K Kane skrev:
Behövs verkligen ett rack för en UDMP?
Nej, den kan ligga på hyllan/bordet också
 
LoweW
K Kane skrev:
Behövs verkligen ett rack för en UDMP?
Nej, som Anders sa kan man bara låta den ligga på skrivbordet. Men om man har en UDMP så har man troligtvis annan nätverksutrustning som man vill hålla ordning på, som en switch te.x.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Ny fråga.

Bästa sättet att få bra wifi ut till gästhuset?
Har över elnätet idag och det funkade sådär, klarar inte riktigt ett tungt videomöte. Nån brygga eller funkar det med en AP utomhus?
[bild]
Svaret på det är, som alltid, "det beror på". En utomhus-AP med riktantenner kan mycket väl hjälpa; det beror lite på hur väggar/fönster osv. i gästhuset ser ut.

Avståndet ser ju dock inte oöverstigligt ut, så det kan vara värt att pröva. Dvs ta en vanlig accesspunkt du redan har, rikta antennerna så gott det går (även de utan externa antenner har lober man kan slå upp) samt se om det fungerar.

Nätverksbryggor kan också fungera om de har bättre antenner än vad utrustningen som skall ta emot har.


Det enda man kan vara säker på i sammanhanget är att kabel/fiber garanterat fungerar. Så i ditt fall så skulle jag lagt ner en kabel av något slag. Avståndet ser ju bra ut.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Ny fråga.

Bästa sättet att få bra wifi ut till gästhuset?
Har över elnätet idag och det funkade sådär, klarar inte riktigt ett tungt videomöte. Nån brygga eller funkar det med en AP utomhus?
[bild]
Iom att du kör unifi, skulle jag montera en AC-M, eventuellt byta ut de bef rundstrålande antennerna mot en riktantenn (UMA-D)
 
LoweW LoweW skrev:
Nej, som Anders sa kan man bara låta den ligga på skrivbordet. Men om man har en UDMP så har man troligtvis annan nätverksutrustning som man vill hålla ordning på, som en switch te.x.
Verkar väl kanske inte som Stringfellow har behov av en 19" switch.
 
LoweW
K Kane skrev:
Verkar väl kanske inte som Stringfellow har behov av en 19" switch.
Inte just en switch kanske. Men ska han ha slangar/cat-kablar hängandes från väggen/taket och ha allt i en teknikgarderob\teknikrum och vill ha det snyggt och överskådligt kan ett rack likt mitt med keystone hållare göra det lättare.

Alla lägger ribban på olika nivåer :)
 
LoweW LoweW skrev:
Stämmer in i kören som säger UDMP! Förutsatt att du har plats för ett 19” rack.
Jag kommer också behöva en switch även om jag köper UDMP. Nån anledning att du kör Linksys?
Unifi 16 150W POE Switch är tokslut och verkar vara svår att få tag på. Hittar din switch för drygt 2000 kr...
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Jag kommer också behöva en switch även om jag köper UDMP. Nån anledning att du kör Linksys?
Unifi 16 150W POE Switch är tokslut och verkar vara svår att få tag på. Hittar din switch för drygt 2000 kr...
Hur många PoE portar behöver du? Och totalt effektbehov över de?
 
K Kane skrev:
Hur många PoE portar behöver du? Och totalt effektbehov över de?
1-2 AP (nya Lite tänkte jag) och 2 kameror G4 Bullet. Kan ju bli mer.
Sen minst 4-5 trådade prylar utan Poe från uttag i huset
Sen tillkommer Philips Hue, nån NAS kanske mm.
 
K Kane skrev:
Då klarar du dig med Switch Lite 16 PoE som finns på lager, [länk]
Beställde en AP WiFi 6 LR därifrån igår.
Men den kostar ju 500 kr mer än Linksys och är inte rack, eftersom UDMP är rack hade jag ränkt sätta ett 4U-rack på vägg. :)
 
LoweW
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Jag kommer också behöva en switch även om jag köper UDMP. Nån anledning att du kör Linksys?
Unifi 16 150W POE Switch är tokslut och verkar vara svår att få tag på. Hittar din switch för drygt 2000 kr...
Kör denna för att jag lyckades hitta en begagnad väldigt billigt. Men fläktarna på den låter som ett jetplan. Den kommer hamna i min teknikgarderob sen så ljudet gör inte så mycket.

Bryr du dig inte om ljud kan du ju ta samma switch som mig men min nästa switch kommer definitivt att vara en tystare modell.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Men den kostar ju 500 kr mer än Linksys och är inte rack, eftersom UDMP är rack hade jag ränkt sätta ett 4U-rack på vägg. :)
Kan du inte vänta till UDM Pro SE släpps så du slipper en extra Switch i början?
 
K Kane skrev:
Kan du inte vänta till UDM Pro SE släpps så du slipper en extra Switch i början?
Ah! Den gick ju att få tag på på early access! Kanon!

Order summary
67jGVEkxF5UtH4GobG2fnc--o3JiPikpkAt3zD3aQjnMO7JcDOUGAjh4F4X0lQJL4AdgyYMt5ruN9qyi9c9ZCs2_7ttlGlhSYU2D2shWQbeGNcDvfSJv17tvWiPG-Iyfy8qLsMgjFLigD-uPGRMucdPHjYudD_jxn7oH-RHGhZwT_gW2b4zP=s0-d-e1-ft
Camera G4 Bullet × 1
Single Unit
€167,00

ONOi5Z8TBOfqE7VKQbeaMZ5rDDQFUR-zgZ49gUMeBy0dGkQxF65B0DLQhUnCrQa1s7w7vBeHXI_znCboTeOiFLlH7KliabfXKqjliL15klIr5Np61CEF_0VIhWly1ORLFXbdkZ2MXOk1eGs7Hm72VF6_wh1SuAPv=s0-d-e1-ft
Access Point WiFi 6 Lite × 1
€83,00

fTkxrF1AvalVGcLKuDhXfOPh9fLisTiZ7ICOjyFXw3THSRsO6d360JXdwaefpfUuM_iVAtGUzynVNSupuDUqHm7--MadFJDlJzqc1GJ9C6Mwjl6jMwLnH6bYYb_wBsGQ7AvKWswKUlisz7mB8Sm9RWAiGKOZevKLWDrG6mQQMjoTjH-3GDhRMNwGuWVBq60tvtdAyWiQFpgEooM3DKQbzjpp=s0-d-e1-ft
Dream Machine Pro SE × 1
€423,00

Subtotal

€673,00
Shipping

€0,00
VAT

€168,25
Total

€841,25 EUR
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Annars tror jag du skulle ha klarat dig med nya UR och en SW8-50.

Edit: är det bara en AP och en kamera så kan du klara dig med en UR, kameran och ingen AP.

Typ 265 kontra 841Eur...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.