Jag tänkte ge mig på att montera ned o ta bort en gammal stenmangel. Den är troligen platsmonterad i källaren nån gång på 40talet när huset byggdes. Det är en stor koloss med stora tjocka stenplattor.
Är det nåt man kan göra själv? Har ni några tips eller trick?
 
Ringa en flyttfirma? (y)
 
Jag gjorde det en gång. Jag var väl 16 eller 17 år och monterade ned och släpade ut både mangeln och stenarna ensam.
Har du bilder så vi får se hur den ser ut?
 
Suck... En sån' är ju guld värd för oss som manglar!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E
yonna yonna skrev:
Suck... En sån' är ju guld värd för oss som manglar!
Skicka ett pm till trådstartaren. Med lite tur kanske denne befinner sig i närheten av dig, och då kan du nog få ta mangeln gratis mot att du hämtar den.
 
E Emil_K skrev:
Skicka ett pm till trådstartaren. Med lite tur kanske denne befinner sig i närheten av dig, och då kan du nog få ta mangeln gratis mot att du hämtar den.
Nä - har nytt hus utan källare så tyvärr ingen plats. Men dessa gamla stenmanglar ger fantastiskt fint resultat.
 
Ja inte tänker du väl skrota den?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag gjorde det en gång. Jag var väl 16 eller 17 år och monterade ned och släpade ut både mangeln och stenarna ensam.
Har du bilder så vi får se hur den ser ut?
H heimlaga skrev:
Jag gjorde det en gång. Jag var väl 16 eller 17 år och monterade ned och släpade ut både mangeln och stenarna ensam.
Har du bilder så vi får se hur den ser ut?
Så här ser den ut ungefär. Och tyvärr, om ingen hämtar den innan nyår, så skrotas den.
OBS! bilden är lånad.

images
 
En sån där är ionte så svår ar flytta. Man skruvar isär en bit i gången och baxar ut längs en bana av plankor. Skall delarna upp för en källartrapa är det bäst att dra upp en del i gången med en talja.

Lågg ut den på blocket med tillägget att du gärna är med och plockar isär den men köparen måste bestå på virke och eget arbete. Är ni två tillsammans så går arbetet på en dag.
 
En passus i det hela, det går att ha som bord utomhus, blir återanvändning då.
 
Finns en firma i södra sverige som demonterat en polares brf:s mangel. Dom hittas på Stenmangelrivarna.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.