Hej! Skall göra en utbyggnad av ett fritidshus. En del blir ett isolerat glasrum och en del blir en tillbyggnad i två plan. Kommer för detta vilja ta upp öppningar i gaveln enligt röda markeringar på ritningarna. De båda väggelementen på gavlarna har reglar i 195x45.
Tips på lösningar och beräkningar tages tacksamt emot!
Snözon är 2,5.
 
  • Byggställning inuti ett hus under konstruktion med synliga träreglar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsritningar av ett hus med markerade öppningar i rött och motsvarande foton på huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här syns de tänkta öppningarna inritade med rött på konstruktionsritningen.
 
Eftersom det verkar vara gavelväggarna du vill öppna upp har du nog ingen större taklast eller bjälklagslast som måste tas om hand där, men det går inte att avgöra utan att se bjälklagsplan och takstolsplan. I så fall borde det inte vara några större problem med avväxlingar, men eftersom det är rätt stor öppning du vill ta upp för uterummet blir egentyngden från fönsterväggen på övervåningen ändå lite problematisk att ta hand om.
 
G gullegrizen skrev:
Eftersom det verkar vara gavelväggarna du vill öppna upp har du nog ingen större taklast eller bjälklagslast som måste tas om hand där, men det går inte att avgöra utan att se bjälklagsplan och takstolsplan. I så fall borde det inte vara några större problem med avväxlingar, men eftersom det är rätt stor öppning du vill ta upp för uterummet blir egentyngden från fönsterväggen på övervåningen ändå lite problematisk att ta hand om.
Tack för synpunkter och tips. Jag hittade inte takstolsplanen men är 99% säker på att det är en gavelspets med en takstol dikt an. Inget bjälklag då det är öppet till ”nock”.Tror också som du att det är vikten av fönstren över den större öppningen som påverkar mer än ev snölast.
 
Gavelspetsar på marken framför konstruktion med byggnadsställningar och smältande snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre del av en byggnad under konstruktion med träbjälkar för takstolar och byggnadsställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre struktur av ett hus med nylagda takstolar och väggisolering som syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E eco972 skrev:
Tack för synpunkter och tips. Jag hittade inte takstolsplanen men är 99% säker på att det är en gavelspets med en takstol dikt an. Inget bjälklag då det är öppet till ”nock”.Tror också som du att det är vikten av fönstren över den större öppningen som påverkar mer än ev snölast.
På dessa bilder kan man se gavelspets som väntar på montering. På de andra två bilderna syns takstolarna där bilden på motsatt sida mot tänkta öppningar är tydligast.
 
Man behöver måttsatta/skalenliga ritningar för att kunna räkna på det. Finns det takstolar även ytterst på gavlarna?
 
Hej!
Tack för ditt svar!
Ritningar på väggblocken finns lite ovanför detta inlägg På takstolarna har jag tyvärr ingen ritning/beräkning vad jag funnit.
Så som jag sett så sitter det även en takstol dikt an mot gavelspetsen. Syns på bild tagen ”åt andra hållet” men konstruktionen är den samma.

J justusandersson skrev:
Man behöver måttsatta/skalenliga ritningar för att kunna räkna på det. Finns det takstolar även ytterst på gavlarna?
 
E eco972 skrev:
Hej!
Tack för ditt svar!
Ritningar på väggblocken finns lite ovanför detta inlägg På takstolarna har jag tyvärr ingen ritning/beräkning vad jag funnit.
Så som jag sett så sitter det även en takstol dikt an mot gavelspetsen. Syns på bild tagen ”åt andra hållet” men konstruktionen är den samma All tyngd från taket vilar på de andra sidorna av huset och således inte extra last på gaveln.
 
J justusandersson skrev:
Man behöver måttsatta/skalenliga ritningar för att kunna räkna på det. Finns det takstolar även ytterst på gavlarna?
Hej igen!
Detta är den "ritning" jag har på takstolarna.
:)
 
Det är för dålig upplösning på din väggritning. Det går inte att läsa några mått.
 
J justusandersson skrev:
Det är för dålig upplösning på din väggritning. Det går inte att läsa några mått.
Ok, tack för ditt svar. Jag laddar upp ritningar med bättre upplösning.
Stort tack på förhand!
 
Jag har väldigt svårt att förstå hur det ska se ut när det är färdigt. Ska du ha öppningar i två plan? beskriv det hela så att det är kristallklart. De nya ritningarna hade bra upplösning.
 
God afton!
Hoppas bifogad bild förklarar bättre. Utbyggnad i två delar. En del, i två våningar där de två öppningarna är tänkta och en del där det isolerade glasrummet blir. Loftet i husets bakre del kommer förlängas i vinkel till den övre öppningen. Utbyggnaderna är markerade med gult på bilden. Notera att det ser ut som att befintliga fönster och dörr skall vara kvar innanför glasrummet men så är ej tanken. Därav den större öppningen i gaveln.
Tack för ditt engagemang!

J justusandersson skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå hur det ska se ut när det är färdigt. Ska du ha öppningar i två plan? beskriv det hela så att det är kristallklart. De nya ritningarna hade bra upplösning.
 

Bästa svaret

Jag kan inte se att utbyggnaden kräver avväxling i fasaden någonstans. Tar du bort de fönster som ledertill uterummet krävs ingen annan åtgärd. Utbyggnaden i två plan måste ha sin egen stomme.
 
J justusandersson skrev:
Jag kan inte se att utbyggnaden kräver avväxling i fasaden någonstans. Tar du bort de fönster som ledertill uterummet krävs ingen annan åtgärd. Utbyggnaden i två plan måste ha sin egen stomme.
Tack för fina råd och tips!
Ja stommen i två plan är självbärande och påverkar inte den befintliga byggnaden negativt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.