Kolla med komunen men mitt byglov kostade inte mer än 2000 och det tycker väl jag det kan vara värt att kunna bygga en sommar tidigare och lovligt. Bara prisökningarna på matrial på ett år lär snudd på äta upp den kostnaden
 
mats_o skrev:
Kolla med komunen men mitt byglov kostade inte mer än 2000 och det tycker väl jag det kan vara värt att kunna bygga en sommar tidigare och lovligt. Bara prisökningarna på matrial på ett år lär snudd på äta upp den kostnaden
Du har ju onekligen en poäng i prisökning kontra bygglovskostnad. Frågan är bara vad de har för handläggningstider på kommunen... Värt att tänka på.

/alacs
 
annars finns väl möjligheten att sätta tillfälliga hjul på bodan för att kringgå bygglovsplikten. Har för mig att jag läst detta nånstans.
 
Komunen lär väl ha högtryck just nu tyvärr men de lovade en månad för mig och när det inte hände nått så ringde jag och sa morr och fick lovet på två dagar
 
15 kvm borde man väl kunna klämma in en bil på.
 
Det blir millt sagt trångt.

Jag tar min V40 som exempelbil.

Om vi tänker oss ett bygge på 3X5 tex så får vi börja med att räkna bort 30 cm för väggar på bredden dvs 2.70 kvar. Min V40 är 1.72 bred vilket då ger dig max 98 cm att öppna dörrarna på. Den är 448 cm lång vilket ger 20 cm i marginal om vi utgår från 30 cm för väggarna.

Däremot skulle det kunna funka som en liten carport om man gör den med öppna långsidor även om jag skulle vilja upp till 4X6 där
 
Skulle man kunna bygga en friggebod och ett skärmtak "brevid" varandra så att man så att säga får ett garage och en carport på sammanlagt 30 kvm?
 
hur är det om man skall bygga en friggebåd eller förråd eller vad man skall kalla det i hörnet av sin tomt. dvs nära grannens trädgård. Måste man ha lov från grannarna då eller?
 
makmaz skrev:
hur är det om man skall bygga en friggebåd eller förråd eller vad man skall kalla det i hörnet av sin tomt. dvs nära grannens trädgård. Måste man ha lov från grannarna då eller?
Japp, 4,5 m är det som gäller om man slippa prata med grannarna.
 
Funderar på friggebod 15kvm som gäststuga - när det väl blir möjligt. Är det någon som kan tipsa om ritningar, designförslag, arkitekter, tillverkare eller liknande, som man redan nu kan börja kika på?
 
mats_o skrev:
Kolla med komunen men mitt byglov kostade inte mer än 2000 och det tycker väl jag det kan vara värt att kunna bygga en sommar tidigare och lovligt. Bara prisökningarna på matrial på ett år lär snudd på äta upp den kostnaden
Söker man bygglov så kan man ju göra den större än 15 kvadrat + att man sätta upp en vanlig friggebod utan bygglov vid ett senare tillfälle.
 
alacs skrev:
Enligt kompis, som suttit och lusläst EU-rätten inför eget bygge, visar det sig att man enligt EU-rätt kan bygga ut med 99% av befintlig byggarea utan bygglov. Har inte själv försökt läsa detta lagstycke, men det vore ju onekligen ganska intressant!

/alacs
Det där låter ju helt ormiligt !
Antingen rent svammel eller en misstolkning av något annat !?

Dels har EU inte att göra med enskilda länders lagstiftning när det gäller bebyggelse på det sättet vad jag vet. EU sysslar med gemensam lagstiftning när det gäller handel, miljö etc som påverkar hela europa.

Och dels är det helt orimligt att vem som helst skulle få bygga ut vad som helst var som helst inom EU. Dessutom utöka bef. byggnation med 99% (antar att det menas att tillbyggnaden skall vara mindre än ursprungsbyggnaden ?) !?
Det skulle ju innebära helt orimligt stora byggnader på vissa tomter !
Skulle inte vara några problem alls att vanställa ett område då och sabba för alla grannar...


/K
 
Dessutom så ökar ju befintlig byggarea efter utbyggnad, så till nästa gång får man bygga ännu större. Eller?

/MK
 
klaskarlsson skrev:
Det där låter ju helt ormiligt !
Antingen rent svammel eller en misstolkning av något annat !?


/K
Jag ska försöka få fram uppgifterna jag hänvisade till - träffar min kompis under morgondagen och förhoppningsvis kan han bringa lite klarhet i det hela.

/alacs
 
När kan de nya bestämmelserna om undantag från bygglovsplikten träda i kraft?
Plan- och bygglovskommitténs betänkande var ute på en bred remiss till den 17 februari 2006. Därefter utarbetas en proposition som ska överlämnas till riksdagen, troligen sker detta under år 2007. PBL-kommitténs bedömning är att ändringarna kan genomföras den 1 januari 2008.

Från Regeringen och Regeringskansliet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.