Bekämpa mössen på flera olika sätt, oförtrutet. Klura ut var de kommer in i huset och täta det du kommer åt; fånga möss i fällor som du vittjar ofta. Det finns redan flera goda råd i tråden, men jag vill varna för svindyr pepparmyntsolja, som kan förstöra PVC-plast: PVC används mycket till elektriska ledningar och don.
VI har också haft möss i elcentralen, som är av äldre modell. Det är lite glapp där elrören går genom väggen. Det finns en liten vind precis ovanför, som är full med ledningar åt alla håll och som jag inte kommer åt. Jag har tätat en hel del på sistone, men vet inte ännu om det räcker.
 
Vill bara nämna musband om man har stående panel på huset. Jag har inga möss i huset längre sen jag monterade det. Klättra innanför ytterpanelen verkar var mössens föredragna sätt att ta sig in.
 
C Cider skrev:
Bekämpa mössen på flera olika sätt, oförtrutet. Klura ut var de kommer in i huset och täta det du kommer åt; fånga möss i fällor som du vittjar ofta. Det finns redan flera goda råd i tråden, men jag vill varna för svindyr pepparmyntsolja, som kan förstöra PVC-plast: PVC används mycket till elektriska ledningar och don.
VI har också haft möss i elcentralen, som är av äldre modell. Det är lite glapp där elrören går genom väggen. Det finns en liten vind precis ovanför, som är full med ledningar åt alla håll och som jag inte kommer åt. Jag har tätat en hel del på sistone, men vet inte ännu om det räcker.
Hade ingen aning om att pepparmyntsolja var skadligt för PVC men det är ju bara 4-5 droppar i 50cl, jag sprayar runt grund o utmed ytterväggar invändigt, man kan ju sätta pepparmynta men risken är
Att det sprider sig som ogräs
 
Jag har testat att fylla i hålutrymmena runt kabelrören med linisolering som jag hade över. Enligt uppgift tycker inte möss öm det då fibrerna är svårforcerade. Nu återstår de och se om de fungerar.
 
  • Gilla
fixarpelle
  • Laddar…
Huset har musband och alla kända gångar är blockerade även med plåt och fogskum men huset är över 100år så det finns troligtvis gott om gångar under huset.
Möss har jag haft problem med var år men i år har jag inte fångat någon mus i någon av de musfällor som är utplacerade så i övrigt har problemet minskat än så länge.
Däremot lär de komma fler möss om det blir riktigt kallt.
 
Är det inte en hel grund ( platta ) som huset står på, så går dom under och klättrar fint upp till någon glipa in i trossbotten
 
J jonaserik skrev:
Ja det går med aluminium och gnager dom på det så dör dom av förgiftning, det går även bra med lite tjockare kopparnät, det gillar dom inte. Sen det med att stoppa in metall bakom centralen, då måste man se till att inte ledande materiel kan komma in i den. Att packa fullt av nät till att börja med och sedan fylla på med packat isolering är inte helt fel, ( stoppa så inte ljus kommer in i väggen ) Bäst är ta dom små rackarna utanför innan dom kommer in. Är liksom lite svårt när dom börjat sin vandring i huset, dofter fån andra härleder dom i rätt riktning. I äldre hus finns det alltid springor/hål som är stora. får dom bara in huvudet och öronen går igenom så är det fritt fram in.
Och hos mig har mössen kalasat på alla metallburkar de hittade. Alufolien såg ut som de haft party och strösslat ladan med det!
 
  • Gilla
MagganZ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.