Precis köpt ett fritidshus med krypgrund. Ca 80 cm i höjd och berg i dagen. Lägger isoreflex fr trygghetsvakten på grunden, tätar så luft ej kommer in. Men vilken avfuktare ska jag välja? Ca 40m2 yta med max 80 cm höjd.

Den gamla ägaren hade en radiator stående + luftavfuktare. Ska jag ha kvar radiatorn + addera en avfuktare typ Woods eller ska jag gå all in på en adsorptionsavfuktare och om så vilken variant finns ju en uppsjö...
 
Hur vet du att du behöver en avfuktare?
 
Jag har krypgrund, 80 m2, berg i dagen och en snitthöjd på 70-80 cm. Jag kör en Woods 28.

Har aldrig kört med tillskottsvärme då grunden aldrig blir kallare än 4 grader. När det är kallare än 7-8 grader har RF aldrig varit ett problem.
 
Jag menar att nyckeln till framgång vad gäller krypgrund och ev åtgärd är att mäta RF kontinuerligt och sätt in de åtgärder som behövs över tid.
 
Är det verkligen ett problem med fukt eller så?
 
Fuktkvot på 17-20%, inga problem på bjälklaget ännu.
 
Och RF i luften?

(Jag har dålig koll på vad fuktkvoten ska ligga på i en frisk och välmående trossbotten)
 
Försvann avfuktaren ? Vet du om den tog ur mycket fukt? Finns det ventiler i grunden ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Försvann avfuktaren ? Vet du om den tog ur mycket fukt? Finns det ventiler i grunden ?
Ja den var sönder, så utgår från att de haft den igång tidigare. Finns en rörgenomföring som jag kommer täppa till.
 
D Derbyboy skrev:
Och RF i luften?

(Jag har dålig koll på vad fuktkvoten ska ligga på i en frisk och välmående trossbotten)
From 17% finns det risk för... Ska ut med en mätare för att kolla luften.
 
Vi tycks ha ganska lika grunder i Sthlm. Här har du ett referensvärde:

Två termometeravläsningar som visar temperaturer 11,1 °C och 11,7 °C med tidstämpeln 2021-11-14 19:15. Två mätinstrument visar luftfuktighet utomhus, 72% och 71%, datum och tid från november 2021.

utomhus:
 
  • Luftfuktighetsmätare som visar 86% relativ luftfuktighet utomhus med tidsstämpel 2021-11-14 19:11.
  • Digital termometer visar utomhustemperatur på 4,8°C med tidstämpel "2021-11-14 19:11".
D Derbyboy skrev:
Vi tycks ha ganska lika grunder i Sthlm. Här har du ett referensvärde:

[bild] [bild]

utomhus:
Har du 71-72% luftfugtighet med Woods påslagen?
 
Nej då, den går igång vid 74 och stänger av sig vid 69.
 
D Derbyboy skrev:
Nej då, den går igång vid 74 och stänger av sig vid 69.
ok, går det att ställa in Woods så smart eller krävs det att att man kopplar till en hygrometer?
 
Jag övervakar grunden med fyra utplacerade RF-mätare (Telldus). När någon av mätarna går över 74 så startar avfuktaren och den stänger av sig när samtliga mätare visar under 69.

Jag använder Telldus till hela den operationen.

Totalt har avfuktaren dragit 729 kWh sedan jag påbörjade aktuell mätning i mars 2020.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.