ComHem brukar vara 3 hål i väggen. TV, Radio, och data(modem). Men då borde det ju finnas uttag redan. Hade hon gömt kablarna i väggen?
Egentligen spelar det ingen roll vilket uttag du kopplar på viss plats i uttaget då du kan lägga en adapter mellan (eller kanske koppla om ifall det var felkopplat).
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan ju vara ett sådant här uttag, som det ska vara. Com Hem " 3 hål i väggen". Här används bara TV.
[bild]
Ja typ, de som renoverade missade den lilla biten.
Tack alla för svar. Får kanske ha tålamod och kontakta brf i morgon. Suck.

Eller så testar jag…
 
S sjoelund skrev:
ComHem brukar vara 3 hål i väggen. TV, Radio, och data(modem). Men då borde det ju finnas uttag redan. Hade hon gömt kablarna i väggen?
Egentligen spelar det ingen roll vilket uttag du kopplar på viss plats i uttaget då du kan lägga en adapter mellan (eller kanske koppla om ifall det var felkopplat).
så jag riskerar inte att paja alla andras kväll i huset, tror ni! Om jag kopplar lite fel…
 
Hos mig ser Comhem-uttagen ut så här, ett hål för vardera TV, Radio och data.

Comhem-uttag med tre anslutningar för TV, Radio och data på vit vägg.
 
A Ann Strålman skrev:
så jag riskerar inte att paja alla andras kväll i huset, tror ni! Om jag kopplar lite fel…
Försök hitta TV-uttaget först. Borde vara enkelt att scanna och påverkar ingen. Radiouttaget lär vara dött då ComHem inte sänder på det, så om du kopplar modem dit ska det inte påverka någon och du har 50/50 chans att få rätt på första försöket.
 
Normalt sett går allt ihopa i samma kabel, radio, teve och internet. Uttaget i sig delar upp det innan man kopplar in sig på utsidan.

Så troligtvis är det en inkommande av de tre kablarna, och sedan går det två kablar vidare.
(Det är inte omöjligt att det faktiskt går till en annan lägenhet om man bor i flerbostadshus).
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
A Ann Strålman skrev:
Ja typ, de som renoverade missade den lilla biten.
Tack alla för svar. Får kanske ha tålamod och kontakta brf i morgon. Suck.

Eller så testar jag…
Är det ni eller förra ägaren som renoverat bort uttaget som skall sitta där?

Om en kabel går vidare till någon granne är de redan utan TV…

Finns de två tvuttag till i lägenheten som de två extra kablarna kan gå till?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Elkablar anslutna i en sockerbit inne i en vägg med öppet eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blackarrow blackarrow skrev:
Är det ni eller förra ägaren som renoverat bort uttaget som skall sitta där?

Om en kabel går vidare till någon granne är de redan utan TV…

Finns de två tvuttag till i lägenheten som de två extra kablarna kan gå till?
Kablarna satt tillsammans i en sockerbit, se foto.
Så de kan inte påverkat grannarna. De var dead ends.
 
A Ann Strålman skrev:
Kablarna satt tillsammans i en sockerbit, se foto.
Så de kan inte påverkat grannarna. De var dead ends.
förra. Jag har precis flyttat in
 
Är det en hyresrätt?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Är det en hyresrätt?
Näe, en bostadsrätt
 
Då ska du kanske kontakta föreningen eller en granne och fråga hur det ser ut i deras lägenhet.
 
tommib
Urgh.... Man kopplar inte coax i en Wago på det där sättet. Måste vara riktiga klantskallar som renoverat där.

Kontakta BRFen imorgon (eller maila lite försynt ikväll) och hör vilken antennfirma som används av föreningen. Det där behöver fixas av någon som kan. I värsta fall har man sabbat grannarnas TV/Internet, i bästa fall är det bara ditt eget.

Om det är föregående ägare som lämnat det sådär borde du kunna ha ett case mot denne så att den får betala för att fixa det. Antennuttagen tillhör föreningen (i normala fall), inte den enskilda br-innehavaren, och man får inte mickla med dem.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
A Ann Strålman skrev:
[bild]

Kablarna satt tillsammans i en sockerbit, se foto.
Så de kan inte påverkat grannarna. De var dead ends.
Hur kan du veta att kabeln inte en har kopplats vidare till grannen? Det beror ju på hur det är kopplat i ”sockerbiten” och vart kabeln går. Det går inte att se på bilden.

Har du några fler tv-uttag i lägenheten?
 
Fråga grannarna hur dom kopplat in sin router till comhem, be någon skicka en bild på deras uttag.
Är du säker på att det inte finns ett nätverksuttag i hallen tex ovanför dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.