Har fått offert på Nibe 1235-6kW och ett FLM 30, installerat, utan ventilation och utan grävning o slang - summa 97 850:-

Låter mycket, kan nån kommentera?

Slang (400 m) o grävning, har tidigare sett ca 40 kr/m. Om det fortfarande är gångbart ger det nästan 120 00 totalt.

Kjell G
 
Jag har en offert på samma pump och frånluftsmodul, inkl 150 meter borrhål och samtligt material. 113000:-
Tycker du ska kolla vidare, och får du det inte till att diffa mera mellan jord och berg, så kör berg.
 
Kjell_G: Tänk på att om du vill köra frikyla i framtiden eller direkt, så funkar det mycket bättre med bergborra.Ine säker på att det fungerar alls med jordvärme
 
Ktm 525 vad är det för skillnad mellan horisontell och vertikal kollektor?

prototypen
 
När man behöver kyla så är jordvärmekollektorn betydligt varmare än grundvattentemperaturen.

Verkningsgraden blir därför betydligt bättre på fläktkonvektorn, då frikylan är ansluten till bergkollektor.

Om jordvärmevärmepumpen även värmer t.ex. en pool kan det fungera bra.
 
Prototypen:du fick en mycket bra förklaring av plexus. Om du vill kyla på vintern går det säkert utmärkt även med jordslingor men då vill vi ju ha värme istället:)
om du mot förmodan inte har ett gigantiskt serverum som du vill kyla....
 
haddirajan skrev:
Jag har en offert på samma pump och frånluftsmodul, inkl 150 meter borrhål och samtligt material. 113000:-
Tycker du ska kolla vidare, och får du det inte till att diffa mera mellan jord och berg, så kör berg.
Jo, det borde räcka till berg, problemet är tydligen att det är väldigt långt dit i området.

Eftersom tomten består av s.k siltig sand håller den kanske värmen så bra, så jag har frågat på CZ50 istället. Blir intressant att göra en jämförelse. Den verkar ge ett rejält hög COP den maskinen, dessutom slipper jag grävning, slang o frånluftsaggregat.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Har fått offert på Nibe 1235-6kW och ett FLM 30, installerat, utan ventilation och utan grävning o slang - summa 97 850:-

Låter mycket, kan nån kommentera?

Slang (400 m) o grävning, har tidigare sett ca 40 kr/m. Om det fortfarande är gångbart ger det nästan 120 00 totalt.

Kjell G
Köp pumpen + flm30 tex här: vvs-gds.se
Kostnad ca 53000:-
Lägg på några tusenlappar för rör, avstängningsventiler, smutsfilter, expansionskärl mm (se installationsanvisning för pumpen) samt ta in rörmokare per timme som kopplar in det. Du borde kunna spara runt 30000:- på detta.
 
Har hamnat lite i vankelmodsmisär, hur ska jag beställa grejer från nätet o sen säga till rörläggarn att hans offert inte duger o fråga om han vill vara snäll o koppla in mina nyköpta grejer? Tror inte det finns nån som ställer upp på det.

Angående CZ, åf i närheten (Kjellners Rör i Vara) hade sålt ETT aggregat och blev automatiskt åf, men bad mig kontakta CZ direkt istället. Hur förtroendeingivande som helst, eller?

Hur gör jag bäst, beställa grejerna o be nån annan eller gå till rörisen direkt o visa priserna jag kan få på nätet? Klart att han som åf måste tjäna en slant, men över 40' för arbete o lite smågrejer?

Kjell G
 
Garantier och "trygghet" kostar, så är det bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.