Hej

Första gången jag skriver här, byggkunskapen begränsad både praktiskt och teoretiskt även om jag försöker suga i mig allt klokt ni kunniga skriver på dessa forum.

Vi köpte fritidshus för något år sedan i mellersta Sverige, fick då även en stor fallfärdig lada på köpet. Den skall rivas och ny enklare komplementsbyggnad på 50 kvm skall byggas. Mått ca 5 x 10 m.

Tanken är att nya byggnaden skall kunna nyttjas året om, vill kunna vara där i december/januari och det då är varmt och skönt. Tänker mig betongplatta och sedermera golvvärme, sedan är det dock närmast blankt..

Ni pratar om flera olika uppvärmningssystem och jag vet inte vad som är att föredra. Tänker även på själva isoleringen, vet att samma krav inte ställs på fritidshus men hur tjock isolering hade ni t ex rekommenderat?

Förstår att kostnad och tid varierar mellan olika alternativ men vad är att föredra om man som mig vill ha bästa möjliga lösning med så litet krav som möjligt på underhåll?
 
Jag skulle överväga en luft-luft värmepump, särskilt om den nya ladan ska få en relativt öppen planlösning. Numera kan man ställa sådana värmepumpar på ganska låg underhållsvärme och sedan skruva upp dem när man är där. Om det redan finns ett bergvärmesystem kan ni givetvis ansluta ladan till det, annars är jag tveksam till nyttan med golvvärme i det sammanhanget. Betongplatta med isolering undertill och längs kanterna skapar tröghet i uppvärmningen. Det är bra när uppvärmningen varar mer än någon dag, annars fungerar det mer som kylskåp. När man isolerar en byggnad som bara är sporadiskt uppvärmd så räcker det med komfortisolering. Det är svårt att dra nytta av den isoleringsstandard som gäller för bostäder idag och som främst är till för att spara energi. Man fyller naturligtvis upp de hålrum som finns i regelkonstruktionen, isolering är billigt, men man behöver inte gå till överdrift. I väggarna mellan 95 och 145 mm, i taket max 220 mm.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag skulle överväga en luft-luft värmepump, särskilt om den nya ladan ska få en relativt öppen planlösning. Numera kan man ställa sådana värmepumpar på ganska låg underhållsvärme och sedan skruva upp dem när man är där. Om det redan finns ett bergvärmesystem kan ni givetvis ansluta ladan till det, annars är jag tveksam till nyttan med golvvärme i det sammanhanget. Betongplatta med isolering undertill och längs kanterna skapar tröghet i uppvärmningen. Det är bra när uppvärmningen varar mer än någon dag, annars fungerar det mer som kylskåp. När man isolerar en byggnad som bara är sporadiskt uppvärmd så räcker det med komfortisolering. Det är svårt att dra nytta av den isoleringsstandard som gäller för bostäder idag och som främst är till för att spara energi. Man fyller naturligtvis upp de hålrum som finns i regelkonstruktionen, isolering är billigt, men man behöver inte gå till överdrift. I väggarna mellan 95 och 145 mm, i taket max 220 mm.
Skall läsa på kring luftvärmepump. Förstod jag dig rätt i att du anser att jag inte skall ha betongplatta med golvvärme? Tycker mig bara höra/läsa om problem med andra husgrunder.
 
Nej, jag tycker du ska ha betongplatta, men vara medveten om den värmetröghet den skapar. Den ska vara isolerad undertill och längs kanterna. Däremot tycker jag inte att du ska ha golvvärme. Jag ser ingen poäng med det i ett uthus där man vill kunna reglera temperaturen lite snabbt. Dessutom mycket högre investeringskostnad. Jag har själv en 60 kvm annexbyggnad som värms med en värmepump. Temperaturen står på 16° stadigt under vintersäsongen. Isolerat med 95 mm i väggarna och ca 200 mm i yttertaket. 150 mm betongplatta med lecabalkar som kantelement och 200 mm cellplast under. Mycket låga värmekostnader. Svalt och skönt på sommaren.
 
  • Gilla
GB313
  • Laddar…
Platta på mark är väl inte orimligt, men tänk på att golvvärme bör du ha på hela tiden, det är inget man slår på för ngn dag eller ett par timmar...
.
Det går kanske att använda annat medium än vatten också, men annars måste du också som minst ha den på såpass att det aldrig fryser åtminstonde.
 
Det hade jag inte koll på.. Du menar att är det kopplat till vatten så kan man aldrig slå av det, är det verkligen så? Tänker ju att på sommaren så borde det gå då det inte finns något behov att ha det igång eller att det för den delen skulle frysa.

Om det inte finns en frysrisk borde man väl kunna reglera det lite som man vill?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.