Har precis rivit en yttervägg inifrån på sommarstuga . från insida satt , tretexskivor , panel , isolering , vindpapp, utterpanel . Alltså ingen luftspalt mellan vindpapp o ytterpanel . Vindpappen var satt direkt mot ytterpanelen . Allt ser jättefint ut , men luktar hemskt . Vi ska nu sätta nytt material , men vet inte hur vi gör med luftspalten . Det sitter ju reglar där som ytterpanelen sitter spikad på och då går det ju inte att sätta nån luftspalt . Förslag ??
 
Du behöver normalt ej luftspalt på gamla hus om du inte har tätt på båda sidor. Även med mineralull är det normalt nga problem upp till 120-145 iaf. Problemet uppstår när man ej har luftspalt och så målar man fasaden med plastfärg
och hela utsidan blir tät, då har fukten ingenstans att ta vägen.
 
Stugan är målad med oljefärg. Lukten i väggarna var en av anledningarna till att vi byter ut dessa, så man vill ju göra rätt . Den vindpapp som var satt innanför ytterpanelen var som knäckebröd så den var vi tvungen att ta bort . Det innebär att vi måste sätta ny vindpapp eller annat och det blir lite svårt eftersom ytterpanelen är kvar , så vi måste sätta mellan reglarna på nått sätt . Tips om detta ?
 
  • Renovering av stuga, vägg med borttagen gammal vindpapp och synliga reglar samt ytterpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nacka träväggar inuti en stuga med oljefärg som flagnar och isoleringsmaterial som tagits bort, exponerande reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G guggen skrev:
Du behöver normalt ej luftspalt på gamla hus om du inte har tätt på båda sidor. Även med mineralull är det normalt nga problem upp till 120-145 iaf. Problemet uppstår när man ej har luftspalt och så målar man fasaden med plastfärg
och hela utsidan blir tät, då har fukten ingenstans att ta vägen.
står inför ett liknande dilemma vid ombyggnad av friggebod. Vi kommer isolera 95 mm och sätta diffspärr på insidan. Boden är målat med plastfärg. Känns som jag bör ordna ventilerad luftspalt då. Behöver jag göra det eller är det ett onödigt moment?

skulle kunna spika läkt innanför ytterpanel och fästa vindpapp på insidan av den. Samt borra ventilationshål i ytterpanel nere vid syll samt i hammarbandet upp på ”vind”.
Be idé eller skapar jag andra problem?
 
R roggabear skrev:
står inför ett liknande dilemma vid ombyggnad av friggebod. Vi kommer isolera 95 mm och sätta diffspärr på insidan. Boden är målat med plastfärg. Känns som jag bör ordna ventilerad luftspalt då. Behöver jag göra det eller är det ett onödigt moment?

skulle kunna spika läkt innanför ytterpanel och fästa vindpapp på insidan av den. Samt borra ventilationshål i ytterpanel nere vid syll samt i hammarbandet upp på ”vind”.
Be idé eller skapar jag andra problem?
Du bör absolut ha luftspalt om det är plastfärg utanpå och dessutom plast/spärr på insidan.
 
G guggen skrev:
Du bör absolut ha luftspalt om det är plastfärg utanpå och dessutom plast/spärr på insidan.
tack, och jag bör tillse att luftspalten är ventilerad upp genom hammarband och ner genom syll/alt ut genom fasad?
 
Det går bra att ha luftningen i neder- och ovankant av fasaden.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det går bra att ha luftningen i neder- och ovankant av fasaden.
hur stora och många hål behöver borras genom fasad för att uppnå tillräcklig ventilation?
 
Bra fråga. :)
Jag vet inte vad som anses lagom så jag spekulerar lite löst:
Max storlek bör vara lika med luftspaltens strömningsarea, dvs djup x bredd. Förmodligen kan själva öppningarnas area vara lite mindre, kanske hälften. Beror lite på hur "fet" luftspalten blir.

Om man tänker sig en 20 mm luftspalt och fack med cc 60 cm så kanske 25 - 50 cm2 kan vara lagom öppningar. Tror inte att det är särskilt kritiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.