Kdentist123 Kaveh Bordbar skrev:
Jag har kopplat in enligt bilderna nedan men får det inte att fungera. Inte ens med brytaren. Är det för att jag sakna nolla eller?
Istället för att koppla enligt bilderna så ska du koppla enligt schemat som du har. Det finns där av en anledning :thinking:
 
A
Kdentist123 Kaveh Bordbar skrev:
Så du menar att jag kopplar en sladd till nollan bakom uttaget o så stoppar jag i sladden in där de andra sladdarna kommer ut och sen borde den dyka upp bakom strömbrytaren?
Ja, men du verkar ju begripa noll och ingenting om el. Du borde inte göra detta själv.
 
Johan1975z skrev:
Ja, men du verkar ju begripa noll och ingenting om el. Du borde inte göra detta själv.
Du kanske kan hjälpa mig istället för låta förnedrande. Jag skriver ju här för att jag behöver hjälp. Kan man bara dra en nolla från uttaget upp till strömbrytaren? Hur får man sladden att hamna där?
 
elmontören elmontören skrev:
Istället för att koppla enligt bilderna så ska du koppla enligt schemat som du har. Det finns där av en anledning :thinking:
Det hade jag gjort.
Fast fas till L
Tändkablar till L1 och L2
S1 och s2 till strömbrytaren med återfjädring
Och i strömbrytaren hade jag 2 fas in för varje brytare och 2 kablar till som då gick till s1 och s2. Men saknade ju Nollan för N
 
Kdentist123 Kaveh Bordbar skrev:
Det hade jag gjort.
Men saknade ju Nollan för N
Nej.
Att du fortfarande tycker att du följt kopplingsschemat är oroväckande.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Nej.
Att du fortfarande tycker att du följt kopplingsschemat är oroväckande.
Kan du inte säga vad jag har gjort för fel då? Istället för att få en att känna sig dum?
 
Kdentist123 Kaveh Bordbar skrev:
Kan du inte säga vad jag har gjort för fel då? Istället för att få en att känna sig dum?
Jag får be om ursäkt, det är inte meningen att få dig att känna dig dum. Du har fått svar redan, och du verkade ha en idé om vad som var fel redan när du skapade tråden?
 
A
Kdentist123 Kaveh Bordbar skrev:
Du kanske kan hjälpa mig istället för låta förnedrande. Jag skriver ju här för att jag behöver hjälp. Kan man bara dra en nolla från uttaget upp till strömbrytaren? Hur får man sladden att hamna där?
Kdentist123 Kaveh Bordbar skrev:
Kan du inte säga vad jag har gjort för fel då? Istället för att få en att känna sig dum?
Men du har inte ens kopplat rätt. Du kan inte läsa det enklaste kopplingsschema. Det är inte för att vara elak utan för att jag inte vill att du skadar dig eller någon annan.
 
Johan1975z skrev:
Men du har inte ens kopplat rätt. Du kan inte läsa det enklaste kopplingsschema. Det är inte för att vara elak utan för att jag inte vill att du skadar dig eller någon annan.
Om det är som ni säger så ska jag aldrig mer röra ngt med el. Men blir så sjuk nyfiken på veta vad jag har gjort för fel.

Svart kabel från väggen är fas, det vet jag efter mätning. Den kopplade jag i en toppklämma med 3 sladdar. 2 som gick till strömbrytaren ( vars brytare) och en som gick till L i dosdimmern.
Sedan fanns en vit och en grön kabel som både då var tändkablar till varsin lampa. Dessa kopplade jag till L1 och L2 i dimmer.
Från strömbrytaren så kopplade jag 2 sladdar från där egentligen tändkablarna skulle sitta om jag inte hade dimmer till S1 och S2. Var har jag gjort fel?
 
Du har inte kopplat in nollan! Tror du att de har ritat in den i kopplingsschemat för skojs skull? Att den egentligen inte behövs?

Luktar ju troll lång väg.
 
