Hej,

Har en vedpanna (oklar med vilken kw då det fanns 3 modeller men funktionen borde vara detsamma.

Jag får pannan att bli varm ibland men allt som oftast så tycker jag den inte blir varmare än kanske 40-50C. Jag har sotat pannan, askar ur den innan varje ny eldning och använder torr björk, tall och granved.

Börjar med mindre bitar ved och papper som får tända och lägger sedan på mindre bitar av typ grenar (5cm diam) som får dra igång för att sedan fylla på? Med större klyvna bitar på kanske 10cm i diameter.

Men jag får det inte att fungera tillförlitligt. Ibland får jag pannan till 80C och det fungerar klockrent men nu, som idag med -15 så kommer jag knappt upp till 50.

Läst igenom instruktioner och dom är mer eller mindre standard för att tänds en brasa.

Någon som har erfarenhet av liknande panna? Min är från sent 90 tal

Tack på förhand
 
B
Har du en laddomat installerad? Hur styrs den pumpen?
 
B BSOD skrev:
Har du en laddomat installerad? Hur styrs den pumpen?
Så vitt jag vet så styrs cirkulationspumpen enbart av en brytare på pannan, samma med primärluften från fläkten. Dessa skall dock stängas av automatiskt när en givare ger ut 100C eller mindre i någon del av rökgaspartiet för att förhindra att pannan kyls ner av kall luft när inget brinner. Denna funktion är dock trasig, troligen död givare


Pannan har däremot ingen intern tank, så det sitter 2x500L ack tankar kopplad mot den. Vad jag förstår är väl en laddomat för pannor med inbyggda tankar samt acktankar kopplad efteråt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Erling43
  • Laddar…
Nej, man har (bör i alla fall) en laddomat även till rena laddpannor. Rökgastermostaten som stoppar pannan kan helt enkelt vara felställd.

Att den inte går upp i temperatur beror sannolikt på laddomaten.
 
B
En bild på installationen inkl. Laddpump (cirkpump) vore nog bra.

En laddpump ska runtcirkulera vattnet över eldstaden om det är för låg temp, och sedan vid stigande temp I pannan pumpa över en lagom andel vatten till tankarna. Men inte alla installerar ju på det viset, så en bild är som sagt bra.

En del styr pumpen så att den startar vid en viss temp, och slår ifrån pumpen om eldstaden blir för kall.
 
Orginalstyrningen är anpassad för laddomat.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, man har (bör i alla fall) en laddomat även till rena laddpannor. Rökgastermostaten som stoppar pannan kan helt enkelt vara felställd.

Att den inte går upp i temperatur beror sannolikt på laddomaten.
B BSOD skrev:
Har du en laddomat installerad? Hur styrs den pumpen?
Tog en bild på den del där cirkulationspumpen för pannan sitter.

Från att jag vaknade imorse så var pannan på 20C och fläkten samt pumpen gick fortfarande, fanns inte ens antydan till glöd någonstans. Känns mer som något är fel än inställt galet.

Mwn måste hitta vart sensorn sitter först o främst.
 
  • Cirkulationspump och termometrar för värmepanna med synliga ledningar och inga tecken på glöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är laddomaten. Dina termometrar ser inte ut att visa rätt. Om det inte brinner är det ju inte vattenflödet som är problemet.

Är alla luftflöden som de ska?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är laddomaten. Dina termometrar ser inte ut att visa rätt. Om det inte brinner är det ju inte vattenflödet som är problemet.

Är alla luftflöden som de ska?
Det brinner för fullt nu. Har däremot inte rengjort eller kontrollerat hålen för primär och sekundärluften.

Edit : missade helt att det sitter en mätare högt upp från laddomaten, på röret som går från toppen så att säga. Tog en bild här nedan.

Troligen har väl mätaren där gått sönder då jag har för mig att den alltid visar samma.
 
  • Termometer monterad på kopparledning indikerar temperatur i värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
Känns som det är flera fel. Ett fel med styrningen till laddomaten/rg-fläkten, som gör att den inte stängs av när tempen efter pannan gått ner (eldat färdigt).

Laddomaten har en termostat i sig, som ska hålla inkommande temp till ca 70C. Om pannan ofta har ojämn temp och du märker att laddomaten laddar över till tanken (trots att pannan inte är uppe i arbetstemp), så är det denna termostat som är paj.

