Hej,

Installerade 5 freshventiler (modell TL-F80 dBS) på nedervåningen i somras. Detta tillsammans med frånluftsfläkt gjorde att inomhusklimatet blev betydligt mycket bättre MEN nu när det är kallt ute så har jag noterat att det är kondens på donens insida. Det är till och med så att kondensen frös på donen igår kväll..

Är detta normalt och något jag ska förvänta mig? Trodde att en "kondensskyddande konstruktion" åtminstone skulle hålla kondensen borta i ganska rimliga temperaturskillnader (+20-21 inne och -10 ute).

Någon som har någon idé om vad man kan göra åt detta?
 
Följer med (åtminstone på dem jag sett) en påse med "skumgummi"isolerbitar att klistra på insidan av friskluftsventiler (alltså mot den kalla luften).
Är detta gjort?

Går din frånluftsfläkt? ... för att ventilerna skall hålla sig torra måste det komma in kall/torr luft hela tiden.
 
Ehum, nu blir det pinsamt värre - plastbitarna hade jag inte monterat men väl lagt övertydligt på hyllan i garaget..

Nu är de iallafall monterade och får hoppas att det löser allt..

Tackar.
/M
 
F fridde skrev:
Ehum, nu blir det pinsamt värre - plastbitarna hade jag inte monterat men väl lagt övertydligt på hyllan i garaget..

Nu är de iallafall monterade och får hoppas att det löser allt..

Tackar.
/M
Gammal tråd men gör ett försök. Hur gick det? Jag skriver åt en vän som har byggt nytt hus o han har kondensproblem som rinner ner på väggen. Han har kondensisoleringen på plats men det verkar inte funka ändå.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Gammal tråd men gör ett försök. Hur gick det? Jag skriver åt en vän som har byggt nytt hus o han har kondensproblem som rinner ner på väggen. Han har kondensisoleringen på plats men det verkar inte funka ändå.
Efter att jag monterade kondensisoleringen så försvann problemet helt och har inte återkommit.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Gammal tråd men gör ett försök. Hur gick det? Jag skriver åt en vän som har byggt nytt hus o han har kondensproblem som rinner ner på väggen. Han har kondensisoleringen på plats men det verkar inte funka ändå.

Fixade din kompis det?
Mvh Joel
 
F fridde skrev:
Efter att jag monterade kondensisoleringen så försvann problemet helt och har inte återkommit.
Har du märkt av något mera sedan dess alls? Har fått en del kondens samt isbildning på mina ventiler. Är skumplast en ni menar de filter som ska sitta innanför 10*10cm typ?
 
S Slimboyfat skrev:
Fixade din kompis det?
Mvh Joel
Nope. Kollade hemma hos mej med. Jag hade tydligen också lite kondensrinningar.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Gammal tråd men gör ett försök. Hur gick det? Jag skriver åt en vän som har byggt nytt hus o han har kondensproblem som rinner ner på väggen. Han har kondensisoleringen på plats men det verkar inte funka ändå.
En vanlig orsak till problemet är, att det är fel lutning på röret i väggen. Lutningen ska vara utåt.
 
D
Vad är det för plastbitar det snackas om?

Jag fick inte med några, eller så fick jag med och så slängdes de. Kan man ordna sådana själv?

min plan är att limma en gummilist på botten av röret längs in mot varma sidan?

va tror ni om de?
 
Så här ser de ut monterade,
Vita monterade väggventiler på texturerad tapet, liknar tunna liggunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Numera är de vita. Ser ut och känns som supertunna liggunderlag. Kontakta Fresh om du kan få såna från dem.
 
D
Jag har ett runt don. Menar du de där mörka, trodde det var filter.
 
  • Vit fyrkantig ram med två mörka filter avlånga sektioner, röd pil pekar neråt mot ena filtret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Jag har ett runt don. Menar du de där mörka, trodde det var filter.
Det stämmer. Jag förstår inte vad du menar när du säger att du har runda don. TL-F80 dBS är ju såna jag har visat bilder på.
3290117A.jpg
 
D
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det stämmer. Jag förstår inte vad du menar när du säger att du har runda don. TL-F80 dBS är ju såna jag har visat bilder på.
[bild]

Jag har en sån här:
 
  • Vit väggmonterad ventilationstrumma med rund utblåsningsöppning och kantig fästplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.