I det här fallet blir enda konsekvensen av att inte koppla nollan, att det inte fungerar.

men i andra sammanhang kan ett sådant labbande innebära att du bränner ned huset. Att inte koppla in nollan när den behövs, är generellt sett ett av de absolut farligaste elfel man kan ställa till med. Men inte i just det här fallet.

Om du har en trefas installation och hoppar över nollan, så får du slumpartat 0 - 400V till förbrukare som är konstruerade för 230V. I bästa fall förstörs apparaten, i sämre fall börjar apparaten brinna. Åtskilliga hus har brunnit ned pga. det felet.

Problemet blir då om man inte kan tillräckligt om el för att förstå ifall labbandet kan blir farligt eller inte. Då måste man följa en inkopplingsanvisning bokstavstroget. Och finns minsta tveksamhet om inkopplingen måste man låta bli att spänningssätta. Att testa och se om det fungerar när man inte är helt säker, kan bli katastrof.
 
H hempularen skrev:
I det här fallet blir enda konsekvensen av att inte koppla nollan, att det inte fungerar.

men i andra sammanhang kan ett sådant labbande innebära att du bränner ned huset. Att inte koppla in nollan när den behövs, är generellt sett ett av de absolut farligaste elfel man kan ställa till med. Men inte i just det här fallet.

Om du har en trefas installation och hoppar över nollan, så får du slumpartat 0 - 400V till förbrukare som är konstruerade för 230V. I bästa fall förstörs apparaten, i sämre fall börjar apparaten brinna. Åtskilliga hus har brunnit ned pga. det felet.

Problemet blir då om man inte kan tillräckligt om el för att förstå ifall labbandet kan blir farligt eller inte. Då måste man följa en inkopplingsanvisning bokstavstroget. Och finns minsta tveksamhet om inkopplingen måste man låta bli att spänningssätta. Att testa och se om det fungerar när man inte är helt säker, kan bli katastrof.
Tack
H hempularen skrev:
I det här fallet blir enda konsekvensen av att inte koppla nollan, att det inte fungerar.

men i andra sammanhang kan ett sådant labbande innebära att du bränner ned huset. Att inte koppla in nollan när den behövs, är generellt sett ett av de absolut farligaste elfel man kan ställa till med. Men inte i just det här fallet.

Om du har en trefas installation och hoppar över nollan, så får du slumpartat 0 - 400V till förbrukare som är konstruerade för 230V. I bästa fall förstörs apparaten, i sämre fall börjar apparaten brinna. Åtskilliga hus har brunnit ned pga. det felet.

Problemet blir då om man inte kan tillräckligt om el för att förstå ifall labbandet kan blir farligt eller inte. Då måste man följa en inkopplingsanvisning bokstavstroget. Och finns minsta tveksamhet om inkopplingen måste man låta bli att spänningssätta. Att testa och se om det fungerar när man inte är helt säker, kan bli


Tack för utförligt svar. Jag har full förståelse för det du skriver.
Jag borde låtit bli o ens testa när jag insåg att jag inte hade nollan inkopplat. Får se om jag hittar en elektriker som kan dra en nolla åt mig så borde väl problemet vara löst
 
Tack för utförligt svar. Jag har full förståelse för det du skriver.
Jag borde låtit bli o ens testa när jag insåg att jag inte hade nollan inkopplat. Får se om jag hittar en elektriker som kan dra en nolla åt mig så borde väl problemet vara löst
 
Om du har ett uttag nere vid golvet så passera nollan förmodligen i dosan med brytarn. Är där en kabel som bara passerar så är det nollan.
Fasen däremot besöker brytare och fortsätter ner till uttaget. Normalt är Nollan Blå.
Har du jordade uttag så passerar också en gul/ grön.
 
  • Gilla
Kdentist123
  • Laddar…
@
Kdentist123 Kdentist123 skrev:
Jag har kollat på alla andra brytare men ingen av de har en nolla. Finns där inga dosdimmer som fungerar utan nolla?
Jo. De finns utan nolla också. Men sannolikt ingen som fungerar med mobilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.