljug inte för banken, mer än att vara vag.
"Banken vill att ni ska vara livrädda" Ja-a, kanske?? Då är det ett maktspel i så fall som bedrives av en underbetald banktjänsteman med lågstatusställning i banken. Allt för att framstå som att denne styr världen i allmänhet och er i synnerhet. Sanningen kan istället vara att det är banktjänstemannen som är livrädd. Vilken roll har denne spelat i kredithanteringen kring era affärer? Kanske rädd att få "en skopa ovett" uppifrån, om inte den här affären löper friktionsfritt. Tro mig, jag har träffat fler idioter bakom bankdiskarna än du anar. De ser världen från fel sida tratten. Dvs nästan inte alls. De har inte fattat att man tittar från "lilla hålet" ut i det stora, så att man ser helheten. Ta med en tratt vid nästa bankbesök, demonstrera skillnaden och hoppas på att mötas av en A-HA!-upplevelse som gör att denne handläggare ser helheten i er affär och agerar därefter.
 
P Paul64 skrev:
Jag har förståelse för din säkert välgrundade uppfattning men jag vidhåller alltjämt att man kan vara trygg med att mäklaren inte använder informationen lånelöftet i ett syfte att trissa upp priset. Däremot händer det säkert en och annan gång att mäklaren ger en försiktig vägledning till säljaren, om det står och väger mellan två budgivare med ungefär samma bud och den ena köparen har inte kunnat visa upp ett lånelöfte eller budar över sitt lånelöfte och den andra har visat upp ett lånelöfte som har goda marginaler. Det ligger i säljarens, mäklaren och även köparens intresse att affären kan löpa på smidigt efter vunnen budgivning. Jag förstår att det råder ett visst misstroende mot banker och mäklare men det är bara de dåliga erfarenheterna man kommer ihåg, den absoluta majoriteten av mäklare sköter sitt jobb exemplariskt. De bygger sin framtida försäljning och inkomst på att bygga förtroende för köpare och säljare. Jag är inte intresserad av att ”omvända” din uppfattning men jag finner det nödvändigt att stävja din uppfattning som jag inte delar. All due respect.
Du har ju helt rätt i att min uppfattning är välgrundad; det kan du vara trygg med att den är. ;)

Sen kan du stävja bäst du vill, men du missar poängen helt. Jag har väl inte någonstans påstått att en mäklare skulle missköta sig, eller att det finns misstro mot dem eller mot bankerna -- det är en halmgubbe du bygger upp och sedan argumenterar mot. Men precis som det är dumt att berätta för bilhandlaren hur mycket du är beredd att betala för bilen, så är det lika onödigt att avslöja det för säljarsidan vid boendeköp. Det har inte med misstro att göra, utan med att de båda är en motpart.
 
M MrDizzy skrev:
Däremot finns det inget som säger att de inte för upplysa Säljaren om att budgivare X inte har kunnnat visa på att X har löst detta med finansiering.
Eller så kanske X helt enkelt inte tycker att hans finansiering angår säljaren och kanske mer specifikt inte "omfattningen" av eventuellt lånelöfte.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi hade inga problem med att börja en budgivning på ett +6m hus utan lånelöfte, mäklarn frågade var vi bodde och ungeför belåningsgrad.
Att vi sedan fick lånelöfte samtidigt som vi vann budgivningen gjorde varken till eller ifrån.
 
Om ni är så oroliga för att blotta er information med lånelöftena, varför inte berätta om er misstro kring mäklarna för banken, och be att få tre lånelöften, på tre olika belopp, som en trappa. I första steget kan ni visa det lägsta för mäklaren.
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.
Sänk priset på lägenheten. Det kan bli dyrare-mycket om ni inte gör det. Jag hade inte tvekat en sekund!

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?
Hyr ut lägenheten till stort företag via Nordic relocation, Key relocation el dyl. Ni får kontrakt på 2 år med regelbunden inkomst, går att låna på….
 
P Primusemma skrev:
Hyr ut lägenheten till stort företag via Nordic relocation, Key relocation el dyl. Ni får kontrakt på 2 år med regelbunden inkomst, går att låna på….
Om styrelsen beviljar och det går att hyra ut. Bor i brf och skulle inte gilla att lägenheter här skulle hyras ut i andra hand. Oengagerade boende och en mindre del som finns tillgängliga för styrelse arbete
 
  • Gilla
Paul64 och 1 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Om styrelsen beviljar och det går att hyra ut. Bor i brf och skulle inte gilla att lägenheter här skulle hyras ut i andra hand. Oengagerade boende och en mindre del som finns tillgängliga för styrelse arbete
Håller med.
Inte tillåtet i min brf heller.
 
  • Gilla
Paul64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.