Hej

Jag har bestämt mig för att investera i en batteridriven motorsåg till sommarstugan. I nuläget finns en gammal eldriven Stiga Partner som jag renoverat upp och kostat på ny kedja. Den fungerar att kapa ved med, men ute på ägorna är den inte lika praktisk. I somras kändes det som om jag drog sladd oftare än jag sågade. Det kommer sällan att fällas riktigt stora träd. Vid behov kan jag låna en bensinsåg av min far. Istället har vi en tomt som legat för fäfot länge, så det är mycket halvstora träd/grov sly som ska fällas. Alltså har jag fastnat för batteri.

Jag har 14" svärd på Partnern och vill inte ha kortare på nya sågen. Jag står nu och väljer mellan Makita DUC353Z och Husqvarna 340i. Det verkar gå att få Makitan, två 5.0 Ah-batterier och en laddare för lite över 4500 kronor och ett paket med Husqvarnan, batteri och laddare för kanske 1000 kronor till. Jag tänkte dock avvakta lite och se om det blir billigare till Black Friday eller kanske mellandagsrean.

Ni som har någon av sågarna, hur är era erfarenheter? Ni andra: vilken hade ni valt och varför? Makitan har ju fördelen att batterierna fungerar i många andra verktyg. Samtidigt som mitt intryck är att Husqvarnan är en något bättre såg.
 
Jag har visserligen inte samma model utan den kompaktare DUC306 men tycker det är en helt fantastisk såg. Stark och snabb som satan själv. Tar bara några sekunder att såga genom träd som är tjocka som bladets längd. Turboknappen har jag nog bara använt för att prova den. De saker som jag möjligen stör mig lite på är att den slår av sig själv efter typ 20 sekunder vilket gör att om man sågar ska dra undan något och såga igen så måste man trycka på on knappen igen tar inte mer än en sekund extra då knappen sitter vid handgreppet men obegripligt varför den gör så, det är ju inte som att den har en motor på tomgång. Det andra är väl att om man dragit ner ett större träd (större än sågen är tänkt för) så räcker inte de två batterierna till att kvista upp o kapa hela trädet på en laddning utan man behöver ta en långfika för att ladda batterierna vare sig man vill eller inte. Detta problem har man inte på en bensindriven. Att ha en uppsättning om 4x batterier känns ju annars onödigt då jag normal bara behöver två för att alternera på mina andra verktyg. Men dessa tillkortakommanden är ju som sagt mellan bensin och batteri. Annars älskar jag att såga stort som smått med den allt är som att såga i smör betydligt rappare än den bensinare som jag körde innan och bra mycket tystare. Men om man inte primärt vill kapa grenar och leva om i en skogstomt som jag är nog den modellen du tänkt på hos makkita ett bättre val då mitt blad är lite kort när hela träd ska ner.
 
  • Gilla
Acusticus och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag har visserligen inte samma model utan den kompaktare DUC306 men tycker det är en helt fantastisk såg. Stark och snabb som satan själv. Tar bara några sekunder att såga genom träd som är tjocka som bladets längd. Turboknappen har jag nog bara använt för att prova den. De saker som jag möjligen stör mig lite på är att den slår av sig själv efter typ 20 sekunder vilket gör att om man sågar ska dra undan något och såga igen så måste man trycka på on knappen igen tar inte mer än en sekund extra då knappen sitter vid handgreppet men obegripligt varför den gör så, det är ju inte som att den har en motor på tomgång. Det andra är väl att om man dragit ner ett större träd (större än sågen är tänkt för) så räcker inte de två batterierna till att kvista upp o kapa hela trädet på en laddning utan man behöver ta en långfika för att ladda batterierna vare sig man vill eller inte. Detta problem har man inte på en bensindriven. Att ha en uppsättning om 4x batterier känns ju annars onödigt då jag normal bara behöver två för att alternera på mina andra verktyg. Men dessa tillkortakommanden är ju som sagt mellan bensin och batteri. Annars älskar jag att såga stort som smått med den allt är som att såga i smör betydligt rappare än den bensinare som jag körde innan och bra mycket tystare. Men om man inte primärt vill kapa grenar och leva om i en skogstomt som jag är nog den modellen du tänkt på hos makkita ett bättre val då mitt blad är lite kort när hela träd ska ner.
Tack. Jag har ett liknande intryck av Makitan, då en granne hade en sådan när vi röjde upp vindfällen i somras. Det var verkligen en rapp såg. Jag tror att det är en säkerhetsgrej att den stänger av så snabbt. För visst skulle man annars kunna åka starta den av misstag om man lyfter den i handtaget och råkar trycka in båda knapparna samtidigt?

Jag kan tänka mig att kvista med yxa medan batterierna laddar mellan fällning och kapning.
 
Det blev en Makita DUC353Z från Amazon och ett 2x5.0 Ah batteripack med laddare från Verktygshuset. Totalkostnad: 4 394,20. De hamnar väl i tråden med verktygsinköp vad det lider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.