Skulle gissa att det är en 72C termostat i den?
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...3I7pUl-Cc-gp8LO4gKVnjKIHEWbSTU9AaAmCAEALw_wcB

Instruktion för att byta:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...oQFnoECAQQBg&usg=AOvVaw11VVTmXESTeEU8RbyImvOb
 
B BSOD skrev:
Känns som det är flera fel. Ett fel med styrningen till laddomaten/rg-fläkten, som gör att den inte stängs av när tempen efter pannan gått ner (eldat färdigt).

Laddomaten har en termostat i sig, som ska hålla inkommande temp till ca 70C. Om pannan ofta har ojämn temp och du märker att laddomaten laddar över till tanken (trots att pannan inte är uppe i arbetstemp), så är det denna termostat som är paj.

Skulle gissa att det är en 72C termostat i den?
[länk]

Instruktion för att byta:
[länk]
B BSOD skrev:
Känns som det är flera fel. Ett fel med styrningen till laddomaten/rg-fläkten, som gör att den inte stängs av när tempen efter pannan gått ner (eldat färdigt).

Laddomaten har en termostat i sig, som ska hålla inkommande temp till ca 70C. Om pannan ofta har ojämn temp och du märker att laddomaten laddar över till tanken (trots att pannan inte är uppe i arbetstemp), så är det denna termostat som är paj.

Skulle gissa att det är en 72C termostat i den?
[länk]

Instruktion för att byta:
[länk]
Hej,

Jo känns som flera grejer är galna. Automatiken för fläkten visste jag om, måste söka vart givaren sitter för den funktionen bara.

Termostaten i laddomaten, går det att funktionskolla den på något vis? Vet att när pannan och tankarna är i samma temp (30c) så brukar de stiga någorlunda jämnt även vid låga grader - antar att det är ett solklart tecken.

Idag vred jag ner en shuntventil, ovanför tankarna från 7 till 3. Det gjorde att tankarna nu, istället för att vara 20-25C (som det brukar vara på morgonen efter att elden slocknat) så låg tankarna kvar på 50C

Däremot är det drygt 20C i huset om inte kallare än så.
 
  • Shuntventil inställd på 3 i ett värmesystem, kopparledningar och ESBE-logotyp synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Shunten ut reglerar ju från tank till radiator. Den ska ju hålla rätt temp I huset, så länge som det finns värme i tanken.

(Den borde för övrigt ha en shuntregulator, annars kommer ju tempen i huset fara upp o ner).

Ja termostaten i laddomat går att funktionskontrollera, jag beskrev det ovan. Men det är tvärfel på den om tankar och panna ökar i temp långsamt samtidigt. Pannan ska bli varm först, och snabbt. Sedan ska tempen i tanken stiga.
 
B BSOD skrev:
Shunten ut reglerar ju från tank till radiator. Den ska ju hålla rätt temp I huset, så länge som det finns värme i tanken.

(Den borde för övrigt ha en shuntregulator, annars kommer ju tempen i huset fara upp o ner).

Ja termostaten i laddomat går att funktionskontrollera, jag beskrev det ovan. Men det är tvärfel på den om tankar och panna ökar i temp långsamt samtidigt. Pannan ska bli varm först, och snabbt. Sedan ska tempen i tanken stiga.
Googlade lite igår och vad jag förstod så var det % hur mycket varmt vatten den skickar ut. Alltså 7 =70% osv men alla radiatorer i huset har ju termostater som jag reglerar temperaturen med.

Den var ställd på 7% så tankarna laddade ur väldigt fort, men nu under natten var den ställd på 3. Tankarna var kvar på 50C men inte några varma element (dock inställda på 3/5)

Shuntregulator - ingen aning vad det är, inget jag har sett nere vid pannrummet heller, har bara den shunten på bilden.

Det är ju den äldre modellen av laddomat 21 men ska se att beställa en ny ventil. Standard är 78C enligt manualen jag hittade men vid längre rör bör man ha 72C - vad definieras som längre rör?

Tack för hjälpen
 
Så, har nu forskat lite i pannan.

Hittade rökgastermostaten och testade funktionen lite granna. Den är inställd på 100C men trots att pannan är kall (placerad ovanför rökgaskanalerna i pannan) så hör jag reläet slå av först när jag vrider till 150C.

Termostaten i sig ser bra ut, i mina ögon, men kanske är något galet? Går det att testa på något vis? Vet inte hur lite/mycket 150C är i förhållande till rökgaser.
 
  • Rökgastermostat inställd på 100C, täckt av damm, ovanför rökgaskanalerna i en panna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strunt i skalan. Ställ den så att pannan stoppar när den brunnit ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.