M
Ventilen på bilden har, som det nog syns, läckt ganska länge. När vi köpte huset droppade det inget, men det är nog för att den ärjat igen. Nu ville jag ha lite värme i den delen av huset och vred därmed på får vredet borde ha suttit, då blev elementet varmt men ventilen började såklart droppa ‍♀️

Nu droppar den såklart i stängt läge också.

Såhär ser den ut:
Korroderad och läckande radiatorventil med synliga avlagringar och en möjlig märkning på kroppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korroderad och läckande radiatorventil med synliga avlagringar och skadad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har försökt gräva och kommit fram till att det skulle kunna vara en "AHA-Theorell/FÄRE" som på den sista bilden här, men dom matchar inte helt?

Gammal läckande radiatorventil märkt "AHA-Theorell/FÄRE" utan vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte beställa en utbytesinsats från MMA så att jag får ordning på det här, men vill såklart ha rätt grejer hemma innan jag börjar.
Eller är det lättare att byta ut den helt och hållet?

Jag har inte gjort något sånt här innan, så tar tacksamt emot tips i allmänhet också och i synnerhet på vad för material jag borde ha hemma förutom utbytesinsats. Gängtejp av nåt slag? Lin? Grafitgarn? Jag har ingenting hemma, borde jag köpa nåt av det innan jag börjar? Är det nåt annat jag borde tänka på?
 
Här har du en tråd om ifrågavarande ventil.
https://www.byggahus.se/forum/threads/gammal-ventil-termostat-till-radiator-laecker.292213/

Bäst att byta hela ventilen. Konstruktionen är idiotisk med en oring som tätar. Biltema har bra och billiga termostatventiler med 28mm gänga. Men deras termostater är helkass och dessutom ostandard EU 30 mm gänga.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventiler/termostatventil-2000038153

Som termostat till standard 28mm gänga passar denna.
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-evosense-28-0-28-c/

Köper man Biltemas termostatventil kan den hjälpligt regleras med det gula locket som följer med.
 
  • Gilla
MammaJohanna
  • Laddar…
M
G Granström2 skrev:
Bäst att byta hela ventilen. Konstruktionen är idiotisk med en oring som tätar. Biltema har bra och billiga termostatventiler med 28mm gänga.
Tack för svar!
Är det svårt att byta ventil? Om den inte passar, att den är för lång eller för kort t.ex., hur gör jag då? Hur mäter jag hur stor gänga det är innan jag tar isär den, så att jag kan ha grejerna jag behöver hemma innan jag börjar skruva isär?

Känner att det här börjar gå utanför min comfort-zone vad gäller arbeten jag är villig att ge mig på själv...
 

Bästa svaret

Den gamle är en TA-RVOVisa bilaga 563687
kan byta oring och vävbricka
Men ska du byta så byt hela ventilen
Då får du en ny fungerande ventil
Den gamle brukar kallas kinahatt på grund av formen på vredet som liknar en kinahatt
Lite lin och en ny ventil är att rekommendera
Mät storleken på röret så får du rätt storlek på ventilen automatiskt
Ser ut som en 3/8
Då borde röret vara ca 17 mm
 
  • Metallisk oring och kopparvävbricka för TA-RVO ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MammaJohanna
  • Laddar…
M
Totte lille Totte lille skrev:
Den gamle är en TA-RVO[media]
Tack! Jag kom precis på själv att det skulle kunna vara en sån. Så svårt att se när den är så ärjad och "hatten" fanns inte när vi köpte huset. Jag kunde inte se bilagan som är länkad, var det den bilden som fanns längre ner i inlägget eller var det nåt annat du länkade?
Totte lille Totte lille skrev:
kan byta oring och vävbricka
Men ska du byta så byt hela ventilen
Då får du en ny fungerande ventil
Lite lin och en ny ventil är att rekommendera
Om jag byter ventil, måste jag använda lin då eller kan jag använda nån typ gängtejp? Det verkar lättare att lyckas med, men det kanske bara är jag som är okunnig
 
M MammaJohanna skrev:
Tack! Jag kom precis på själv att det skulle kunna vara en sån. Så svårt att se när den är så ärjad och "hatten" fanns inte när vi köpte huset


Om jag byter ventil, måste jag använda lin då eller kan jag använda nån typ gängtejp? Det verkar lättare att lyckas med, men det kanske bara är jag som är okunnig
M MammaJohanna skrev:
Tack för svar!
Är det svårt att byta ventil? Om den inte passar, att den är för lång eller för kort t.ex., hur gör jag då? Hur mäter jag hur stor gänga det är innan jag tar isär den, så att jag kan ha grejerna jag behöver hemma innan jag börjar skruva isär?
Känner att det här börjar gå utanför min comfort-zone vad gäller arbeten jag är villig att ge mig på själv...
Totte lille Totte lille skrev:
Den gamle är en TA-RVO[media]
Man kan byta oring och vävbricka
Men ska du byta så byt hela ventilen
Då får du en ny fungerande ventil
Skulle rekomendera att använda lin då du får en tätning som håller riktigt länge + att du kan justera en linad koppling lite
Det är inte svårare än att använda gängtejp
Köp en liten förpackning på byggvaruhuset med både lin och en liten tub smörja då får du en bruksanvisning med
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
Värsta jobbet är att tappa ur vattnet och sedan fylla igen.Gängorna kan man repa lite med kanten av en fil innan linet lindas på så fäster linet bättre.
 
M
Om någon undrar hur det gick så får jag tyvärr meddela att jag blev övertalad av familjen att ringa en rörmokare, för jag har ju egentligen inte tid att lägga på såna här projekt, vilket ju faktiskt stämmer, egentligen.
Så nu lägger jag tiden på att gå och byta hink under elementet då och då istället, i väntan på rörmokaren
 
  • Haha
  • Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.